امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۳
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۹/۲/۲۴ - ۱۳:۰۲ شناسه خبر : ۶۵۸۱

گمرک امیرآباد مجوز ترخیص کالای اساسی را یک روزه صادر می‌کند وارش نیوز- مدیرکل گمرک امیرآباد مازندران گفت: گمرک امیرآباد در شرق این استان مجوز ترخیص کالاهای اساسی را با تسهیل امور ، قوانین کشور و مصوبات ستاد تنظیم بازار، یک روزه صادر می‌کند.

به گزارش وارش نیوز/امیر جمشیدی تاخیر در ترخیص نهاده های دامی به عنوان یکی از کالاهای اساسی مورد نیاز مرغداران و دامداران استان  از این گمرک را به عنوان یکی از فعالترین گمرکات استان مازندران ناشی از عدم طی شدن تشریفات قانونی از سوی صاحبان کالا بیان کرد.

وی در مورد اظهارنظر مسوولان استانی مبنی بر دستور گمرک ایران برای ترخیص  بدون تشریفات نهاده های دامی از گمرکات استانی گفت: تاکنون چنین دستورالعملی به گمرک بندرامیرآباد در شرق استان مازندران ارسال  نشد و چنانچه چنین بحثی مطرح شود، قطعا به بندرامیرآباد نیز ابلاغ خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: احتمال می رود چنین بحثی از سوی مسوولان اجرایی کشور به گمرک ایران مطرح شده باشد، ولی زمانی که دستورالعمل قانونی آن به گمرکات در استان ها از جمله بندرامیرآباد به صورت مکتوب ابلاغ نشود، ما اجازه ترخیص کالا از جمله نهاده ها را بدون طی مراحل قانونی نداریم.
وی اظهارداشت : براساس قانون ترخیص کالا از گمرکات منوط به طی  تشریفات قانونی و پرداخت عوارض گمرکی است و تا زمانی این  مراحل از سوی صاحبان کالا طی نشود، اجاره ترخیص کالاها داده نمی شود.
پیش از این مدیرکل پشتیبانی امور دام استان مازندران در نشست تنظیم بازار مرغ استان اعلام کرد که حدود ۱۷۰ هزار تن ذرت و جو با وجود نیاز شدید مرغداران به این نهاده ها در گمرکات استان دپو شده و اجازه ترخیص داده نمی شود.
جعفری مدعی  شد این در حالیست که  براساس دستور رییس جمهوری ، گمرک ایران باید با  اخذ تعهد از عالیترین مقام اجرایی شرکت پشتیبانی امور دام ( مدیرعامل شرکت )  نهاده های دامی را برای جلوگیری از کمبود بیشتر در بازار اجازه ترخیص دهد که تاکنون این دستور اجرایی نشده است.
به گفته جعفری حدود ۶۰۰ هزار تن نهاده دامی نیز از کشورهای منطقه خریداری و در حال انتقال به بنادر استان مازندران است.
 تایید دپو حدود ۵۰ هزار تن نهاده دامی 
 مدیرکل گمرک امیرآباد مازندران دپو حدود ۵۰ هزار تن نهاده های دامی در انبارهای این گمرک در داخل بندر و یا خارج از آن را مورد تایید قرار داد و اظهارداشت : اگرچه آمار دقیقی از میزان دپو این نهاده ها گرفته نشد، ولی پیش بینی می شود همین میزان نهاده های دامی در انبار داخل بندر و یا خارج که تحت نظارت گمرک امیرآباد دپو باشد و در صورت طی شدن مراحل قانونی در کمتر از ۲۴ ساعت اجازه ترخیص می گیرند.
جمشیدی اظهارداشت : البته ستاد تنظیم بازار که به ریاست استاندارمازندران تشکیل شد، پیشنهاد ترخیص بدون تشریفات گمرکی نهاده های دامی دپو شده را ارایه کردند که به دلیل غیر قانونی بودن این کار ما زیر بار نرفتیم.
وی اضافه کرد : به هر حال برای ترخیص کالا علاوه بر ارایه اظهارنامه برای مشخص شدن مالک کالا باید تمام مراحل قانونی از جمله پرداخت عوارض گمرکی طی شود و تا زمانی که این مراحل قانونی انجام نشود، هیچ گمرکی نمی تواند اجازه ترخیص به کالا را ارایه کند.
وی خاطرنشان کرد : البته اگر قرار باشد کالایی بدون تشریفات قانونی از گمرکات استانی ترخیص شود، نیاز به دستور رییس کل گمرکات کشور دارد که تاکنون چنین دستوری به ما ابلاغ نشده است.
مازندران سه بندر فریدونکنار در مرکز ، نوشهر در غرب و امیرآباد در شرق مازندران دارد که حدود ۶۰ درصد از میزان تخلیه و بارگیری کالاها در بین بنادر این استان شمالی کشور در بندرامیرآباد یکی از بنادر نسل جدید انجام می شود.
بندرامیرآباد با داشتن ۱۵ اسکله ظرفیت تخلیه و بارگیری حدود ۷ میلیون تن بار را در سال دارد و با راه اندازی اسکله رو رو ریلی که به شبکه ریلی کشور متصل می شود، ظرفیت این تخلیه و بارگیری می تواند تا دو برابر افزایش یابد.
براساس آمار در سال گذشته حدود ۷۶۷ هزار تن کالاهای صادراتی به ارزش  ۶۰ میلیون دلار  از گمرک بندرامیرآباد به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر شد و در همین مدت نیز بیش از سه میلیون و ۲۶۰ هزار تن کالا وارد شد.
طبق این آمار میزان صادرات کالا از گمرک بندرامیرآباد در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۸۰ درصد افزایش یافت و واردات نیز تغییر محسوسی نداشته است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر