امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۸
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۳۹۹/۱/۵ - ۱۹:۴۰ شناسه خبر : ۵۵۲۳

جهش تولید در آموزش و پرورش یعنی تحول در شیوه‌های تعلیم و تربیت معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران جهش تولید در این بخش را در گرو تحول بنیادین در شیوه‌های تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: نتیجه جهش تولید آموزشی باید ساخت انسانهای کارآمد و با مهارت باشد تا بتوان به عنوان سرمایه‌های انسانی از آنها بهره برد.

وارش نیوز/ اسفندیار نظری به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت : انچه نظام آموزشی به عنوان بزرگ ترین تولید کننده سرمایه انسانی و اجتماعی باید در مسیر جهش تولید قدم بردارد، تربیت نسلی توانمند و خلاق است. 

وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی باید از قالب سنتی و ساخت انسان های میزگرا و کارمند محور خارج شود، ادامه داد : در صورت تولید و تربیت چنین نسلی می توان شاهد گام نهادن کشوردر مسیر توسعه و پیشرفت اقتصادی و فرهنگی بود.  

به گفته او، انسان های مهارتی و خلاق به عنوان بزرگترین سرمایه موردنیاز بخش های تولیدی و کار آفرینی می توانند در فراهم سازی اینده درخشان برای ایران عزیز به تناسب ظرفیت های عظیم و موجود در استان و کشور موثر باشند.

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران همچنین به برنامه های این نهاد برای سال جهش تولید اشاره کرد و گفت: مجموعه آموزش و پرورش مازندران در جهت فراهم سازی و کشف و پرورش استعدادها و قابلیت های نیروی انسانی توانمند رویکردهایی برای خود تعریف کرده تا بر اساس الگویی مشخص و به دور از سلیقه گرایی برای تحقق جهش تولید حرکت کند.

تغییر ذائقه دانش‌آموزان از حافظه محوری به سمت مهارت محوری

نظری اظهار داشت: در این راستا یکی از فعالیت های معاونت آموزش متوسطه استان اجرای برنامه ایران مهارت ویژه دانش آموزان دوره اول آموزش متوسطه است.

وی ادامه داد: در این برنامه که با همکاری مجموعه ای از آموزشگاه های سازمان فنی و حرفه ای اجرا می گردد دانش آموزان می توانند بر اساس علاقه مندی خود از بین ۳۰۰ حرفه تعدادی را انتخاب و پس از سپری کردن ساعت استاندارد آموزش، علاوه بر دریافت مدرک بین المللی ایسکو، با سپری کردن دوره های کارآفرینی توانایی راه اندازی یک واحد کسب و کار را داشته باشند.

به گفته معاون آموزش و پرورش مازندران ، برنامه ریزی در جهت تقویت اکو سیستم کارآفرینی در استان با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها ، پارک علم و فناوری ، مراکز رشد ، اداره کل تعاون و خیرین و سایر نهادهای مرتبط مانند برگزاری جشنواره کارآفرینان آینده، تشکیل اتاق کارآفرینی مدارس و برگزاری رویدادهای کافه کارآفرینی از دیگر فعالیت های ذیل این راهبرد است. 

نظری همچنین به ارتباط رشته های مهارتی آموزشی با نیازهای بازار اشاره کرد و گفت: توسعه و تنوع بخشی به رشته ها متناسب با نیاز بازارکار و چرخه تولید با استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها ،نهادها و صنایع و موسسات آموزشی به منظور تربیت نیروهای ماهر و خلاق و متعهد است که در دستور کار ما قرار گرفته است. 

تولید در مدرسه 

معاون آموزش وپرورش مازندران فعالیت اصلی مجموعه آموزشی را در رسیدن به الگوی جهش تولید اجرای طرح تولیدی مدرسه محور عنوان کرد و افزود: در این برنامه سعی خواهیم کرد تا شرایط را برای انتقال تولید از کارگاه های کارخانه ای به مدرسه فراهم کنیم. 

وی توضیح داد: به طور دقیق تر در این برنامه که بر مبنای سیاست های اشتغال مقام معظم رهبری طراحی شده ،صاحبان فن و اصناف، کارخانجات و تولیدی‌های استان می توانند با همکاری مدارس به ویژه هنرستان ها بخشی از چرخه های تولید و ارائه خدمات خود را در مدارس با همکاری دانش آموزان اجرا کنند.

نظری وعده داد: بدین ترتیب تا پایان سال ۹۹ شاهد افتتاح تعداد زیادی بنگاه اقتصادی کوچک در مدارس به خصوص هنرستان ها خواهیم بود که در صورت نظارت و آموزش صحیح، تولیدات آنها قابلیت عرضه به بازارهای محلی و حتی کشورهای حاشیه را خواهد داشت. 

معاون آموزش و پرورش مازندران ضعف تولید و ارتباط دانش آموزان با فضای کسب وکار را یکی از ضعف های نظام آموزشی کشور عنوان کرد و گفت: برای عبور از حافظه محوری و حرکت به سمت مهارت محوری لازم است تا دانش اموزان آورده ها و دستاوردهای آموزش های مهارتی را لمس کنند. 

به گفته نظری ایجاد فضای تولید به دانش آموزان این تجربه را می دهد تا برای پذیرش مسئولیت های سنگین تر با آرامش و عقلانیت همراه با مهارت رفتار کنند. 

وی جهش تولید را یک شعار فراگیر عنوان کرد که صرفا به بخش تولیدات سخت افزاری محدود نمی‌شودو آموزش و پرورش به عنوان مهمترین تولید کننده سرمایه اجتماعی باید در مسیر آن حرکت کند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر