امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۴
سرویس : ورزشی زمان :   ۱۳۹۹/۱/۱۰ - ۱۳:۵۱ شناسه خبر : ۵۶۲۰

برد و باخت‌های ورزش مازندران در سال ۹۸ ورزش مازندران سال گذشته را پرتلاطم پشت‌سر گذاشت و با وجود محدودیت‌های اعتباری و مالی عمومی کشور که در این بخش بیشتر نمود داشت ، توانست کارنامه قابل قبولی را در زمینه‌های مختلف بر جای بگذارد.

وارش نیوز/ کسب ۳۶۲ مدال رنگارنگ از میادین ورزشی بین المللی ، آسیایی و جهانی ، تکمیل تعدادی از پروژه های بزرگ ورزشی نیمه تمام چندین ساله با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار ، نوسازی و بازسازی ۲ ورزشگاه فوتبالی در بابل و قائمشهر برای دیدارهای تیم های لیگ دسته یک و برترو کسب نخستین سهمیه المپیک تیراندازی و مدال شمشیربازی جهانی تنها بخشی از نمره های قبولی در کارنامه ورزشی مازندران رد سال ۹۸ است.

کسب هر روز یک مدال 
در سال گذشته ورزشکاران مازنی ۳۶۲ مدال ورزشی را در میادین بین المللی، آسیایی و جهانی با همراهی تیم های ورزشی ملی کسب کردند و به عبارتی پارسال هر روز یک مدال ورزشی بر سینه یک ورزشکار مازندرانی آویخته و سربلندی و افتخار آن نصیب کل کشور شد.

این در حالیست که برخی محدودیت های ناشی از تحریم ظالمانه تا حدودی گریبانگیر ورزشکاران ملی نیز شده بود ، به طوری که برخی از اعزام ها به دلیل همین محدودیت ها انجام نشد که در صورت تحقق می توانست رهاآورد بیشتری را برای ورزش کشور و به تبع آن برای استان مازندران به دنبال داشته باشد.
با این وجود ، طبق آمار رسمی با احتساب مدال ورزشی که ورزشکاران مازنی به صورت انفرادی به رقابت های بین المللی اعزام شدند ، تعداد مدال آوری ورزشکاران استانی به حدود ۵۰۰ عدد می رسد.
کشتی ؛ ورزش اول 
اگر چه استان مازندران از چند دهه قبل با تربیت بزرگان کشتی چون  عبدالله موحد ، امامعلی حبیبی ، عسگری محمدیان ، مرادمحمدی ، حسن رنگرز ، مجید ترکان و دهها نام آشنای دیگر به مرکز نقل کشتی ایران تبدیل شده بود ، ولی در سال های اخیر با کشتی گیران و مدال آوران المپیکی و جهانی چون کمیل قاسمی ، حسن و رضا یزدانی خود را عنوان مرکز کشتی به جهان تحمیل کرد به گونه ای که جویبار به عنوان یکی از شهرستان های کشتی پرور و مدال آور ایران به عنوان پایتخت کشتی جهان نام گرفت و قرار گیری این خطه شمال در حوزه کشتی به عنوان مهد این رشته ورزشی باعث شد تا در سال گذشته از ۲۸۰ مدال بین المللی کشتی ایران حدود ۱۲۰ مدال را کشتی گیران مازنی بر گردن بیاوزند.
علاوه بر آن کسب نخستین سهمیه رقابت های المپیک ۲۰۲۰ از سوی هانیه رستمیان در رشته تیراندازی  که اصالت مازندرانی دارد و کسب نخستین مدال رقاب،ت های شمشیر بازی از سوی مجتبی عابدینی ( برنز) از دیگر دستاوردهای ورزشی این استان در سال گذشته بود.
کناره گیری "مشت‌آقا " ، شوک به کشتی 
شاید در بین تمام اخبار فراز و فرود ورزش مازندران در سال گذشته ، کناره گیری " اصغر ثمربخش " معروف به "مشت‌آقا " بود. ثمربخش پرسابقه ترین رییس هیات کشتی در بین ۳۱ هیات کشور بود و به همین دلیل هم حذف اجباریش از هیات کشتی استان یکی از رویدادهای مهم  و شوک آور ورزشی بود. مشدآقا که چهار دوره چهار ساله ریاست هیات کشتی مازندران را بر عهده داشت ، به خاطر منع قانونی پر شدن چوب خطش برای این سمت مجبور به جدایی از ساختار کشتی مازندران شد. ثمربخش سرانجام ۱۷ اسفند ماه سال گذشته در بوق و کرنای بیماری کرونایی از صحنه کشتی مازندران بی سر و صدا خداحافظی کرد و به کسوت بازنشستگی نایل شد.با این کناره گیری عادل عالیشان معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان به صورت موقت سرپرست این هیات را بر عهده گرفت.
انتصاب یک مازندرانی در رده بالای والیبال 
اگر چه خداحافظی اجباری مشت آقا از کشتی مازندران از نگاه بسیاری خسران برای ورزش کشتی مازندران بود ولی انتصاب میلاد تقوی را به عنوان دبیر فدراسیون والیبال کشور باید به حساب برد ورزش مازندران گذاشت . تقوی که ریاست هیات والیبال استان مازندران را بر عهده داشت و چند سالی هم به عنوان هیات ورزشی نمونه والیبال کشور معرفی شده بود ، در دوره سرپرستی افشین داوری به عنوان سرپرست امور استان های فدراسیون والیبال منصوب شد ولی ارتقای جایگاهش به عنوان دبیر جنجالی ترین فدراسیون و رشته ورزشی سال های اخیر کشور می تواند نوید بخش توسعه این رشته ورزشی در استان مازندران پس از فوتبال باشد.
هم اکنون مازندران تیم کاله آمل را به عنوان تنها در رقابت های لیگ برتر والیبال دارد.
انتصاب یک زن به عنوان رییس اداره ورزش  
پس از دو شوک کناره گیری و انتصاب در حوزه ورزشی مازندران که در سال گذشته رخ داد، شاید انتصاب لیلا عرب به عنوان رییس اداره ورزش و جوانان بزرگترین شهرستان استان مازندران ( بابل) نیز یکی از رویدادهای مهم ورزشی این خطه شمال کشور بود که به نظر می رسد تاکنون با وجود برخی التهابات ناشی از حضور ناموفق بودن تیم رایکا در رقابت های لیگ یک فوتبال ایران در فصل جاری و حداقل تاکنون  به خوبی توانست از پس از مدیریت ورزشی این شهرستان برآید. البته عرب پیش از رسیدن به ریاست اداره ورزش بابل ، معاونت آن را بر عهده داشت.

تکمیل و نوسازی ورزشگاه‌ها 
در سال گذشته از محل اعتبار دولتی ملی و استانی برای افتتاح و نوسازی پروژه های ورزشی در استان مازندران حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد که با این اعتبار ورزشگاههای هفت تیر بابل برای برگزاری رقابت های فوتبال تیم لیگ یک رایکا و ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر برای رقابت های لیگ برتر نساجی بازسازی و بهسازی شد و ورزشگاه شهدای نوشهر ، ورزشگاه نور ، ورزشگاه خورشید کلا شهرستان گلوگاه و تعداد دیگری از پروژه های ورزشی استان به بهره برداری رسید.
علاوه بر آن طرح نوسازی و بهسازی استادیوم متقی شهرساری که عنوان یکی از پیرترین استادیوم ورزشی کشور با اعتبار اولیه  ۳۰ میلیارد ریالی آغاز شد ، ضمن این که ساخت ورزشگاه آمل  هم شروع شد که پیش بینی می شود این دو پروژه نیز تا پایان دولت تدبیر و امید خاتمه یابد.
براساس آمار اداره کل ورزش و جوانان مازندران در مجموع در دولت تدبیر و امید تا سال ۹۸ حدود ۵۰ پروژه ورزشی در استان مازندران با اعتبار بیش از یک هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید و سرانه ورزشی استان نیز از ۱.۲ متر مربع پیش بینی شده برای برنامه ششم فراتر رفت.
افزایش آمار ورزشکاران سازمان یافته  
در سال گذشته حدود ۱۶۵ هزار ورزشکار مازنی تحت پوشش بیمه های ورزشی قرار گرفتند و آمار ورزشکاران سازمان یافته در این خطه شمال کشور در سال گذشته نسبت به سنوات قبل دو درصد بیشتر شد.
افزایش آمار ورزشکاران سازمان یافته در استان مازندران در سال ۹۸ نشان می دهد که با وجود برخی محدودیت های اعتباری و فضای ورزشی در این استان همچنان ورزش به عنوان اولویت اول در بین جوانان و نوجوانان مطرح است.
رشد تشکل های غیر دولتی ورزشی 
استان مازندران همچنان که در حوزه ورزشی به کسب روزانه یک مدال در سال گذشته توانست فاصله خود را از اکثر استان های کشور بیشتر کند و در بین  استان های برتر در حوزه کسب مدال های ورزشی قرار گیرد؛ در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز توانست با صدور مجوز برای ۱۱۵ تشکل غیر دولتی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی برای جوانان را نیز گسترش دهد.
علاوه بر آن اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران توانست با انتصاب یک جوان ۳۰ ساله به عنوان معاون فرهنگی و جوانان رتبه اول جوانترین معاون ورزشی را در بین ۳۱ استان کشور نیز به خود اختصاص دهد که این رویه توانست تحرک خوبی را در این حوزه ایجاد کند و نمونه این تحرک نیز جلوداری جوانان در برنامه مقابله برای ویروس کرونا با راه اندازی سایت های ویژه تولید و توزیع اقلام حفاظتی در بین مردم به خصوص مراکز درمانی به صورت رایگان بود.
براساس این گزارش در سال گذشته استان مازندران توانست با برای بیش از ۵۲ درصد از جوانان متقاضی وام ازدواج ، این تسهیلات را اختصاص دهد و نسبت به میانگین کشوری حدود ۸ درصد فراتر برود.

پایین بودن سهم اعتبار ورزشی نسبت با جایگاه 
 اگرچه  در دولت تدبیر و امید نسبت به گذشته با وجود محدودیت های مالی و اعتباری ناشی از تحریم ظالمانه و مشکلات اقتصادی گریبانگیر دولت از لحاظ اعتبار ورزشی و توسعه فضاهای ورزشی دوران کم نظیری را پشت سر گذاشت، ولی بررسی ها نشان می دهد که استان مازندران که در مدال آوری المپیک و میادین بین المللی حداقل  به میزان ۲۰ استان کشور مدال آوری می کند و میزان مدال آوری ورزشکاران مازنی در میادین ورزشی گاهی از تعدادی از کشورهای حاضر در این رقابت ها نیز فراتر می رود، ولی همچنان در تخصیص اعتبارات با جایگاه اصلی خود فاصله دارد.
با این رویکرد به نظر می رسد باید میزان اعتباری که برای کمک به توسعه ورزش و فضاهای ورزشی به استان مازندران اختصاص داده می شود متناسب با میزان مدال آوری این خطه شمال کشور در حوزه ورزشی باشد تا بتواند حداقل ۱۰۰ پروژه نیمه تمام ورزشی که برای تکمیل آن دو هزار میلیارد ریال بودجه لازم است را خاتمه دهد.
مازندران سه میلیون و ۲۵۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۲۳ درصد از این جمعیت را جوانان تشکیل می دهند./ ایرنا

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر