امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۳
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۷/۷/۱۶ - ۱۳:۴۵ شناسه خبر : ۳۳۹۰
در گفت و گو با قائم مقام اداره کل تعاون گلستان بررسی شد
عملکرد دولتی در روستا، توسعه گرایی یا کاغذبازی قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به اینکه ایجاد اعتماد به نفس در جوانان در راستای توانمندسازی نقش مهمی دارد، گفت: شاید ترس از شکست اقتصادی و طرد اجتماعی باعث شده که یک روستایی تفکر فعالیت اقتصادی خود را محدود کندو

وارش نیوز: «محمد رهبری» در گفت وگو با ایسنا، در رابطه با مسئله توسعه یافتگی روستاها اظهار کرد: برای بحث درخصوص توسعه یافتگی روستاها، باید قالب های توسعه پایدار را بررسی کرد. یکی از دلایل اصلی وجود آسیب های اجتماعی از جمله فقر، عدم توجه به روستاها است.

وی با بیان اینکه ما یک زیر ساخت مهم کشور که دارای پتانسیل قوی در مشارکت است را فراموش کردیم، افزود: شاید روستا در مشارکت ها و پذیرش مسائلی از جمله اتحاد و همدلی از جوامع شهری پیشروتر باشد. با توجه به شناخت و رفتار همگنی که روستاییان نسبت به یکدیگر دارند، می توانیم قالب های مشارکت اقتصادی در روستاها را بیشتر جلو ببریم.

چرا فقر در روستاها وجود دارد؟

رهبری عمده ترین علت فقر در روستاها را بحث مشکلات در آموزش دانست و گفت: متولیان در روستاها نتوانستند محتواهای آموزشی بالقوه ای را که تاکنون وجود داشته را به ظرفیت های بالفعل تبدیل کنند.

وی بیان کرد: عدم توجه به سرمایه های انسانی در روستاها به ویژه جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از دلایل گرایش به خروج از روستا و افزایش مهاجرت است.

قائم مقام اداره کل تعاون گلستان، سطح انتظارات را یکی از عوامل گسترس فقر در روستا عنوان کرد و گفت: سطح دسترسی تعداد زیادی از جوانان به آموزش های دانشگاهی زیاد شده و موضوعی که وجود دارد این است که آنها در آموزش های مهارتی ضعیف هستند.

عوامل توانمندسازی در روستاها چیست؟

رهبری در رابطه با توانمندسازی روستاها، تصریح کرد: ایجاد اعتماد به نفس در جوانان در راستای توانمندسازی نقش مهمی دارد. با اعتماد به نفس به شخصیت سنجی و شخصیت سازی می رسیم. عمدتا جوامع روستایی پیشاهنگ نیستند و مقلدند؛ این تقلید آزاردهنده است. باید این مسیر را کاملا متحول کنیم و پیشاهنگی را به روستا بازگردانیم.

وی درخصوص عملکرد ساختار آموزشی، گفت: در آموزش پذیری خوب پیش می رویم اما در بخش آموزشهای کاربردی و به بالفعل رساندن ضعیف هستیم. محتوای آموزشی و عدم تناسب آن محتوا با فعالیت های اشتغال در روستا از دلایل ضعف در این بخش هستند که به خاطر شناخت کم از فعالیت ها، زیرساخت ها و  ظرفیت های اقتصادی یک روستا و روستایی بوجود می آید.

رهبری با تاکید بر اینکه برای توانمندسازی افراد باید هم بر روی بعد روانی و هم بعد مهارتی کار کنیم، افزود: فرد روستایی باید مهارت هایی را کسب کند که او را به بازارهای سطح بالاتر نزدیک کند و او را برای خدمت رسانی با کیفیت به یک طبقه دیگر آماده کند.

قائم مقام اداره کل تعاون گلستان بیان کرد: گردش مالی در روستا باید طوری باشد که یک روستایی و روستازاده از این گردش مالی متمول باشد.

وی د پاسخ به این پرسش که چرا در یک استان ثروتمند مانند خوزستان، فقیر داریم، گفت:  این موضوع به نوع نگرش به پیرامون محیطی برمی گردد. نگرش این افراد به پیرامونشان نشأت گرفته از آموزش های غلطی است که فرا گرفتند یا پیروی از برخی از چهارچوب های جامعه و یا موانع فرهنگی و اجتماعی است.

موانع فرهنگی در مسیر توسعه یافتگی روستا

رهبری اظهار کرد: برخی موانع فرهنگی و اجتماعی در روستاها مانع اصلی پیاده سازی آموزش های مدنظر است. ابتدا باید موانع فرهنگی تا حدودی تعدیل و مشکلات اجتماعی شناسایی شود و راهکارهایی متناسب با تغییر جهت ارائه شود.

وی با بیان اینکه افراد خود نیز باید دارای انگیزه و قصد کارآفرینانه باشند، گفت: وقتی از افراد با انگیزه می خواهیم کاری را انجام دهند، بدلیل اینکه قصد ندارند، متوقف می شوند. شاید ترس از شکست اقتصادی و طرد اجتماعی باعث شود که یک روستایی تفکر فعالیت اقتصادی خود را محدود کند که این امر عموما به قالب های ذهنی شکل گرفته در افراد باز می گردد.

رهبری بیان کرد: برای توانمندسازی جوامع روستایی، در ابتدا مردان روستایی باید بپذیرند که زنان هم وجود دارند و 50 درصد جامعه ما را تشکیل می دهند، آنها باید بپذیرند که برای شروع کسب و کار باید اول از بچه ها آغاز کرد و همچنین بپذیرند که توانمند هستند.

قائم مقام اداره کل تعاون گلستان با اشاره به ظرفیت زیاد روستاها، گفت: در فعالیت های اخیر از جمله طرح هادی که در روستاها انجام شد، به روستاییان آموزش هایی داده شد که آنها را به جامعه شهری نزدیک و از نظر امکانات غنی کرد.

وی با تاکید بر اینکه این کار مصرف گرایی را پرورش می دهد، افزود: جامعه روستایی باید تولیدکننده باشد و ساختارهای سنتی تا حدودی در آن حفظ شود. در روستاها باید به موضوع گردشگری و تنوع اقلیمی و قومی توجه ویژه داشت.

رهبری در رابطه با توجه به بازار و ارسال محصولات کشاورزی به بازار، گفت: این کار هم تخصص، هم حمایت و زیرساخت مورد نیاز را می خواهد تا این محصولات به شهرها به عنوان یک بازار هدف برسند.

وی با اشاره به اینکه عموما دولت در حکمرانی و حاکمیت، یکطرفه عمل می کند، تصریح کرد: دولت در بکارگیری این دو بال ضعیف است. هنوز سیستم ها و نگرش ها تغییر نکرده و یک طرفه نگارش می کنیم و در میدان عمل یک موضوع را به خود روستا واگذار نکردیم. دهیاری ها در روستا شکل گرفت اما یک دهیاری وابسته تشکیل دادیم نه یک دهیاری توانمند. اگر بودجه دهیاری قطع شود، دهیاری تعطیل خواهد شد. روابط در روستا به صورت مکاتبه ای شده و حالت بروکراتیک ادرای پیدا کرده است.

قائم مقام اداره کل تعاون گلستان در پایان با بیان اینکه هنوز نتوانستیم تفکر فردگرایی را به جمع گرایی تبدیل کنیم، گفت: حالا که این موضوع وجود دارد، برای فردگرایی هم هدف گذاری و در جهت توانمندسازی افراد اقدام کنیم. اما به محض اینکه مردم توانمند می شوند دیگر در روستا نمی مانند و به شهر می روند زیرا هنوز نگرش ساختاری کامل نشده است. روستا به عنوان پایگاهی قرار می گیرد که فعالیت اقتصادی فرد کامل می شود و بعد به جای دیگری می رود.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر