امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۴
سرویس : سیاست زمان :   ۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۰۹:۲۵ شناسه خبر : ۴۴۴۷

طرح دوفوریتی سنجشی لازمه ارزیابی عیار نامزدهای انتخاباتی زمان آن رسیده طرحی دو فوریتی ارائه دهید تا نامزدین مجلس و شورای شهر قبل از ثبت نام، از نظر دانش و معلومات مرتبط با رسالت مجلس بالاخص بحث برنامه، بودجه، شناخت قوانین و لوایح و... به محک ارزیابی، سازمان سنجش در آیند، فرضیه آزمون و خطا در عصر نانوتکنولوژی دیگر توجیهی ندارد.

اختصاصی وارش نیوز؛ سالیانی پیش طی یادداشتی چند صفحه ای آسیب شناسی مدیریت شهری ایران را به تحریر در آوردم، اما نمی دانم واقعا چند عضو شورا یا چند شهردار بخود زحمت مطالعه داده اند شاید لبخندی ملیح زنید و با تُن صدای منحصر بفرد خویش  گوئید مگر هر نوشته ای را باید خواند؟ به شما می گویم آری هر نوشته ای که از اعماق وجود با پژوهش، برای اصلاح عیوب باشد را باید مطالعه کرد و صد البته عمل نمود خود را به قلم و به رسالت قلم متعهد می دانم و برای تنویر افکار در حد بضاعت می نویسیم شاید در حد توان ولو برای یک نفر مفید به فایده باشد اینبار نیز از مجلس می نویسم بهتر است بگویم از نامزدین امروز مجلس، که فردا نمایندگان مردم در خانه ملت هستند نمی خواهم خللی به در رأس امور بودن مجلس وارد کنم،  که قضاوت و داوری در خصوص اینکه آیا مجلس در راس امور باقیمانده است یا خیر؟ بعهده مردم فرهیخته ایران زمین است نه امثال من،اما غرض از نگارش این چند سطر و خطاب به جنابعالی که شاید این مرقومه بی پاسخ ماند یا آنکه توسط دفتر حضرتعالی.... یا.... به بایگانی مجلس سپرده شود این هست : جناب آقای دکتر لاریجانی ناچارم بگویم در خلال مصاحبه هایم از بعضی از نامزدین عزیز مجلس،  یا نشست هایم یا مشاهداتم متوجه شده ام تعداد قابل ملاحظه ای از نامزدین محترم مجلس و شاید تعدادی از نمایندگان مجلس، قبل از نماینده شدن، قانون برنامه و بودجه سالانه، قانون توسعه، طرح آمایش سرزمین،قانون اساسی، آئین نامه های داخلی مجلس، و تعاریفی نظیر:  نقدینگی، سیاست پولی، رشد، توسعه اقتصادی، تکنولوژی، شرح وظایف و رسالت نماینده، تورم، فراکسیون، کمیسیون، شیوه انتخاب نماینده در کمیسیون، نطق، تذکر، طرح ،پیشنهاد و... را  مطالعه نکردند یا به درستی نمی دانند متاسفانه بعضأ اگر جوان هستند (به هیچ وجه منظور همه جوانان باانگیزه و فعال نیست) گام دوم انقلاب را دستاویز قرار می دهند حال آنکه گام دوم انقلاب همچو اقتصاد مقاومتی دهها جلد تعریف در آن نهفته است اگر صاحب تجربه هستند، سبقه مدیریتی را به رخ می کشند  اما نمی گویند واقعا چند جلد کتاب مرتبط با شرح رسالت مجلس و قوانین مرتبط را مرور کرده اند، عده ای نیز زیرکانه خاطره گویی و کلی بافی در پاسخ می کنند تا هنرمندانه از پاسخ طفره روند، تعدادی نیز بلافاصله می گویند از تحصیلات بنده سخن گویید لازم نیست ما همه مسائل را بدانیم یک تخصص کافیست. حتی نمی گویند که مثلا 10 مشاور متخصص در امور دارند و از تجارب ایشان بهره می گیرند، آقای دکتر علی  لاریجانی نمی شود مجلس را با آزمون و خطا پیش برد و اگر بگوییم بعد از ورود به مجلس فرا خواهند گرفت، تیر خلاص را بر پیکره تخصص گرایی شلیک کرده ایم، چطور می شود یک جوان برای شروع بکارش در یک سازمان که اتفاقا کار سازمانی روتین و برمدار حرکت است باید آزمون تخصصی و عمومی سپس مصاحبه گزینشی و تخصصی را پشت سر گذارد ولی برای ورود یک نامزد مجلس یا نامزد شورای شهر که سیاست گذاری و خط مشی گذاری یک شهر و یک کشور بدست ایشان هست، ما هیچ ملاک ارزیابی معلومات تخصصی و عمومی مرتبط با شورای شهر و مجلس شورای اسلامی  را برگزار نکنیم، نمی گویم جزئیات و کلیات عمران، بودجه، برنامه، اقتصاد، حقوق، امنیت، بهداشت، زیرساخت، توسعه، درآمد، و.... را همه نامزدین جزئ به جزئ بدانند اما با صراحت اعتقاد راسخ دارم در حد مطلوب باید بدانند، تا نشود آنکه مسائل مهم خدای نخواسته اگر فلانی دستش را در مجلس بالا برد دیگری نیز به تبعیت چنین کند، البته منظور واژه بعضی و گاهأ است. 

بیائید در ماه‌های پایانی مسئولیت خویش در مجلس یادگاری را ماندگار کنید تا متخصصین و پژوهشگران و آینده گان شما را بابت تصمیم شجاعانه به نیکی یاد کنند همانگونه که مراجع نظارتی در احراز صلاحیت ها حساسیت ویژه ای بخرج می دهند تا تعهد معنا یابد به موازات این بررسی‌ها،الزاما سنجش تخصص نیز به وضوح احساس می شود.

بعنوان یک شهروند ایرانی درخواست دارم، سازمان سنجش را مامور کنید (هرگز کار علمی و تخصصی سنجش اطلاعات را به دستگاه‌های عریض و طویل سیاسی نظیر وزارت کشور نسپارید ) تا 50 سوال تخصصی و عمومی از تمامی نامزدین مجلس و نامزدین شورا بپرسند تا عیار تخصص ایشان به محک در آید سپس بعد از دریافت کارنامه تخصصی مجوز ثبت نام در انتخابات را دریافت کنند، این فاجعه است که شورای شهر در زمان ورودخویش به عنوان عضو شورا نداند رودخانه در حوزه شهری مدیریتش با شهرداری است یا آب منطقه ای، طرح تفصیلی و طرح جامع را در 4 سطر نتواند تعریف کند، دریافت درستی از خلق درآمد پایدار نداشته باشد و کل شهر را در شهرداری خلاصه کند و تعجب برانگیز تر آنکه عده ای از نامزدین مجلس(نه همه ) ابتدایی ترین بدیهیات و قوانین مجلس را ندانند، مجلس جای آزمون و خطا نیست که نامزد بعد از منتخب شدن تازه تجربه بیاموزد ، فراموش نکنیم تعهد و تخصص دو بال پرواز هستند و فقدان یکی یعنی به سرمنزل مقصود نرسیدن هر چند نقش احزاب کارآمد  را نباید نادیده گرفت ( البته منظور از احزاب نه احزاب منفعت گرا، باندی، سیاست زده، بی برنامه، فقط غرق در دعوای سیاسی و انتخاباتی و احزابی که برای اداره کشور برنامه ای ندارند) بلکه احزابی که در تراز مرکز پژوهش‌های مجلس با برنامه باشند و همچو یک دولت برای اداره اقتصاد، صنعت، توسعه، روابط خارجی، همبستگی ملی، اقتدار و عظمت ایران و.... برنامه داشته باشند. 

یادداشت عبدالله (علی) شهمیر شورمستی

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


نرگس کمالی فعال سیاسی و اجتماعی و عضو دو دوره شورای عالی استانها

سلام دست مریزاد جناب دکتر شهمیر بزرگوار اشاره به مطلبی نمودید که سالها حرف ما و تعداد بسیاری از اعضا محترم شورای عالی کشور در دوره سوم و چهارم بوده باشد که این موضوع مهم مورد توجه و قانون گذاران و مجریان کشور در راس مجلس شورای اسلامی و دولت باشد

آخرین اخبار
بیشتر