امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۱
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۱/۹ - ۰۹:۵۸ شناسه خبر : ۵۵۹۵

بیوتروریسم؛پدافندغیرعامل و نقش نیروی انتظامی از آنجا که مراکز اقدام کننده در عرصه سلامت و بهداشت جامعه در خط مقدم مقابله با تهدیدات بالقوه بیوتروریستی قرار دارند، توانایی آن ها در تشخیص و واکنش نسبت به حملات بیوتروریستی می بایست در جهت مقابله موثر با چالش های بین المللی تقویت شود ....

وارش نیوز/ حمله بیوتروریسم عبارت از آزاد سازي عمدي ویروس ها، باکتريها یا میکروب هاست که موجب بیماري یا مرگ در انسان ها، حیوانات یا گیاهان می شود ، این عوامل عموماً در طبیعت یافت می شوند ، اما ممکن است با ایجاد تغییر در جهت افزایش توانایی آن ها در ایجاد بیماري ، مقاوم کردن آن ها به داروها یا افزایش توانایی آن ها براي انتشار در محیط بسیار خطرناك شوند .

عوامل بیولوژیکی می توانند ازطریق هوا ، آب و غذا انتشار یابند، در برنامه ریزي مبتنی بر پدافند غیرعامل لازم است که آموزش بهداشت، رعایت اصول بهداشت آب و مواد غذایی در هنگام حملات بیولوژیک، اجراي فرآیندهاي تصفیه آب خصوصا گندزدایی، مراقبت دقیق از منابع آب و انبارهاي موادغذایی، نظارت جدي بر مراکز تولید، نگهداري و توزیع موادغذایی ،کنترل و نظارت دقیق بر مواد غذایی وارداتی و نهایتا دستیابی به تکنیکهاي تشخیص سریع عوامل بیماري زا که از مهمترین اقدامات در پیشگیري و کنترل تهدیدات بیولوژیکی و حملات بیوتروریستی هستند، مورد توجه قرار گیرند .

از آنجا که مراکز اقدام کننده در عرصه سلامت و بهداشت جامعه در خط مقدم مقابله با تهدیدات بالقوه بیوتروریستی قرار دارند، توانایی آن ها در تشخیص و واکنش نسبت به حملات بیوتروریستی می بایست به واسطه انجام اقدامات پیشگیرانه (همانند پژوهش و آموزش بیشتر) در جهت مقابله موثر با چالش های بین المللی کنونی، تقویت و تکمیل گردد.

بنابراین، مراکز اولیه اقدام کننده در این زمینه می بایست نسبت به عناصر بالقوه مورد استفاده در قالب حملات بیوتروریستی آگاهی کافی داشته باشند، از نحوه خنثی کردن و درمان عناصر بیولوژیکی اطلاع داشته باشند، و نسبت به گزینه های موجود جهت تشخیص و درمان عناصر مورد کاربرد در قالب حملات بیوتروریستی آگاهی لازم را دارا باشند.

به واسطه مشارکت در روند آموزش آمادگی جهت مقابله با عناصر مورد استفاده در حملات بیولوژیکی و بیوتروریستی، جامعه بین المللی مراکز و نهادهای اولیه اقدام کننده در مورد سلامت و بهداشت عمومی از مهارت و تجربیات کافی جهت کاهش موثر سطح تهدید جهانی مرتبط با سلامت افراد در مقابله با حملات بیوتروریستی برخوردار خواهند گردید.

پدافند غیرعامل، مجموعه اقدامات بنیادی و زیربنایی است که در صورت بکارگیری می توان موجب زنده ماندن و ادامه حیات و بقای نیروی انسانی گردد که با ارزش ترین سرمایه ملی کشور می باشد، مهمترین هدف دفاع غیرعامل،جلوگیری از ایجاد بحران و دوری از ایجاد شرایط بحران زا بوده و در صورت وقوع بحران ایجاد شرایطی برای کنترل سریع اوضاع و بازگرداندن شرایط به حالت قبل از بحران می باشد.

پدافند غیر عامل و مدیریت بحران نسبت به یکدیگر به صورت خودکار عمل کرده و در حقیقت اجزاء یک سیستم می باشند، طبعا در صورت نقص در هر یک از اجزاء سیستم، دیگر اجزاء نیزموفق عمل نخواهند کرد .

برای مقابله با چنین حملات مرگباری، روش هایی مانند واکسیناسیون افراد در معرض خطر، پیشنهاد شده که البته این مسیر دارای معایبی مانند درخطر انداختن سلامت گروه خاصی ازجامعه،بیماران دارای نقص ایمنی، افراد مسن و نوزادان است

بهترین روش مبارزه با بیوتروریسم، شناسایی و مقابله با آن بااستفاده از تکنولوژی هایی مانند بیوسنسورها، متن کاوی وتکنولوژی مدیریت داده ها است.متن کاوی نوین شامل تحلیل داده های اکتشافی، یعنی کشف واقعیت های قبلی برگرفته شده ازمتون و تولید فرضیه ها است .

این روش در پزشکی و زیست شناسی با موفقیت به کار گرفته شده است، اولویت های حوزه پیگیری بیوتروریسم و سلاح های زیستی،تشخیص زودرس، سلامت عمومی و کنترل این عوامل است،درنتیجه سیاست گذاری های خرد و کلان می بایست معطوف به این زمینه ها شود.

نیروي انتظامی نقش خطیري در پیشگیري از وقوع تهدیدات بیولوژیک بر عهده دارد چرا که اقدامات به موقع پلیس در راستاي ممانعت از شیوع عامل بیولوژیک نیاز به اقدامات بعدي یعنی درمان و بهبودسازي شرایطو... را کاهش می دهد

. در مراحل حین و بعد از بحران نیز نقش پلیس به قوت خود باقی است ؛ در زمان بحران پلیس به عنوان برقرارکننده نظم و امنیت در جامعه مسئول اتفاقاتی است که در حاشیه بحران امکان وقوع آنها وجود دارد اتفاقاتی از جمله سرقت فروشگاه هاي مواد غذایی در اثر قحطی ناشی از حمله احتکار ، اعتصاب ، اغتشاش ، گرانفروشی و ...

معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران-اداره برآورد و افکارسنجی

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر