امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۷/۸/۷ - ۱۱:۵۰ شناسه خبر : ۳۴۵۲

پدافند غیرعامل با تروریسم زیستی کشاورزی مازندران مقابله می کند مدیرکل پدافند غیر عامل مازندران خواستار توجه جدی در برنامه ریزی های مربوط به این حوزه برای مقابله با تروریست زیستی بخش کشاورزی استان شد.

وارش نیوز: به گزارش ایرنا، حسین منفردی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت که با توجه به گستردگی و اهمیت بخش کشاورزی استان در حفظ سلامت و امنیت غذایی کشور ،تروریسم زیستی با گسترش آفات، بیماری ها و در نتیجه واردات و مصرف سموم کشاورزی تهدید جدی برای این بخش محسوب می شود.
وی افزود: وابسته کردن کشاورزی مازندران به سموم کشاورزی وارداتی و گسترش مصرف آنها در همه این سال ها با هدف تامین منافع اقتصادی عده ای خاص بوده و این روند همچنان ادامه دارد.
مصرف انواع سموم کشاورزی در مازندران که طی چند دهه رو به افزایش بود و در دهه 70 به حدود 12 هزار و 300 تن رسیده بود که با سیاست ها و رویکردهای مبارزه غیرشیمیائی با آفات و بیماری ها از جمله مدیریت مبارزه تلفیقی بیولوژیکی و مکانیکی در سال های اخیر کاهش چشمگیری یافته است.
مازندران با تولید 72 نوع محصول کشاورزی، رتبه اول تا سوم را در تولید 15 محصول از جمله برنج، مرکبات، کیوی و گل و گیاه ، گوشت قرمز و سفید و محصولات شیلاتی دارد.
مدیر عامل پدافند غیر عامل مازندران از ایجاد قرارگاه زیستی برای مقابله با تروریسیم زیستی بخش کشاورزی در استان خبر داد و گفت: پدافند غیرعامل در هشت بخش عمومی ،سایبری ،زیسیت ، پرتوی، شیمیایی ، کالبدی یا فنی ، اقتصادی و پدافند مردم محور فعالیت دارد.
وی افزود: با توجه به شرائط و وضعیت مهم کشاورزی، اولویت نخست پدافند غیر عامل در مازندران قرارگاه زیستی است و کارگروه بخش کشاورزی برای جلوگیری از گسترش آفت ها، بیماری ها و حوادث بیوتروریستی در این قرارگاه فعالیت دوچندان می کند.
منفردی با اعلام این که پدافندغیرعامل در قرارگاه زیستی تمامی تهدیدهای زیستی را رصد و پایش می کند، گفت: جهاد کشاورزی هم در خصوص کنترل آفت ها و بیماری های گیاهی و دامی در بخش های مختلف اقدامات پدافندی انجام می دهد.
وی افزود: تمامی فعالیت های جهاد کشاورزی در طول سال اعم از شناسایی آفت ها و بیماری های مشترک بین انسان و دام، پایش مزارع، درمان و آموزش و همچنین فعالیت های ترویجی به صورت مستمر انجام می شود تا نتایج ملموسی در پی داشته باشد.
** غربت پدافند غیرعامل
مدیرعامل پدافند غیر عامل مازندران بر لزوم آموزش و فرهنگ سازی اهداف اقدامات این حوزه در تمام برنامه های خدماتی و عمرانی تاکید کرد و گفت: همسو با این رویکرد طرح جامع پدافند غیر عامل استان در پنج فصل تدوین شده است.
وی افزود: در این طرح جامع تمامی مناطق استان مازندران به لحاظ استراتژیکی بودن و طرح های عمرانی و خدماتی در دست اجرا و اجرا شده شناسایی و راهکار های پدافندی غیر عاملی آن نیز تهیه شده است.
منفردی با اشاره به اینکه 86 پروژه عمرانی سال جاری استان مازندران با سرمایه گذاری حدود 208میلیارد تومان با ماهیت و پیوست پدافند غیر عامل به بهره برداری رسیده است، گفت: تمامی طرح های دستگاههای خدماتی آب ، برق ، گاز و مخابرات استان نیز پیوست پدافندی غیر عامل دارند.
وی به برگزاری رزمایش و دوره های آموزشی در سطوح مختلف پدافند غیر عامل بین اقشار مختلف و رده های مدیریتی اشاره کرد و افزود: اگر چه ساختار ادارات کل پدافند غیر عامل استان های کشور با مشکلات قانونی و نبود حتی جایگاه کارشناس این رشته تخصصی مواجه است، اما هر ساله برای ارتقاء این جایگاه برنامه ریزی می شود.
مدیر کل پدافند غیر عامل مازندران همچنین اعلام کرد که همزمان با هفته پدافند غیر عامل 660برنامه در استان اجرا می شود که افتتاح 11پروژه عمرانی و خدماتی از مهم ترین آنهاست.
وی افزود: این طرح ها در زمینه ایستگاه آتش نشانی، آب و فاضلاب ، دوربین های پایش تصویری شهری و ژنراتورهای برقی است.
منفری نواخته شدن زنگ پدافند غیر عامل در بیشتر مدارس ، برگزاری همایش تجلیل از مسئولانی که به مقوله پدافند غیر عامل توجه ویژه می کنند ، ایجاد نمایشگاه پدافند غیر عامل و برگزاری کلاس های آموزشی را از دیگر برنامه ها این هفته عنوان کرد.
هشتم تا چهاردهم آبان ماه هفته پدافند غیرعامل نام دارد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر