امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۱۰:۲۳ شناسه خبر : ۳۶۳۳

هیچ بهره‌ای از ظرفیت‌های گردشگری دریایی نبردیم یک کارشناس گردشگری گفت: هیچ بهره‌ای از ظرفیت‌های گردشگری دریایی نبردیم بنابراین گردشگری دریایی اراده و همت همه دستگاه‌ها را می‌طلبد که تاکنون این اراده و همت مشاهده نشده است.

وارش نیوز؛ دکتر محمدرضا اورمزدی در گفت‌و گو با خبرنگار وارش نیوز با بیان اینکه دریا برای هر کشوری در حوزه‌های استراتژیک، اقتصادی، شیلاتی و صنعت گردشگردی دارای اهمیت است، اظهار کرد: حدود دریا دارای نعمات بی‌شمار است و هر کشوری که بتواند از آن استفاده بهینه‌تری کند، برگ برنده دست آن‌ها است.

وی با اشاره به دسترسی کشور ما به دو محدوده آبی در شمال و جنوب (خزر و خلیج فارس) که هر دو از موهبت‌های الهی و استثنایی هستند، افزود: متاسفانه تاکنون از این ظرفیت‌های مهم، برای گردشگری دریایی استفاده نکردیم و پلن و استراتژی خاصی دیده نشد.

این کارشناس گردشگری استفاده از کرانه‌های شمال و جنوب کشور را بیشتر در جنبه‌های تجاری، اقتصادی و گمرکی دانست و گفت: تاکنون مبنای کار بنادر کشتیرانی کشور تجارت کالا بوده و به تردد و تبادل مسافران و گردشگران داخلی و خارجی کمتر توجه شده است.

اورمزدی تصریح کرد: پرسش مهم امروز این است که صنعت گردشگری دریایی چقدر برای مسئولان بلندپایه این حوزه اهمیت و اولویت دارد، باید دید نوع نگاه دستگاه‌های مرتبط به گردشگری چیست.

وی بیان کرد: در حال حاضر این موضوع صرفا از دیدگاه میراث فرهنگی کشور در اولویت است و از همراهی و همکاری دیگر دستگاه ها خبری نیست، در حقیقت وزارتخانه گردشگری در یک‌سو و سایر دستگاه‌های مرتبط در سویی دیگر قرار دارند.

این کارشناس گردشگری با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر سواحل خزر یادآور شد: می‌توان از طریق اسکله‌های تفریحی و ایجاد و ساخت بنادر گردشگری ویژه به توسعه این بخش کمک شایانی نمود و تحقق این مهم نیازمند برنامه مدون در سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت است که با اخذ مشاوره از متخصصین، دانشگاهیان و بازنشستگان این حوزه در میزی واحد و هدفی مشترک امکان‌پذیر است.

اورمزدی ادامه داد: تاکنون از ظرفیت‌های گردشگری دریایی چه در شمال و چه در جنوب هیچ بهره‌ای نبردیم، البته در سواحل جنوب اقداماتی انجام شد اما اقدامات گیلان در انزلی ناموفق بود.

وی خاطرنشان کرد: در مازندران هم بحث اسکله تفریحی در رامسر و دیگر شهرهای توریستی چون بابلسر در حد حرف باقی ماند و هنوز از اسکله تفریحی استاندارد خبری نیست، در حوضچه آرامش چند جت اسکی و قایق تفریحی وجود دارد اما در دریای شمال هرگز از کشتی تفریحی خبری نشد.

این کارشناس گردشگری تاکید کرد: منظور از گردشگری دریایی این است که کشتی‌های تفریحی داشته باشیم و این اراده و همت همه دستگاه‌ها را می‌طلبد که تاکنون این اراده و همت مشاهده نشده است.

اورمزدی با بیان اینکه فاصله ما با کشورهای همسایه در حوزه گردشگری دریایی بسیار است، گفت: به عنوان مثال کشور ترکیه که از ظرفیت‌های به مراتب کمتری از کشور ما برخوردار است در جهت رشد اقتصاد گردشگری دریایی بهره‌های فراوانی برد و ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم.

وی با اشاره به اینکه اخیرا شنیدیم اداره کل گردشگری مازندران در حال شناسایی و جانمایی اسکله‌های تفریحی در استان هستند، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری 20 دستگاه مرتبط این مهم، محقق شود، اگر می‌خواهیم در حوزه گردشگری دریایی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید طوری عمل کنیم که زبانزد خاص و عام شود.

این کارشناس گردشگری گفت: ایران با تاریخ، طبیعت و مردمانی که دارد، می‌تواند در حوزه گردشگری دریایی حداقل در جهان اسلام بهترین باشد و با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمن، اثربخشی گردشگری دریایی در رفع آن فوق العاده خواهد بود.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر