امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۸
سرویس : سیاست زمان :   ۱۳۹۷/۹/۱۳ - ۱۹:۰۷ شناسه خبر : ۳۵۳۳
روحانی در جمع دانشجویان سمنانی:
درخواست آمریکا برای مذاکره را رد کردیم روحانی با بیان اینکه در سال گذشته رئیس جمهور آمریکا به طور مستقیم هشت بار پیام داد تا با ایران مذاکره کند ، گفت: امسال نیز از طریق سه کشور اروپایی پیام‌هایی فرستاده است که آنها را رد کردیم؛ چون اعتقاد داریم که درست و منطقی نیست.

وارش نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی دقایقی قبل در جمع دانشجویان در سالن جابر ابن حیان دانشگاه علوم پزشکی سمنان اظهار کرد: چهره‌های زیبای جنبش دانشجویی در سراسر کشور از فداکاری سه دانشجو نشأت می‌گیرد و این پیام مهمی برای همگان دارد.

وی تصریح کرد: اگر تعدادی ولو اندک در کنار همدیگر برای دست یافتن به یک هدف والا ایستادگی کنند، خداوند نیز اثر آن را برای ده‌ها، صدها و شاید همه تاریخ در اذهان مردم بگذارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به فعالیت جنبش‌های دانشجویی در سال‌های 32 و 42 و بعد از آن افزود: دانشگاه در کنار حوزه علمیه با رهبری امام راحل در راه مبارزه هدف بسیار بلندی را به ثمر رساندند.

روحانی ادامه داد: صدای ایستادگی و مبارزه را در هر دو محیط با تمام وجود لمس کردم و در میان حوزه‌ها و حوزه علمیه قم و در حوزه جنبش دانشجویی دانشگاه تهران در خط مقدم فعالیت‌های دانشجویان و طلاب بودم.

وی تصریح کرد: امروز آنچه در این جمع دیده می‌شود به معنای پیروزی دانشگاه و جنبش دانشجویی جهان است که از سال ۱۳۳۲ آغاز شد و در سال ۱۳۵۷ به کمال خود رسید.

رئیس‌جمهوری بیان کرد: باید دانست چه زمانی چنین فضایی داشته‌ایم تا دانشجو بتواند به راحتی و با آرامش و لحنی که خود مناسب می‌بیند، دولت را نقد کند؛ البته نقد سازنده و دلسوزانه حق شماست و به نفع کشور و ملت خواهد بود.

روحانی اضافه کرد: تفاوت اساسی که بین مسؤولان و دانشجویان وجود دارد در این است که مدیران نماینده واقعیت‌های موجود در جامعه هستند و دانشجویان به مطلوب‌ها فکر می‌کنند.

وی تصریح کرد: دانشجویان از آینده درخشان‌تر صحبت می‌کنند و مسیری را برای یافتن ایرانی آبادتر، مستعدتر و بهتر می خواهند؛ اما در جایی که ما هستیم مدیریت‌ها با توجه واقعیت‌های جامعه ملموس می‌شود.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: البته شما باید خود را آماده کنید تا مسؤولیت‌های مهم اداره جامعه را در آینده برعهده بگیرید و باید برای مدیریت آینده کشور آمادگی پیدا کنید.

روحانی بیان کرد: اداره کشور و جامعه کار پیچیده و شخصی است و حتی آن زمانی که دشمنان مختلفی همچون آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل  هم نداشته باشیم، اداره کشور کار آسانی نیست.

وی تصریح کرد: به ثمر رساندن طرح تحول سلامت کار آسانی نیست و در طول پنج سال گذشته حقوق کارگران و کارمندان بیش از تورم افزایش یافته است.

رئیس‌جمهوری گفت: امروز دریافتی و مستمری‌  اقشار تحت‌فشار حدود پنج برابر شده است و این چیز ساده‌ای نیست.

وی بیان کرد: بانک مرکزی و مرکز آمار ایران کارشان این است تا با بهره‌گیری از متخصصان دانشگاهی نرخ تورم را بررسی و اعلام کنند و آنها به کار خود واقف هستند؛ البته نمی‌خواهیم بگوییم شرایط امروز مطلوب است.

رئیس جمهور ادامه داد: از سال ۹۲ که مسؤولیت اجرایی کشور با کمک مردم برعهده دولت تدبیر و امید قرار داده شده تا اواسط سال ۹۶ روند تورم کاهنده بوده است و به اعتراف همه عقلای عالم و متخصصان اقتصاد از تورم ۴۰ درصدی به تورم هفت یا هشت درصدی رسیده‌ایم.

روحانی گفت:  دشمن‌ترین افراد در آمریکا قدرت را به دست گرفتند و دولتمردان آمریکایی گرچه همواره با ایران مشکل داشتند؛ اما در این مرحله دشمنی‌ها به حداکثر خود رسید.

وی با بیان اینکه ما به هیچ‌کسی اعتماد 100 درصدی نداشته‌ایم و اعتمادها نسبی است، تصریح کرد: همیشه ممکن است با بیگانه قراردادی بسته شود و او هم نقض عهد کند و در این شرایط ما موظف هستیم تا تدابیر دیگری را اتخاذ کنیم.

رئیس جمهوری عنوان کرد: چه کسی تا امروز اعلام کرده که به آمریکا اعتماد دارد و چه کسی بوده که بگوید من به آمریکا اعتماد کامل دارم؛ مگر برابر هر کسی که با او مذاکره می‌کنیم، اعتماد 100 درصدی وجود دارد.

روحانی ادامه داد: همچنین در جریان برجام وارد مذاکره شدیم که کاملا درست بود و به اتفاق همه مسؤولان تصمیم گرفتند تا به این راه وارد شوند؛ دولت به تنهایی این کار را نکرده است و همه با هم تصمیم گرفتیم و بسیار تصمیم درستی نیز بوده است.

وی با بیان اینکه اگر تمام آثار برجام تنها برای دو سال هم بوده باشد، باز به نوبه خود خوب است، گفت: فروش نفت ایران از یک به دو و دو و نیم میلیون بشکه پس از ترک مذاکرات برجام افزایش یافت و وقتی پول نفت وارد کشور می‌شود، همه می‌گویند خیلی خوب است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در این سیستم و قرارداد با هم پیمان بستیم که یکی از طرفین پیمان از آن خارج شد و ما نیز پیمان را کنار گذاشته‌ایم و تازه امروز به شرایط گذشته و سال‌های ۹۱ و ۹۲ رسیده‌ایم.

روحانی گفت: سال ۹۱ تمام دنیا ایران را محکوم کردند که البته ما این محکومیت را قبول نداریم؛ اما به هر حال امروز سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دادگاه بین‌المللی لاهه و همه کشورهای دنیا آمریکا را محکوم می کنند؛ آیا نباید به این پیروزی سیاسی افتخار کنیم.

وی بیان کرد: اگر می‌گویید آمریکا پیروز است، اشتباه می‌کنید؛ امروز ایران پیروز است و ترامپ در سازمان ملل متحد تنها می‌ماند.

رئیس‌جمهور افزود: تورم سال ۹۶ از زمانی آغاز شد که در تهیه ارز خارجی دچار محدودیت شدیم و خریدهای خارجی کشور با مشکل مواجه شد.

روحانی تصریح کرد: امروز باید تحریم‌ها را با تسلیم شدن از پیش‌روی برداریم و به ادعاهای ناصحیح و نادرست آن‌ها تن دهیم تا تحریم‌ها برداشته شود و یا اینکه در مسیر استقلال قدم برداریم؟

وی افزود: در سال گذشته رئیس جمهور آمریکا به طور مستقیم هشت بار پیام داد تا با ایران مذاکره کند و امسال نیز از طریق سه کشور اروپایی پیام‌هایی فرستاده است که آنها را رد کردیم؛ چون اعتقاد داریم که درست و منطقی نیست.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ملت ایران هرگز از فشارها نهراسیده و امروز هم می‌ایستد و با قدرت به راهش ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به پرسش‌های برخی از دانشجویان که گفته بودند دولت برای مردم چه کرده است؟، گفت: امروز من می پرسم که دانشگاه برای رفع مشکلات جامعه چه اقدامی انجام داده است.

روحانی بیان کرد: امروز باید دست در دست هم دهیم و برابر تورم، مشکلات و توطئه‌های خارجی ایستاده و در نفع و ضرر موجود همه با هم شریک باشیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت، مردم و مجلس به تنهایی نمی‌توانند مشکلات را از پیش رو بردارند و همه قوا و ارکان کشور باید در کنار یکدیگر قرار گیرند.

وی با اشاره به مباحثی که درباره fatf در جامعه مطرح است، گفت: امروز بحثی درباره fatf نداریم و چهار لایحه در زمینه مبارزه با پولشویی و بخش‌های تأمین مالی تروریسم از سوی دولت تقدیم مجلس شده است؛ البته نمی‌گوییم در آینده هم بحثی در ارتباط با fatf نخواهیم داشت.

روحانی افزود: یکی از این لوایح تا امروز تصویب شده و سه لایحه نیز در جریان قرار دارد و در این زمینه با تمام مقامات مربوطه مذاکره شده است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: پولشویی نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا وجود دارد و راه دوری از این مسأله نیز شفافیت است. تمام کشورهای دنیا در fatf عضو هستند و تنها دو کشور ایران و کره شمالی تا امروز به عضویت آن در نیامده‌اند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم با بانک‌های بزرگ دنیا کار کنیم، باید تدابیری اندیشیده شود چون آنها حاضر نیستند بدون حضور ما در fatf با ما همکاری کنند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: امروز با ده‌ها بانک دنیا به نوعی تعامل و معامله داریم؛ اما برخی بانک‌ها می‌گویند اگر در fatf وارد نشوید، تعاملات بانکی ما تعطیل می‌شود.

وی تصریح کرد: در این زمینه لایحه ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود و آنها رای‌گیری می‌کنند و سپس شورای نگهبان در این باره نظر می‌دهد و اگر به قانون تبدیل شد، قابلیت اجرا پیدا می‌کند.

روحانی ادامه داد: همین مقدار برداشت گاز در پارس جنوبی در این دولت برای نخستین بار از قطر بیشتر شده و این افتخاری برای دانشگاه، مردم، متخصصان و مهندسان است.

وی تصریح کرد: در محل مخزن مشترکی که با عراق داشتیم، میزان برداشت ما از 70 هزار به 300 هزار بشکه در روز رسیده است و این افتخار عموم مردم و دانشگاهیان محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز در کشور مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شود، گفت: امروز راهی جز اتحاد نداریم و باید به دولت و رئیس‌جمهور انتقاد کنید؛ اما راه‌حل‌های خود را نیز بگویید تا راه اصلاح پیش گرفته شود.

روحانی عنوان کرد: در مسائل مهمی که مورد اختلاف آحاد مردم قرار دارد، می‌توان آن موضوع را در زمینه مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... به آرای عمومی و همه‌پرسی بگذاریم و البته باید مجلس شورای اسلامی این امر را تصویب کند و شورای نگهبان و رهبری نیز آن را تایید کنند؛ قانون اساسی راه‌های خوبی را پیش روی مردم قرار داده است که باید از ظرفیت آن استفاده شود.

 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر