امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۳۹۹/۵/۱۳ - ۱۲:۵۷ شناسه خبر : ۸۱۷۷

درد دل کرونایی "کنکوری‌های" مازندرانی ساری- وارش نیوز/ "از وقتی کرونا شیوع پیدا کرد و گفته شد آزمون ها لغو می شوند تمام انگیزه هایم را از دست داده ام"، " آزمون دادن در شرایط کرونا سخت است مخصوصا برای من که هم عینک دارم و هم بیماری تنفسی"، اینها سخنان دانش‌آموزانی است که در مازندران، هم نمی‌توانند از کنکور بگذرند و هم از ترس کرونا و البته نبود یک تصمیم قاطع برای برگزار شدن یا نشدن کنکور، در دوراهی مانده‌اند.

به گزارش وارش نیوز/ دیگر چیزی به آغاز بزرگترین رقابت علمی کشور نمانده است، با اینکه چندین هفته بر سر برگزاری یا عدم برگزاری کنکور سال ۹۹ بحث های داغی صورت گرفته است و برخی معتقد هستند در شرایط فعلی کشور و رشد شیوع ویروس کرونا برگزاری این آزمون سراسری می تواند پیامدهای بدی برای کنکوری ها داشته باشند و بسیاری از خانواده ها نگران فرزندانشان بودند اما نهایتا ستاد ملی کرونا اعلام کرد کنکور سال ۹۹ با رعایت پروتکل های بهداشتی و شرایط ویژه در مکان های روباز و فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود.

کارشناسان دلیل برگزاری آزمون های سراسری را  معادله پیچیده ویروس کرونا و آنفلوآنزا در پاییز دانستند و معتقد بودند اگر کنکور تابستان برگزار نشود و نتوان جلوی رشد انتقال ویروس کرونا را گرفت قطعا در پاییز و زمستان با وجود آنفلوآنزا و کرونا شرایط برگزاری آزمون به مراتب دشوارتر خواهد شد.

اما در این میان کنکوری ها فضای استرس بارتری را نسبت به ادوار گذشته تجربه کردند؛ از یک سو دغدغه لغو آزمون ها برای کسانی که یک سال برنامه ریزی مداوم برای قبولی در کنکور کرده بودند و از سوی دیگر اگر آزمون ها برگزار شود و کسی در این میان به کرونا مبتلا شود خود به تب و تاب آنها می افزود.

به اعتقاد دانش‌آموزان مازندرانی، همین برگزاری رقابت‌ها برای شرکت‌کنندگان شرایط سخت و ناعادلانه‌ای را ایجاد کرده است؛ از یک سو معلوم نیست تکلیف شرکت‌کنندگانی که به بیماری مبتلا هستند، چه می‌شود و از سوی دیگر، گروهی هم با برگزاری آن از جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی مخالف هستند، همه این‌ها وضعیت کنکور و کنکوری‌ها را در شرایط بغرنجی قرار داده است.

امیر دانش آموز ساروی که امسال با جدیت تمام برای قبولی در کنکور خوانده است تا در دانشگاه معتبر در رشته برق قبول شود، می گوید: از وقتی کرونا شیوع پیدا کرد و گفته شد آزمون ها لغو می شوند تمام انگیزه هایم را از دست داده ام، من تمام این مدت درس خوانده ام و همه تفریحات خود را کنار گذاشته ام تا بتوانم رتبه خوبی به دست بیاورم، بنابراین به هیچ عنوان موافق با لغو کنکور نیستم حتی اگر با ماسک و دستکش امتحان بدهم.

اما مونا که امسال قصد شرکت در کنکور تجربی از حوزه امتحانی بابل را دارد مخالف برگزاری آزمون در این شرایط است و می گوید: چطور می توان با ماسک و دستکش امتحان داد، در حالت عادی خود کنکور به ما استرس وارد می کند حال باید اضطراب این را داشته باشیم که کرونا هم نگیریم، من اصلا با خود کنکور دادن مخالف هستم، کاش می شد قانون را طوری تعیین کنند که کنکور حذف شود و دانش آموزان بی دغدغه وارد دانشگاه شوند.

با این حال سحر که سال گذشته از حوزه شهرستان نور، کنکور داده اما در رشته دلخواهش قبول نشده و می خواهد امسال دوباره در آزمون سراسری شرکت کند معتقد است که، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در خانه قرنطینه بودم و همه جوره پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردم، اما کنکور را نمی‌توانم کنسل کنم و تمام نگرانی‌ام مواجه شدن با دیگران است و ترس از اینکه کرونا بگیرم.

وی ادامه داد که، این روزها فقط نگران این هستم که چگونه می‌توانم از خودم در برابر کرونا مراقبت کنم و حالا با حضورم در میان این جمعیت زیاد، خیلی نگرانم.

در عین حال سجاد یک دانش آموز دیگر ساروی است که امسال کنکور را همراه با کرونا تجربه می کند، وی می‌گوید که، آزمون دادن در شرایط کرونا سخت است مخصوصا برای من که هم عینک دارم وهم بیماری تنفسی، باید ۴ ساعت ماسک بزنم و آزمون بدهم و این به مراتب کیفیت آزمونم را پایین می‌آورد، همچنین دغدغه اینکه نکند در این بین کرونا بگیرم نیز خود موضوع دیگری است.

 با تمام این دغدغه ها، اگر اتفاقی نیوفتد، به نظر می‌رسد که روزهای پایانی مردماه سال ۹۹ آزمون سراسری با وجود کرونا و با شیوه های جدید که همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی است برگزار می شود، داوطلبانی که امیدوارند از این آزمون دوگانه سربلند بیرون بیایند و خود را درگیر اخبار و حواشی کنکور نکنند، چون قطعا به آن ها لطمه خواهد زد./ ایسنا

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر