امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۹
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۷/۷/۹ - ۱۵:۳۴ شناسه خبر : ۳۳۲۹
نوبخت خبر داد:
۲ بسته دولت برای جبران چالش های تولیدکنندگان و پیمانکاران رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت ۲ بسته برای جبران چالش های واحدهای تولیدی و پیمانکاران در نظر گرفته که از آغاز نیمه دوم امسال کلید خورده است.

وارش نیوز: به گزارش ایرنا، «محمد باقر نوبخت» امروز (دوشنبه) در نشست صبحانه کاری با فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، افزود: یکی از این بسته ها معطوف به مشکلات واحدهای تولیدی است تا چالش های واحدهای تولیدی جبران شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه پیمانکاران را همکاران دولت دانست و گفت: معمولا پرداخت های پیمانکاران منظم نیست و علاوه بر این مشکلات، آنها با چالش افزایش هزینه تولید، مصالح و مواد مواجه شده اند؛ بنابراین یک بسته نیز برای پیمانکارانی در نظر داریم که در این ارتباط با ما همکاری می کنند.
نوبخت اظهار داشت: این دو بسته پس از مشورت با فعالان بخش خصوصی ابلاغ خواهد شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت مصمم است از نیمه دوم امسال پنج بسته سیاستی را برای حل مشکلات اقتصادی مردم اجرا کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون در حال وارد شدن به دومین مرحله تحریم آمریکا هستیم که بر ترغیب و حتی تهدید همه کشورها تلاش می کند تا با او در این اقدام غیرانسانی و غیرقانونی و خلاف عرف بین‌الملل، هماهنگی و همراهی داشته باشند.
نوبخت اظهار داشت: طبیعی است در چنین شرایطی شما فعالان اقتصادی از جایگاه مسئولیت اجتماعی برای اینکه مردم کمتر آسیب ببینند، نظارت خود را به بخش دولتی منعکس کنید.
وی اضافه کرد: شاید از یک جهت این جلسه بسیار مفید باشد چون ما از دو منظر بنگاه و دولت به یک واقعیت اقتصادی نگاه و آن را تحلیل می کنیم.
معاون رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در جلسه امروز به بخش اول وظیفه دولت می پردازیم یعنی تعادل بازارها؛ اکنون در بعضی بازارهای چهارگانه دچار عدم تعادلیم؛ بازار پول ما دچار عدم تعادل است و آثار و عدم تعادل آن را در بازار ارز مشاهده می کنیم.
نوبخت اظهار داشت: بازار سرمایه نیز با اقبال همراه شده که می توان از آن برای حل مشکلات بازار پول استفاده کرد؛ بازار کالا نیز به دلیل موضوع نقدینگی و اثرات آن در بازار ارز، دچار چالش هایی شده که باید به آن بپردازیم.
نوبخت، بازار کار را از دیگر بخش های مهم برشمرد و گفت: گرچه عدم تعادل در این بازار چیزی حدود سه میلیون و 200 هزار بیکار است اما جمعیت شاغل در سال های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.
معاون رئیس جمهوری گفت: جمعیت فعال ما در سال های پیش در حد 150 تا 200 هزار نفر بود و حدود 80 تا 100 هزار نفر از آن مشغول به کار می شدند و همین تعداد به جمعیت بیکار اضافه می شد اما در پنج سال گذشته جمعیت جویای کار افزایش یافته است؛ بطوری که در هر سال افراد جدیدی به عنوان جمعیت فعال به بازار کار مراجعه می کردند و با تلاش زیاد، بخش بزرگی را مشغول بکار می کردیم.
نوبخت گفت: از 736 هزار نفر جمعیت فعال در سال گذشته، توانستیم برای 710 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کنیم؛ با این حال 30 تا 40 هزار به جمعیت بیکار که سه میلیون و 200 هزار نفر بودند، اضافه شد.
«با وجود آنکه در سال های اخیر برای 700 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می کردیم اما همچنان به جمعیت بیکار سه میلیون و 200 هزار نفری، سالی 30 تا 40 هزار نفر دیگر اضافه می‌شد.
وی خبر داد: در بهار امسال براساس گزارش مرکز آمار 757 هزار نفر مشغول کار شدند اما همچنان جمعیت بیکار ما نگران کننده است؛ با این حال، این بازار هم در شرایط تهدید کنونی برای ما اهمیت زیادی دارد.
همزمان با ارایه گزارش های اشتغال آفرینی توسط نوبخت، فعالان بخش خصوصی به کنایه تشویق کردند و یکی از فعالان اقتصادی به گلایه گفت: «صبر کنید آقای نوبخت؛ اینجا کلاس درس نیست؛ همه کارخانه های ما ریزش نیروی انسانی داشته است؛ داستان به ما نگویید».
در این بین حتی زمزمه هایی برای ترک نشست از سوی حاضران در جلسه مطرح می شد اما این اتفاق رخ نداد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در این زمینه گفت: «ایجاد فرصت شغلی به جای خود؛ درباره اشتغال منفی می خواهم صحبت کنم که دوستمان به من کمک کردند؛ واحدهای تولیدی ما در معرض اشتغال منفی قرار دارد؛ بنابراین باید خیلی فراتر از آنچه در بودجه دیده شده احساس خطر کنیم؛ به همین دلیل به این جلسه آماده ایم تا با همفکری هم این بخش را حل کنیم.»
نوبخت اضافه کرد: «سیاست های ما برای تنظیم بازار ارز در حال انجام است و همکاران ما در بانک مرکزی از طریق اتخاذ سیاست های مناسب پولی و ارزی باید آن را به سرانجام برسانند؛ ما باید از منظر سازمان برنامه و بودجه که به نوعی متولی سیاست های مالی هستیم، به گونه ای عمل کنیم که در کنار برنامه جاری، بتوانیم آثار سوء بوجود آمده را هم جبران کنیم.»

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر