امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۴
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۱۵:۱۵ شناسه خبر : ۷۵
ساخت و ساز تالاب‌ها را تهدید می کند
رواج « تالاب خواری» در مازندران/ تالاب «کیسی» از بین رفت روند تغییر کاربری به سراغ تالاب‌های مازندران نیز آمد و پدیده تالاب خواری در کنار دریا خواری و جنگل خواری رواج یافت.

وارش نیوز: روند تغییر کاربری به سراغ تالاب‌های مازندران نیز آمد و پدیده تالاب خواری در کنار دریا خواری و جنگل خواری رواج یافت.

 حذف تالاب کیسی در مازندران نمونه از تغییر کاربری و تالاب خواری از سوی سودجویان است و این روند در دیگر تالاب‌های استان نیز مشاهده می‌شود.

تالاب‌ها همواره با چالش‌های عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند که تغییر کاربری در کنار تنش آبی و خشک‌سالی ازجمله مشکلات به شمار می‌رود.

حسینعلی ابراهیمی مدیرکل محیط‌زیست مازندران در حاشیه همایش کنوانسیون تالاب‌ها  درباره چالش‌های تالاب‌ها می‌گوید: تغییر اقلیم یکی از چالش‌های پیش روی تالاب‌ها بوده که به دلیل کاهش نزولات جوی و افزایش تبخیر و تعرق شاهد تنش آبی در تالاب‌های مازندران هستیم.

 حسینعلی ابراهیمی افزود: در کنار این مهم، بهره‌برداران حوزه محیط‌زیست هم نتوانستند خود را با شرایط وفق بدهند و دقیقاً به همین سبب، امروزه شاهد هستیم که هر پدیده طبیعی تبدیل به مخاطره می‌شود.

با دخالت بیجای انسانی در طبیعت و برداشت بی‌رویه از منابع آبی به‌ویژه آب‌های زیرزمینی باعث شدیم تا منابع آبی به شدت کاهش پیدا کند

 وی بابیان اینکه خشک‌سالی در همه ادوار وجود داشته است، اضافه کرد: با دخالت بیجای انسانی در طبیعت و برداشت بی‌رویه از منابع آبی به‌ویژه آب‌های زیرزمینی باعث شدیم تا منابع آبی به شدت کاهش پیدا کند.

 مدیرکل محیط‌زیست مازندران با اشاره به سدسازی‌های متعدد و غیر کارشناسی شده در بالادست بسیاری از تالاب‌ها، تصریح کرد: در پی این سدسازی‌ها حقابه تالاب‌ها داده نمی‌شود و از طرفی دیگر، مستقر شدن صنایع در بالادست تالاب‌ها هم آب بری بسیار داشته و هم سبب آلایندگی منابع آب‌شده و به تالاب‌ها وصل می‌شود.

ابراهیمی تغییر کاربری اراضی را از دیگر چالش‌های مهم بر سر راه تالاب‌ها دانست و اظهار داشت: تالابی در نوشهر بنام کیسی وجود دارد که این تالاب عملاً دیگر به دلیل ساخت‌وسازهایی که در درون تالاب ساخته‌شده، وجود ندارد.

وی بابیان اینکه ما باید در بهره‌برداری از منابع آبی رفتار با طبیعت را یاد بگیریم، خاطرنشان کرد: مشارکت مردم و جوامع محلی در حفظ محیط‌زیست نیز بسیار تأثیرگذار است.

 هادی منصور کیا رئیس محیط‌زیست تنکابن نیز درباره تالاب‌ها و چالش‌های آن به خبرنگار مهر می‌گوید: واقعیت جامعه این است که هر زمان درباره توسعه و پیشرفت بحث می‌شود، تفکر همگان به سمت‌وسوی اقتصاد و صنعت معطوف می‌شود درحالی‌که بستر اقتصاد و توسعه، محیط‌زیست بوده و اگر نتوانیم از این موهبت طبیعی صیانت و حفاظت کنیم، توسعه کشور ما ناپایدار خواهد شد.

 وی بابیان اینکه توسعه ناپایدار سبب آسیب زدن به‌تمامی بخش‌ها خواهد شد، افزود: کما اینکه در دهه نود به بعد آسیب‌های ناشی از توسعه ناپایدار مانند ریز گردها را شاهد بوده و سیلاب‌های گاه‌وبیگاه، خشک‌سالی، از بین رفتن مزارع کشاورزی و تحت تأثیر قرار گرفتن آن، طغیان آفت‌ها هم از دیگر اثرات توسعه ناپایدار هستند.

 منصور کیا اضافه کرد: سیاست‌های حوزه محیط‌زیست باید به‌گونه‌ای باشد از میزان این آسیب‌های موجود کم شود.

مرجان ملاحسینی فعال محیط‌زیست نیز گفت: به عقیده من سازمان محیط‌زیست به‌عمد چه ازلحاظ قدرت و چه ازلحاظ مالی در حالت ضعف نگه‌داشته می‌شود.

 وی افزود: اگر از نگاه مردمی بخواهیم ارزیابی کنیم فعالیت مدنی در جامعه ما، هر آنچه، غیرازآن است که به ساختار دولت چسبیده باشد معنایی نداشته و مردم ما بیشتر از همه در پی معاش و اقتصاد بوده و چون قدرت در جامعه ما شیرین است اول‌ازهمه می‌خواهند به قدرت برسند و بعدازآن ازلحاظ اقتصادی تأمین باشند.

 ملاحسینی بابیان اینکه ما سرمایه اجتماعی در حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی نداریم، اظهار داشت: فعالان محیط‌زیست شاید آنجا که باید مؤثر باشند به سخره گرفته‌شده و فردیت در جامعه ما معنا ندارد مگر آنچه دولت خودش بخواهد.

 این کارشناس محیط‌زیست با اشاره به اینکه آسیب‌های زیست‌محیطی در کشور ما تماماً با مجوز انجام می‌شود، بیان داشت: تنها در مواردی معدود است که می‌بینیم ردپایی از نداشتن مجوز در آسیب‌های زیست‌محیطی وجود ندار و معتقد به این هستم که هیچ تلاشی بیهوده نبوده و این مردم هستند که می‌توانند از دولت مطالبه کنند.

وی بابیان اینکه جوامع محلی با شناخت درستی که از محیط پیرامون خوددارند می‌توانند نقش مهمی در حفاظت از محیط‌زیست داشته باشند، تصریح کرد: تا حس تعلق و حس دوست داشتن نسبت به آنچه دارم نباشد، نمی‌توانیم از آن دفاع کنیم.

ساخت و ساز تالابهای بوجاق و میانکاله را به نابودی می کشاند

این فعال محیط‌زیست با اشاره به تالاب‌های بوجاق و میانکاله در گیلان و مازندران افزود: اگر خوب دقت می‌کنیم درمی‌یابیم که بازهم صدور مجوزهای ساخت‌وساز سبب شده تا این تالاب‌ها به سمت نابودی بروند.

 ملاحسینی درباره چالش‌های زیست‌محیطی مازندران نیز گفت: گردشگری، پسماند و آلودگی‌های آب‌های سطحی، زیرزمینی و دریا ازجمله چالش‌های مهم مازندران است که سبب افزایش سرطان در مازندران شده ضمن آنکه همین موارد باعث از بین رفتن زیست‌بوم، تالاب‌ها و ... نیز می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌های دولت درباره شمال ایران، بیان داشت: تحمیل فشار بار گردشگر به شمال ایران بدون داشتن زیرساخت‌های مناسب یکی از دلایل وارد شدن آسیب جدی به محیط‌زیست شمال ایران است./مهر

 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر