امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۳/۲۱ - ۱۶:۰۰ شناسه خبر : ۷۰۱۰

نیازهای منابع طبیعی مازندران در مواقع حریق/ اعلام کمبودهای مواجهه با آتش در جنگل‌های شمال وارش نیوز./ مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران ـ ساری، انتظارات و نیاز ها برای مواجهه با آتش‌سوزی در جنگل‌ها را اعلام کرد و گفت: قوانین به صراحت تاکید بر مراقبت از جنگل در زمان ورود به آن را دارد.

 

به گزارش وارش نیوز./ سیدمحسن موسوی تاکامی با توجه به افزایش دمای هوا و بروز احتمالی حریق و حضور مسافران و گردشگران به عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی و همچنین به منظور تنویر افکار عمومی و آگاهی‌بخشی به  مخاطبان و مردم مازندران، مسافران و گردشگران، قوانین و مجازات مرتبط به آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع را اطلاع‌رسانی کرد.

وی با بیان اینکه یک سهل‌انگاری کوچک منجر به آتش‌سوزی‌های گسترده خواهد شد، افزود: پس با روشن نکردن آتش در دل طبیعت و رعایت نکات ایمنی از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع پیشگیری کنیم، بر طبق ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها، آتش‌سوزی نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگل‌بانی ممنوع است، در صورتی‌که در نتیجه بی‌مبالاتی حریق در جنگل ایجاد شود، مرتکب به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک‌سال محکوم خواهد شد.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری به ماده ۴۶ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها اشاره کرد و افزود: هر کس مبادرت به کت‌زدن و یا روشن‌کردن آتش در تنه درختان جنگلی کند، به حبس تأدیبی از سه ماه تا یک‌سال و برای هر درخت که کت‌زده و یا در آن آتش روشن کرده باشد به پرداخت جریمه نقدی محکوم خواهد شد.

موسوی در ادامه به ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها اشاره کرد و یادآور شد: هر کس در جنگل عمداً آتش‌سوزی ایجاد کند به حبس مجرد از ۳ تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد، در صورتی که مرتکب مأمور جنگل‌بانی باشد به حداکثر مجازات محکوم می‌شود.

وی بیان کرد: در موقع آتش‌سوزی در جنگل‌ها مأموران دولتی اعم از لشکری و کشوری و شهرداری‌ها که در نزدیکی آن محل هستند در مقابل تقاضای مأموران جنگل‌بانی یا عوامل انتظامی یا بخشداری موظفند با تجهیزات دولتی و شهرداری که در اختیار دارند در اطفاء حریق کمک کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری خاطرنشان کرد: مأموران کشوری و شهرداری که در ایفای وظیفه مسامحه و قصور کنند برحسب مورد طبق مقررات مواد ۵۸ و ۵۹  قانون استخدام کشوری مجازات می‌شوند و در مورد مأموران لشکری تعقیب و مجازات آنان طبق مقررات نظامی خواهد بود.

موسوی‌تاکامی ایجاد و احداث استخر آب در مناطق دوردست و مرتعی به منظور سهولت دسترسی به آب، ایجاد پد هلیکوپتر به منظور انتقال نیرو و امکانات، برقراری کانکس و یا ایجاد اتاق اطفاء حریق به منظور استقرار دیدبان و امکانات اولیه حریق را از نیازهای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری در مواقع حریق عنوان کرد.

وی در ادامه افزود: اختصاص و تامین خودروهای آب‌پاش با توجه به مستهلک بودن خودروهای موجود، تامین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز و درخواست از مدیریت بحران به‌منظور استقرار بالگرد در شمال کشور و در اداره کل ساری به‌عنوان استان معین و پوشش ادارات کل نوشهر و گلستان در زمان حریق انتظارات و نیازهای ما در  رویایی با بحث حریق  در جنگل‌ها است./ فارس

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر