امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۰۶:۵۲ شناسه خبر : ۳۵۵۵

کاهش ۶۰۰ میلیون متر مکعبی آبدهی رودخانه‌های مازندران در یک دوره آماری ۱۱ ساله ساری-رییسی آقای دکتر محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: ما شاهد تغییرات زیادی در آبدهی سالانه رودخانه‌های استان هستیم به طوری که میانگین دراز مدت آبدهی رودخانه‌های استان ۴۵۰۰ میلیون متر مکعب بوده که این رقم براساس میانگین ۱۱ ساله اخیر به ۳۹۰۰ میلیون متر مکعب تقلیل یافت.

وارش نیوز:ساری-رییسی آقای دکتر محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: ما شاهد تغییرات زیادی در آبدهی سالانه رودخانه‌های استان هستیم به طوری که میانگین دراز مدت آبدهی رودخانه‌های استان 4500 میلیون متر مکعب بوده که این رقم براساس میانگین 11 ساله اخیر به 3900 میلیون متر مکعب تقلیل یافت.

 
وی با بیان اینکه درطول دوره آماری 47 ساله روند بارندگی نیز کاهشی است گفت: براساس آمارهای موجود میزان بارندگی درسال آبی 66 و 67، 798 میلی متر بوده که این رقم در سال آبی 96 و 97 به 549 میلی متر رسیده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران وضعیت آبخوان زیرزمینی دشت‌های استان را نیز روند تنزلی اعلام کرد و گفت: ارتفاع سطح آب زیرزمینی براساس هیدروگراف سالانه رو به کاهش بوده و در برخی از دشت‌ها این بیلان منفی است.
ایشان با تشریح تاثیرات خشکسالی استان در سال گذشته تصریح نمود: عمده دشت‌های استان متأثر از خشکسالی بوده که این شدت خشکسالی در دشت‌های مرکزی و شرق استان بیشتر از سایر مناطق بوده است.
وی وضعیت بارش در طی دوماهه اول سالجاری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در مقایسه با سال گذشته حدود 40 میلی متر شاهد افزایش بارندگی بودیم اما آبدهی رودخانه بطور میانگین حدود 39 درصد نسبت به دوره شاخص کاهش نشان می‌دهد.
یخکشی افزود: تاکنون 45 درصد از حجم مخازن سدهای استان آبگیری شده که متاسفانه این میزان در سد شهید رجایی حدود 27 درصد است که امیدواریم این رقم به بالای 60 درصد برسد.
در ادامه آقای دکتر یخکشی با اشاره به چالش‌های آب استان به موضوع چالش‌های آب در ارتفاعات استان پرداخت و گفت: باتوجه به افزایش جمعیت شناور نیازمند مدیریت بهینه از منابع آب در کلیه مناطق هستیم چرا که باتوجه به عدم وجود ذخایر مطمئن آب در آن مناطق عیناً موجب ایجاد تعارضات اجتماعی در این مناطق خواهد شد.
ایشان با بیان لزوم نگاه حوزه‌ای در طرح‌های آبرسانی و همچنین لزوم حفاظت منابع آب و خاک خواستار مشارکت و همراهی بیشتر دهیاران و بخشداران و همچنین عدم صدور مجوز تأمین آب بدون هماهنگی دستگاه مسئول شد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در پایان با اشاره به اهمیت آب بندان ها در تأمین آب زراعی بر تشکیل شورای ذینفعان جهت رفع مشکلات نظام بهره برداری مؤثر تاکید نمود.
در ادامه آقای مهندس رازجویان سرپرست معاونت عمرانی موضوع حفاظت و تقویت منابع آب را از مهم‌ترین مسائل استان عنوان کرد و یادآور شد: جلسات شورای حفاظت منابع آب و اقدامات و برنامه‌های این حوزه باید با قوت تداوم یابد تا هم عقب ماندگی‌ها و غفلت‌های تاریخی جبران و هم برای مسائل آینده این بخش چاره اندیشی شود.
 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر