امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۷/۳/۷ - ۱۵:۲۴ شناسه خبر : ۷۸۱
یادداشت اختصاصی وارش نیوز
منطقه‌آزاد، ابزاری برای بازی رسانه‌ای مسئولان عدم صداقت بین مسئولان، باعث تفرقه و جدال‌های بی هدف در درون استان خواهد شد چرا که مردم مازندران، چه درست چه نادرست به دنبال بهره بردن از منطقه آزاد در استان هستند

اختصاصی وارش نیوز: محمد اسلامی، استاندار مازندران، در اظهار نظر اخیر خود در مورد منطقه‌ی آزاد مازندران اذعان داشت: دولت به دلیل اختلاف نظری که در مازندران وجود داشت منطقه آزاد مازندران را از لایحه حذف کرده است.
این در حالی است که چندی پیش علی اصغر یوسف نژاد و علی محمد شاعری از وارد شدن طرح منطقه آزاد امیر‌آباد به مجلس و قرارگیری آن در صف طرح در جلسه علنی خبر داده بودند.

از سوی دیگر عبدالله رضیان،‌ رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران، در اظهار نظری جدید بیان داشته است: تمام چالش‌های استان با موضوع منطقه آزاد رفع نمی‌شود. این اظهار نظر در کنار اشاره‌ی استاندار مازندران مبنی بر حذف مازندران از لایحه منطقه آزاد می‌تواند به معنای افول اهمیت موضوع منطقه آزاد در مازندران باشد.

از طرف دیگر ولی‌الله نانواکناری، نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار همچنان از اهمیت موضوع منطقه آزاد سخن می‌گوید و طرحی جالب برای شکل‌گیری منطقه آزاد در مازندران ارائه داده است. پیشنهاد وی به این شکل است که چندین کارشناس تخصصی با در نظر‌گیری 3 منطقه آزاد پیشنهادی شامل منطقه آزاد چالوس و نوشهر به عنوان منطقه آزاد توریستی تجاری، بابلسر و فریدونکنار به عنوان منطقه آزاد فناوری وتجاری و در آخر بندر امیر‌آباد به عنوان منطقه آزاد صنعتی تجاری مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرند تا در آخر بهترین منطقه به عنوان منطقه آزاد در استان مازندران اعلام شود. نانواکناری در توضیح این طرح می‌گوید: با این طرح پیشنهادی دیگر از بحث و جدل بین نمایندگان بر سر تعیین حوزه‌ی خود به عنوان منطقه آزاد خبری نخواهد بود و همه چیز به طور کارشناسی شده و تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این دوگانگی‌ و شاید چندگانگی‌های موجود در میان اظهارات مسئولان تنها به ابهامات موضوع منطقه‌آزاد افزوده است. اختلاف نمایندگان مازندران در این موضوع اظهر من الشمس است و ظاهرا دولت نیز با مشاهده این اختلاف، سعی کرد با حذف مازندران از لایحه منطقه آزاد چالش احتمالی خود در این استان را پیش از شروع، پایان بخشد.

ايجاد منطقه آزاد در استان مازندران با وجود تمام ظرفيت‌ها و پتانسيل‌ها و اثرات توسعه اقتصادي آن براي کل استان، سالهاست در کش و قوس مکان‌يابي، اختلاف نمایندگان و گاها تعلل و شاید تعصبات قومیتی آن‌ها معلق مانده است.

عدم صداقت بین مسئولان، باعث تفرقه و جدال‌های بی هدف در درون استان خواهد شد چرا که مردم مازندران، چه درست چه نادرست به دنبال بهره بردن از منطقه آزاد در استان هستند.

با بررسی نظرات اخیر به این نتیجه می‌رسیم که موضوع منطقه‌آزاد تاریخ انقضای خود را میان نمایندگان و مسئولان از دست داده است. اکنون بیش از دو سال از عمر مجلس دهم می‌گذرد و نمایندگان دیگر درگیر شعار و تبلیغات انتخاباتی نیستند پس لزومی برای رسانه‌ای شدن ابعاد دیگری از موضوع منطقه‌آزاد وجود ندارد. همین امر موجب شده تا با نوع حادی از عدم مسئولیت‌پذیری، مسئولان وظیفه پیگیری این موضوع را به دولت، کارگروه مناطق‌آزاد و دیگر نهاد‌ها بسپارند.

این موضوع مهم دغدغه سالیان متمادی مردم، فعالان اقتصادی و بازرگانان استان بوده است. در آینده نیز علاوه بر اجرای طرح‌های متنوع اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاران متعدد، باید نگاه ویژه‌ای به ایجاد منطقه آزاد داشت. استان مازندران با داشتن مرز مشترک دريايي با پنج کشور و قابليت‌هاي اقتصادي فراوان در حوزه‌هاي صنعت، گردشگري و کشاورزي ظرفيت بالقوه‌اي براي ايجاد منطقه آزاد تجاري و رونق اقتصادي بندري محسوب مي‌شود، عدم هماهنگي مسئولان اين استان براي تصميم‌گيري در خصوص جانمايي منطقه آزاد سبب شده سالها اين استان از داشتن منطقه آزاد و مزيت‌هاي بي‌شمار آن بي‌نصيب بماند.

دود عدم هماهنگی میان موکلان مردم تنها در چشم خود مردم خواهد رفت. در تمام دنیا شهروندان باید در خصوص تصمیمات مسئولان، آگاهی لازم را داشته باشند. مردم به هیچ عنوان زیربار عدم صداقت نخواهند رفت. حاصل وعده‌های محقق نشده‌ی نمایندگان مازندران قهر مردم با صندوق‌های رای انتخابات مجلس یازدهم است.


یادداشت از:‌سید امیرحسین ساداتی

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر