امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۸/۱۱/۱۹ - ۱۵:۱۸ شناسه خبر : ۴۶۱۳

صنعت شیلات در مازندران نیازمند تبلیغات درست است صنعت شیلات و آبزی پروری یکی از ساده‌ترین و اقتصادی‌ترین راه‌های تولید پروتئین حیوانی است می‌دانیم که به رغم وجود آب کافی در برخی از مناطق کشور، کیفیت زمین و خاک به گونه‌ای است که برای کشاورزی مناسب نیست و امروزه تحریم‌های صادرات نفتی باعث شده فرصت مناسبی برای پرورش آبزیان فراهم شود که به نظر برخی از کارشناسان پرورش آبزیان هم می‌تواند جزء صادرات‌های غیر نفتی محسوب شود و ارز آوری خوبی برای این سرزمین داشته باشد بنابراین ارتقای این صنعت در کشور توجه بیشتر مسئولین مربوطه را می‌طلبد.

وارش نیوز، استان مازندران در بخش پروش ماهیان سرد آبی بعد از استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد رتبه چهارم و به لحاظ تولید پرورش ماهیان گرم آبی در کشور رتبه نخست را دارد که برای ارز پآوری این صنعت در کشور و صادرات آن نیازمند رفع موانع و قوانین دست و پا گیر به همراه برنامه‌ریزی دقیق هستیم.

ذبیح اله بهمنی عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشگاه رودکی تنکابن گفت: مصرف فراورده‌های شیلاتی نیازمند تبلیغات درست است و در این زمینه وزارت خانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش در استفاده و تدوین سلامت این محصولات می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند.
وی با بیان اینکه وضعیت درآمد شیلات مازندران در سال ۹۷ حدود ۲۳ میلیون دلار بوده است، اظهار کرد: استان مازندران در بخش پروش ماهیان سرد آبی بعد از استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد رتبه چهارم را دارد.
عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشگاه رودکی تنکابن تصریح کرد: طبق آخرین آمار سال۹۷ این استان در سال  ۱۴ هزار تن پرورش ماهیان سرد آبی را به خود اختصاص می‌دهد. 
بهمنی با تاکید بر اینکه میزان پرورش ماهیان خاویاری و گرم آبی در مازندران ۶۱ هزار تن در سال  است، گفت: بخش اعظمی از این آمار مربوط به ماهیان گرم آبی بوده  است.
وی افزود: مازندران به لحاظ تولید پرورش ماهیان گرم آبی در کشور رتبه نخست را دارد.
عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشگاه رودکی تنکابن با اشاره به اینکه میزان صید دریای خزر سالانه بیش از ۹ هزار و  ۳۰۰ تن بوده است، بیان کرد: این میزان صید شامل ماهیان سفید، کپور، کفال و سوف است.
بهمنی یادآور شد: میزان صید ماهیان خاویاری در دریای خزر طبق آخرین آمار ۷ تن در سال است و علاوه برآن سالانه حدود ۲۰ هزار تن هم به صید کیلکا ماهیان اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی روز دنیا می‌تواند در تولید بیشتر شیلات نقش به سزایی داشته باشد، خاطرنشان کرد: علاوه بر تولید بیشتر باید به بازاریابی آن هم فکر شود.
عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشگاه رودکی تنکابن افزود: به عنوان مثال در استان گیلان شهرستان بندر انزلی فرآورده‌های شیلاتی تولید می‌شود که شامل کالباس ماهی، سوسیس ماهی، کوفته ماهی و همبرگر ماهی بوده است اما متاسفانه تبلیغات خوبی در این زمینه صورت نگرفته و مردم هم آشنایی چندانی با این محصولات ندارند.

موانع صادراتی آبزیان باید برطرف شود 

حسین اورجی عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: برای ارز آوری آبزیان در کشور لازم است موانع صادراتی را برطرف کنیم.
وی با بیان اینکه آبزی پروری در مازندران جایگاه بسیار خوبی دارد، اظهار کرد: استان مازندران طبق آمار سال قبل حدود ۷۶ هزار تن تولید آبزی پروری را به خود اختصاص داده است.
عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری تصریح کرد: تولید آبزیان در مازندران شامل ماهیان گرم آبی، سرد آبی و تولید ماهیان خاویاری و پرورش درقفس بوده که عمده آن مربوط ماهیان گرم آبی است.
اورجی با اشاره به اینکه صنعت آبزی پروری یک صنعت ارز آور و اشتغال‌زا بوده است، تاکید کرد: موانعی بر سر صادرات این تولید وجود دارد که ممکن است قوانین دست و پا گیری باشد و باید این قوانین را اصلاح یا برطرف کنیم که آن هم نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم به یک توسعه پایدار در صنعت آبزی پروری برسیم باید متناسب با توسعه پایدار، راندمان و کارایی تولید را برای ایجاد اشتغال افزایش دهیم.

تولید آبزی پروری وابسته به آب است
عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه امسال و سال جاری بارندگی در مازندران خوب بوده است، خاطرنشان کرد: ایران از نظر منابع آبی اگرچه دچار مشکل بوده در این زمینه باید میزان بهره وری و راندمان آب را افزایش داد چراکه تولید آبزی پروری وابسته به آب بوده است.
بهمنی یادآور شد: ما باید از تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته برای آبزی پروری استفاده کنیم و در این زمینه، صنعت باید ارتباط خود را با دانشگاه، محققین و دانشجویان افزایش دهند و با توجه به اینکه در کشور ما صادرات نفت با مشکل روبرو است، صادرات محصولات غیر نفتی و آبزیان می‌توانند در ارز آوری کشور بسیار موثر و کمک کننده باشند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر