امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۱
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۸/۱۲/۳ - ۱۶:۵۸ شناسه خبر : ۴۹۴۶

چالش های خانه مسافر در استان مازندران کمبود اماکن اقامتی و هزینه بالای اقامت در هتل ها در ایام حضور مسافران موجب شده مسافران از اسکان در منازل غیرمجاز این استان استقبال کنند...

با توجه به سرسبزی شهرهای شمالی به ویژه استان مازندران هر سال شاهد حضور میلیون‌ها مسافر در ایام سال به این خطه سرسبز هستیم و از آنجا که بخش قابل توجهی از مسافران از قشر متوسط به پایین می باشند، لذا اغلب متقاضی اسکان در اماکن اقامتی ارزان هستند، از این رو صدها منزل شخصی در قالب مسافرگيران خياباني برای اقامت در خانه های اجاره ای، فعالیت و تبلیغ سايت ها و شبکه های مجازی برای اقامت در این خانه ها در زمینه پذیرش مسافر فعالیت می کنند.

هزینه بالای اقامت در هتل ها و هتل آپارتمان ها، کمبود اماکن اقامتی در ایام حضور مسافران به ویژه ایام تابستان و از طرفی قیمت مناسب پذیرش خانواده ها در یک اتاق یا سوئیت و ضابطه مند نبودن خانه های اجاره ای از قبیل مواردی است که موجب شده مسافران از اسکان در منازل غیرمجاز این استان استقبال نمایند که این امر موجب شده است به اقتصاد صنعت گردشگري کشور که هتلداري بخش مهمي از آن است، آسيب بزند، مساله اي که بيش از همه، به ضرر هتلداران بوده است.

به طوریکه از پیامدهای آن عدم تمايل به سرمايه گذاري در بخش ساخت هتل در شهرهای این استان، میزان تمايل کم گردشگران به رزرو اقامت در هتل، ميزان بالای تعديل نيرو در هتل ها و در نهایت کاهش ميزان كيفيت ارائه خدمات هتل ها به گردشگران در این استان است.

در سال های اخیر اجاره خانه های شخصی به مسافران از سوي افراد محلي مازندران، روندي رو به رشد داشته که با استقبال گردشگران رو به رو شده است و با توجه به مطالعات صورت گرفته در سال های اخیر ، افزایش استفاده غیر متعارف افراد شیاد از خانه مسافر باعث وقوع رخداد هایی از قبیل سرقت، اخاذی، شرارت، امنیت محل اقامت و… در استان مازندران شده است به عبارت روشن تر باعث افزایش آمار میزان خشونت، فساد اخلاقي، هتك حرمت، بروز رفتارهاي غيراخلاقي، از بين رفتن فرهنگ بومي و کاهش ميزان راست گويي عمومي، پايبندي به قول و قرار بین افراد، تعامل و همکاری بین ساکنین شده است.

پیشنهادات کاربردی

1ـ ساماندهی خانه های مسافر و نظارت مستقیم نیروی انتظامی و میراث فرهنگی بر فعالیت های آنان و جلوگیری از فعالیت خانه های مسافری که تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی نمی باشند و برخورد قانونی با واحدهای متخلف و عدم اجازه فعالیت به آنان تا زمانی که از قوانین پیروی نکنند.

2ـ تقويت همكاري و تعامل بیشتر بین ذينفعان گردشگري يا دستگاههای متولی امنیت در حوزه گردشگری(نیروی انتظامی، میراث فرهنگی و فرمانداری، بخشداران و شوراهای محلی) جهت نظارت بیشتر با هدف کاهش ناامنی ها .

3ـ تنوع بخشيدن به خدمات انتظامي در بخش گردشگري با تقويت پليس و گشت زني پليس در مسيرها و مكان هاي گردشگري .

4ـ تدوين سياست هاي اجرايي كارامد در تامين امنيت گردشگري با مشاركت نيروي انتظامي در تهيه و تصويب طرحهاي توسعه گردشگري

5ـ تقويت هنجارها و ارزشهاي اجتماعي در گردشگاهها با اعتمادسازي بین مردم و مسئولین و مشارکت بیشتر مردم در محله جهت شناسایی واحد های متخلف و اعلام به موقع به نیروی انتظامی بهمراه افزايش نظارت هاي قانوني با كمك مراجع قضايي و مشارکت بیشتر دستگاههاي ذينفع به منظور کاهش تخلفات .

6_ ايجاد يك سامانه پاسخگويي گردشگري .

7-تدوین مجدد نحوه اعطای مجوز خانه مسافر از سوی سازمان میراث فرهنگی به صاحبان خانه مسافر.

8-تهیه طرح های تشویقی مانند(بیمه خانه مسافر، اعطای وام برای نوسازی خانه مسافر، معرفی کردن مسافر از سوی کیوسک های رزواسیون به صاحبان خانه مسافر، مشخص کردن نرخ اجاره خانه و...).

9- تشکیل پلیس گردشگری يا تشكيل رسته تخصصي پليس گردشگري و ایجاد دفاتر پلیس گردشگری در سطح شهر يا مکان های مهم گردشگري و بويژه در مكانهايي که بیشترین اقامت در خانه مسافر را دارند.

10- افزايش كيوسك هاي رزرواسيون گردشگري با تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه گردشگری و فعالیت آنها در کیوسک های گردشگری در نقاط مختلف شهر.

11- تنوع بخشي و استفاده از تبليغات محيطى ، فرهنگ رسانه اي و هشدارهاي امنيتي در مقصدهاي گردشگري و همچنين اطلاع رساني و آگاهى بخشى به گردشگران در ورودی های شهر(ترويج منشور هاى اخلاقى گردشگری) .

تهیه شده در معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران- اداره برآورد و افکارسنجی

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر