امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
سرویس : سیاست زمان :   ۱۳۹۹/۲/۲۵ - ۲۱:۲۱ شناسه خبر : ۶۶۲۱

مصوبه جدید مجلس چه میزان از دعاوی درباره چک را کاهش می دهد؟ وارش نیوز/ عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس گفت: مصوبه جدید مجلس درباره قانون چک در راستای کاهش دعاوی و مشکلات پیرامون وصول چک است و به اعتبار چک به عنوان اوراق تجاری ارزش بیشتری می دهد.

به گزارش وارش نیوز/ یحیی کمالی پور عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه جدید مجلس درباره اصلاح قانون چک، اظهار داشت: قانون چک معایبی داشت که همین امر نمایندگان را وادار به ارائه طرح و همچنین بررسی لایحه تجارت برای حل مشکلات قانون چک کرد.

 

وی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباره تغییرات پرداختی چک برگشتی، گفت: اگر چک در دست طلبکار باشد و تمام یا بخشی از مبلغ آن پرداخت نشده باشد، دارنده چک می‌تواند با ارائه همان چک  به بانک، هر مبلغی که موجودی حساب فرد بدهکار باشد را دریافت کند و نسبت به مابقی گواهی عدم پرداخت دریافت کند و پس از آن به تصمیم خود برای صدور اجرائیه و یا شکایت و طرح دعوا به دادگستری مراجعه کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی مجلس یادآور شد: این در حالی است که در گذشته اگر موجودی چکی کم بود بانک‌ها طبق مقررات قبلی باید اقدام به عدم پرداخت گواهی می‌کردند حتی اگر فاصله موجودی با میزان رقم اصلی چک مبلغ بسیار کمی بود، برای مثال شخص چکی به مبلغ 5 میلیون ریال صادر کرده اما موجودی بانکی وی 4 میلیون ریال بود، اصطلاحا چک وصول نمی شد که این مسئله باعث تضییع حقوق دارنده چک می‌شد.

کمالی پور ادامه داد: براساس قانون جدید هر میزان فاصله بین رقم چک و موجودی صادر کننده چک باشد؛ بانک موظف است نسبت به  کسری چک گواهی عدم وصول را صادر کند؛ این کمکی است به وصول مبالغ چک و از طرفی کمک بزرگی به صادر کننده چک است، بر مبنای موجودی که دارد می‌تواند بدهی خود را تسویه کند و رسیدگی به دعواها و بررسی هزینه دادرسی مبالغ پرداختی کاهش پیدا می‌کند.

نماینده مردم جیرفت در مجلس تصریح کرد: این تصمیمات در راستای کاهش دعاوی و مشکلات پیرامون وصول چک اتخاذ شده است می‌تواند در دراز مدت موثر و مفید باشد. ضمن اینکه به اعتبار چک به عنوان اوراقی تجاری ارزش بیشتری بدهد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر