امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۴
سرویس : سیاست زمان :   ۱۳۹۷/۷/۱ - ۱۶:۴۶ شناسه خبر : ۳۲۴۰
رییس جمهوری:
اختیارات آمریکا در سازمان ملل باید همانند دیگر کشورها باشد رییس جمهوری با تاکید بر این که اختیارات آمریکا در سازمان ملل باید مشابه دیگر کشورهای عضو باشد، گفت: آمریکایی ها از این سازمان سوء استفاده می کند و دیگر کشورها نیز نتوانستند به خوبی از آن استفاده کنند.

وارش نیوز: به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز یکشنبه پیش از عزیمت به نیویورک برای شرکت در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: شرایط جهانی امروز شرایط مناسبی نیست از همه مهم تر این که آمریکایی ها بیش از همیشه قلدرمابی خود را به رخ جهانیان می کشند و فکر می کنند هر کس زور دارد برمبنای آن می تواند تصمیم بگیرد.
وی ادامه داد: آمریکا فکر می کند چون در شورای امنیت حق وتو دارد، می تواند هر کاری انجام دهد و همچنین بدلیل این که میزبان سازمان ملل است نسبت به آن اختیاراتی دارد.
رییس قوه مجریه با تاکید بر این که اختیارات این کشور در سازمان ملل باید مشابه همه کشورهای دیگر باشد نه بیشتر، تصریح کرد: آمریکا از سازمان ملل سوء استفاده می کند و کشورهای دیگر نتوانستند از این سازمان به خوبی استفاده کنند.
روحانی اضافه کرد: شرایط امروز و حکومت فعلی کاخ سفید با همیشه آمریکا متفاوت است. امروز افرادی سرکار هستند که به هیچ مقررات بین المللی و معاهده ای احترام نمی گذارند؛ نه به معاهدات تجاری و نه شورای حقوق بشر و نه به معاهده پاریس؛ همه مقررات بین المللی را زیر پا می گذارند.
وی گفت: آمریکایی ها کارهایی کردند که کمتر قابل تصور است، با مسلمانان و ملت فلسطین مقابله کرده و سفارتشان را به اورشلیم( قدس شریف) بردند یا این که این همه در صدور روادید برای مسلمانان مضیقه ایجاد کردند.
وی یادآورشد: حکومت آمریکا از یک سو با ویژگی ها و تفکر یک جانبه گرایی روبرو است و از سوی دیگر مسائل مربوط به ناسیونالیسم افراطی را دنبال می کند. در این زمینه فکر می کنم بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران حرف های فراوانی برای گفتن دارند.
رییس جمهوری، برجام را یکی از تعهدات و پیمان هایی ذکر کرد که آمریکایی ها به آن پشت پا زدند و نقض کردند و گفت: برجام توافقی بین هفت کشور بود که سازمان ملل و شورای امنیت آن را تایید کرد. توافق هسته ای یک سند بین المللی تلقی می شود و آمریکا به بهانه های واهی از آن خارج شد.
روحانی اظهارداشت: این کشور کاری برخلاف حقوق بشر شروع کرده است و آن این که ملتی را تحت فشار قرار دهد و با قانون داخلی خود بخواهد همه کشورها را مجبور کند مشکلاتی در روابط با ایران به وجود آورد.
وی با تاکید بر این که آمریکایی ها قطعا به اهدافی که دنبال می کنند، نمی رسند، افزود: آنها می خواهند مردم را در فشار قرار دهند تا از تصمیم خود برای استقلال پشیمان کنند و در کشور امنیت نباشد. بلوا و آشوب راه اندازند و شرایطی فراهم کنند تا روزی بتوانند به این کشور برگردند و همانند گذشته اربابی کنند اما هیچ یک از اینها امکان پذیر نیست ، این موارد خیالات خامی است و آمریکا هیچ گاه به اهداف خود نمی رسد.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آمریکا درعین حال کارهایی شروع کرده که عِرض خود را می برد البته زحمت برای دیگران و ما هم هست.
روحانی یادآور شد: مردم ما مقاومت خواهند کرد، دولت خود را کاملا برای مقابله آماده کرده است و ما و مردم از ماه هایی که کمی با سختی مواجه خواهند شد به حول و قوه الهی عبور خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: آمریکایی ها از کار غلط و اشتباهی که انتخاب کرده اند پیشمان خواهند شد.

**با کشورهای دوست برای ادامه کار برجام رایزنی می شود
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح محورهای سفر خود به نیویورک اظهارداشت:
این سفر که همانند سال های قبل برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل انجام می شود ، فرصت و تریبون عمومی است که در اختیار کشور قرار می گیرد و جمهوری اسلامی ایران می تواند نظرات خود را نسبت به مسائل بین المللی منطقه ای بیان کند.
روحانی با بیان این که در این سفر فرصت دیدار با سران بسیاری از کشورها فراهم است، افزود: معمولا اگر بخواهیم مقامات کشورهای دیگر را ملاقات کنیم باید سفرهای زیادی انجام دهیم یا آنها به تهران بیایند اما در نیویورک شرایط برای این ملاقات ها بسیار مناسب است.
وی خاطرنشان کرد: همه ساله جلساتی در نیویورک برگزار می شود، هم با رهبران کشورهایی که در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می کنند و هم مسلمان هایی که در آمریکا فعالیت دارند و همچنین سیاسیونی که فعال هستند، سردبیران روزنامه ها رسانه های مهم و علی القاعده مصاحبه هایی هم همانند سال های گذشته انجام می دهیم ضمن این که ملاقات های دوجانبه هم خواهیم داشت.
رییس جمهوری یادآور شد: در دیدارهای دوجانبه و در مجمع عمومی سازمان ملل به این جنایت و تخلف آمریکا و نقض حقوق بین الملل اشاره خواهیم کرد.
روحانی، رایزنی با کشورهای دوست برای ادامه کار برجام را از دیگر برنامه های سفر خود در نیویورک بیان کرد و گفت: در این سفر با رهبران برخی کشورهای اروپایی نیز دیدار می کنم و موضوع مهم برجام را دنبال خواهیم کرد تا بتوانیم با کمترین هزینه از این تحریم عبور و آمریکا را برای تجاوزگری و مخالفت با کشورها از جمله ایران پشیمان کنیم.
وی مسائل منطقه همچون سوریه، یمن و سایر مسائلی که در این منطقه وجود دارد را از دیگر محورهای دیدارهای خود با سران کشورها عنوان کرد.
رییس جمهوری تصریح کرد: وزیر امور خارجه هم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل جلسه ای با وزرای خارجه 1+ 4 در نیویورک برگزار می کند.

**اهواز همچنان ایستاده است
رییس جمهوری در ادامه سخنان خود حادثه تروریستی روز گذشته اهواز را بسیار غم انگیز عنوان کرد و افزود: افرادی که این فاجعه را آفریدند در مسیر متجاوزین هستند.
وی با بیان این که اهواز همچنان ایستاده است، همان گونه که در هشت سال دفاع مقدس ایستاد، خاطرنشان کرد: در روزهای اولیه جنگ گلوله توپ به خیابان‌های اهواز می‌خورد و شاهد بودم که مردم شجاع و دلاور این شهر را تخلیه نکردند و مقاومت و ایستادگی کردند.
رییس دولت تدبیر و امید با بیان این که اهواز مردم دلاور و شجاعی دارد، اظهار داشت: همه مردم از فارس و عرب و بختیاری و همه آنهایی که در آنجا ساکن هستند، دلاوری کردند و بعد از جنگ هم همیشه چهره هایی برای پیشرفت کشور بودند و تلاش کردند.
رییس جمهوری یادآور شد: بسیار متاسفم که عزادار شدند و بچه‌هایی که باید این روزها به مدرسه می‌رفتند به شهادت رسیدند، پدر و مادرهایی که باید فرزندان خود را برای مدرسه بدرقه می‌کردند، بی‌گناه و مظلومانه شهید شدند.
روحانی با با بیان این که جمهوری اسلامی بی‌تردید از این جنایت نخواهد گذشت، اظهار داشت:‌ برای ما روشن است چه گروهی این کار را کرده و به کجا وابسته هستند، آنهایی که ادعای حقوق بشر را تکرار می کنند باید پاسخگو باشند.
وی ادامه داد: پشتوانه همه کشورهای کوچک و مزدوری که در منطقه می بینیم، آمریکاست که آنها را تحریک می کنند و شرایط لازم را در اختیارشان می گذارند که این جنایت را مرتکب شوند. آنان هیچ تاثیری در راه، اراده و مسیر ملت ما ندارد و ملت ما در برابر جنایت های بسیار بزرگتری ایستادگی و مقاومت کرده اند.
رییس جمهوری تصریح کرد: ان شاءالله پاسخ این جنایت درچهارچوب قانونی و مصالح کشور داده خواهد شد و همه عواملآن دستگیر خواهند شد به مجازات خواهند رسید.
روحانی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره ایام عزاداری عاشورای و تاسوعای حسینی گفت:مردم ما همه ساله بویژه امسال با حضورشان در مجامع و مراسم دینی و مذهبی و سوگواری حماسه بسیار خوبی را بهتر و باشکوه تر از همیشه آفریدند. امیدواریم خدا ما را در زمره یاران اباعبدالله الحسین (ع) قرار دهد، راه و مسیر و فرهنگ بلند آنها پیروی کنیم.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر