امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۸/۱۰/۱۴ - ۰۹:۵۴ شناسه خبر : ۴۳۳۰
رییس حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران:
وضعیت گرازها در مازندران نگران کننده نیست رییس حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران گفت: با توجه به آماری که از سوی افراد بومی محلی مازندران داریم وضعیت گراز در این استان نگران کننده نیست.

وارش نیوز؛ کوروس ربیعی با بیان اینکه  گرازها با توجه به رفتارشان در بیشه‌زارها و جنگل ها آمار دقیقی از تعدادشان نداریم، اظهار کرد: گراز به مانند گربه سانان در شب فعال هستند و در مناطق بوته زارهای انبوه دیده می‌شود و مثل کله بزها تشکیل گله نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه گرازها در وضعیت فعلی یک حالت نسبی متعادل دارند، تصریح کرد: محل زیست این گونه از حیوان صرفا نواحی بالادست نبوده بلکه بیشتر در جایی که اطراف آن‌ها آب باشد را ترجیح می‌دهند.

رییس حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران در خصوص اختلال زیستی این گونه حیوان در مازندران گفت: در سال‌های اخیر بوته زارها، نیزارها و بیشه‌زارهایی متصل به اراضی اشخاص بودند که آن را محصور و تبدیل به باغ کردند و این تغییر کاربری باعث شده تا این حیوان به بالادست روی آورد چراکه علت کم بودن آن در پائین دست بستگی به وفور منابع غذایی و اندازه جمعیت آن‌ها دارد.

ربیعی افزود: به عنوان مثال اگر در محدوده‌ای زیستگاه ۱۰۰ گراز باشد و در جایی که غذا به وفور یافت شود در یک جا متمرکز می‌شوند و اگر غذا کم باشد، پراکنده خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: گراز گونه‌ای از حیوانات وحشی است که نقش اکولوژیکی بالایی در پاکسازی محیط، گردش مواد غذایی، انرژی کنترل آفت و بیماری‌ها دارد و به عنوان یک طعمه برای گربه سانان خواهد بود.

رییس حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران ادامه داد: اگر جمعیت این گونه متعادل باشد جای نگرانی برای کمبود غذایی پلنگ نخواهد بود بنابراین صدور پروانه شکار آن را کم کردیم تا بتوانیم از این جهت کمکی به افزایش نسل این حیوان داشته باشیم.

ربیعی با اشاره به اینکه شکار گراز به سه گونه بوده است، یادآور شد: طبق بند (ب) ماده ۸ قانون صید آن دسته از حیوانات وحشی که به مزارع و باغات آسیب می‌زنند برای میرشکاران پروانه رایگان صادر شود و امروزه توصیه ما این است که کشاورزان آن‌ها را از مزارع خود دور کنند.

 وی یادآور شد:  پروانه دیگر مربوط به آن، پروانه شکار ویژه شکارچیان خارجی برای نیش عاج دندان گراز و پروانه دیگر آن نیز مربوط به اقلیت‌های دینی و غیر دینی بوده است./ایسنا

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر