امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸
سرویس : سیاست زمان :   ۱۳۹۹/۲/۲۹ - ۱۰:۱۹ شناسه خبر : ۶۶۷۳

عوامفریبی آمریکا در زمینه تبادل زندانیان وارش نیوز/یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: باید منتظر ماند و دید که آمریکا در این مرحله برای اقدام در زمینه تبادل زندانیان چقدر جدی است.

به گزارش وارش نیوز، محمود اکبری، کارشناس روابط بین‌الملل در یادداشتی با عنوان "عوامفریبی آمریکا در زمینه تبادل زندانیان" نوشت:
پس از اظهارات اخیر محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در مورد آمادگی ایران برای تبادل زندانیان با آمریکا، شاهد واکنشهای گوناگونی در واشنگتن و تهران بودیم که درخور توجه است.

بحث مربوط به تبادل زندانیان از سالها پیش مطرح بوده، ولی در مهر ماه 1397 دکتر ظریف در جریان سفر به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، آن را جدی تر از همیشه مطرح نمود. او با بیان اینکه شش ماه پیش پیشنهاد تبادل زندانیان، ارایه شده است، گفت: «جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که کلیه زندانیان ایرانی که در آمریکا و یا در سایر کشورها با فشارهای آمریکا زندانی هستند، با کلیه زندانیان آمریکایی مبادله شوند». ظریف حتی در نیویورک گفت: «من آماده این کار (تبادل زندانیان) هستم و اختیار کافی برای انجام آن را دارم.» هر چند اظهارات دکتر ظریف مبنی بر داشتن «اختیار کافی» مهم ارزیابی شد و این انتظار به وجود آمد که آمریکا گامی در این زمینه بردارد، ولی تا به امروز آمریکا این پیشنهاد را بی پاسخ گذاشته است.
البته طبق موضع رسمی ایران، شهروندان ایرانی زندانی در آمریکا بیشتر گروگان هستند و اتهامات آنها کاملا ساختگی است. آمریکا در راستای سیاست فشار حداکثری دست به هر اقدام غیر قانونی و غیر اخلاقی می زند که یکی از آنها گروگان گیری شهروندان ایرانی است که سفری به آمریکا داشته یا در آنجا اقامت دارند.
حال با گذشت دو سال از سکوت رژیم آمریکا و اهمیت جان شهروندان ایرانی که بخاطر شیوع کرونا و بی مبالاتی رژیم آمریکا، در معرض خطر مضاعف قرار گرفته است، بار دیگر این پیشنهاد از سوی وزیر امور خارجه کشورمان تجدید شده و مورد تاکید ربیعی سخنگوی دولت هم قرار گرفته است.

ربیعی طی اظهاراتی گفت: «از مدت‌ها پیش اعلام کردیم که بدون هیچ پیش شرطی برای تبادل همه زندانیان ایرانی و آمریکایی آمادگی داریم، ولی آمریکا از پاسخ خودداری کرده است.» او ضمن بیان اینکه زندانیان ایرانی در شرایط مطلوبی قرار ندارند، دولت آمریکا را مسئول جان و سلامت همه شهروندان ایرانی دانسته و تاکید کرد که در این زمینه نیازی به میانجی وجود ندارد و «در صورت موافقت طرف آمریکایی، دفتر حفاظت از منافع ایران نقطه نظرات ما را  به واشنگتن اعلام خواهد کرد.»
آنچه موجب سکوت آمریکا و بی پاسخ گذاشتن پیشنهاد ایران از سوی آن رژیم می شود، بی اهمیتی جان انسانها و نتیجتا اقدامات انسان دوستانه است. آنها نه تنها اهمیتی به جان شهروندان ایرانی نمی دهند، بلکه جان شهروندان آمریکایی نیز برایشان بی اهمیت است. برخورد رژیم آمریکا با پاندمی کرونا و رفتار آن با ایران و شهروندان خود، گویای این امر است.

آمریکا نه تنها در مقابل درخواست جهانی برای لغو یا تعلیق تحریمهای ظالمانه علیه ایران برای مبارزه موثر با کرونا در کشورمان مقاومت کرد، بلکه برای رسیدن به اهداف ضد انسانی و سیاسی خود، به تشدید تحریمها روی آورد و مانع از تامین اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی و ارسال کمکهای بشردوستانه به ایران شد. از سوی دیگر بواسطه ی بی مبالاتی رژیم آمریکا، این کشور در آمار مربوط به ابتلا و تلفات ناشی از شیوع کرونا، در صدر کشورهای جهان قرار گرفت. ترامپ رئیس رژیم تروریستی آمریکا بجای اقدام برای مبارزه با کرونا و نجات شهروندان آمریکایی، در پیامی خنده دار، تزریق ماده گندزدا یا همان سفید کننده را به بدن تجویز کرد.
ظاهرا تمامی مقامات آمریکایی از صدر تا ذیل، عوامفریب و پوپولیست هستند و اگر ترامپ نسخه ی فوق الذکر را برای مبارزه با کرونا تجویز می کند، باید انتظار سخنان عوامفریبانه ای از جانب «کوچینلی»، معاون وزارت امنیت داخلی در مقابل پیشنهاد تبادل زندانیان بود. او خطاب به دکتر ظریف با این ادعا که «۱۱ شهروند شما به عنوان مهاجر غیرقانونی در آمریکا هستند که ما تلاش کردیم آنها را بازگردانیم، ولی شما اقدامی نکردید»، عنوان می کند: «واقعا می‌خواهید شهروندانتان بازگردند؟ طفره نروید، یک هواپیما بفرستید. دنیا دارد نگاه می‌کند... و منتظر همان نتایج همیشگی هستند، که شما جز حرف زدن کاری نمی‌کنید.»

این اظهار نظر از سوی یک مقام رسمی کشوری که ابرقدرتی جهان را یدک می کشد، بسیار خنده دار است، چرا که حتی ناآشناترین افراد جوامع با الفبای دیپلماسی و پروتکلهای پروازهای بین المللی، بخوبی آگاهند که برای چنین اقدامی باید با واسطه یا بدون واسطه توافقی صورت گیرد، مجوز برای پرواز صادر شود و پس از تعیین زمان و مسیر پرواز و مکان مقتضی فرود، هواپیمایی برای انتقال شهروندان اعزام گردد.

ظاهرا این مقام آمریکایی فراموش کرده است که کشورش بزرگترین ناقض تعهدات و توافقات بین المللی و چندجانبه و دوجانبه از سویی و بزرگترین راهزن جهانی از سوی دیگر است. آمریکا با خروج از برجام و نقض قطعنامه 2231 همراه با نقض پیمانهای بین المللی دیگر و راهزنی و توقیف غیرقانونی اموال دیگر کشورها از ایران، به مردم جهان نشان داده است که به هیچ اصولی پایبند نبوده و هرگز نمی توان به آن در هیچ زمینه ای اعتماد کرد. حال با چنین شرایطی و درخواست شفاهی برای اعزام هواپیما به منظور انتقال شهروندان ایرانی، رژیم آمریکا نباید از افکار عمومی انتظار داشته باشد که ادعای فوق را باور کنند.
در هر حال ایران در پیشنهاد خود جدی بوده و این پیشنهاد بطور رسمی هم از طریق سفارت سوئیس در ایران به عنوان حافظ منافع آمریکا، انتقال یافته است. طبق گزارش رادیو بین المللی فرانسه وزارت امور خارجۀ آمریکا تائید کرده که ایران «بدون پیش شرط» خواستار تبادل زندانیان با این کشور شده است. باید منتظر ماند و دید که آمریکا در این مرحله برای اقدام در این زمینه چقدر جدی است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر