امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۷
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۷/۶/۲۸ - ۰۹:۳۵ شناسه خبر : ۲۲۱۱

«صداوسیما مصرف‌کننده مداحی‌های موجود است» مجری برنامه «مشاعره» و پژوهشگر اشعار عاشورایی معتقد است که شاید بتوان گفت صداوسیما در پخش مداحی‌های عاشورایی نامناسب نقش زیادی ندارد؛ چراکه صداوسیما مصرف‌کننده وضع موجود است.

وارش نیوز: اسماعیل آذر در گفت‌وگویی با ایسنا درباره ارزیابی خود از نقش صداوسیما در انتخاب مداحی‌های مناسب با توجه به اینکه به گفته امام خمینی (ره) این رسانه باید همانند دانشگاه باشد، گفت: شما می‌توانید ذهن صداوسیما را تیز کنید که بیشتر در انتخاب مداحی‌ها توجه و درنگ کند؛ البته من این انتقاد را حتما پیگیری خواهم کرد، چراکه من در بدنه این سازمان کار می‌کنم و افرادی را می‌شناسم که به حرف‌ها درست توجه می‌کنند و اهمیت می‌دهند، اما به طور کلی فکر می‌کنم راه حل درست این باشد که با نگاهی پژوهشی به این مقوله نگاه کنیم.

مجری برنامه «مشاعره عاشورایی» افزود: طبیعتا نمی‌توان برای تمام مداحی‌هایی‌ که از صداوسیما پخش می‌شود، حکم کلی صادر کرد. منتقدان به محتوای مداحی‌های پخش شده از صداوسیما، می‌توانند برای پیگیری این امر اشعار این مداحی‌ها را مکتوب کنند و درباره محتوای آنها به سراغ کارشناسان این حوزه بروند و نظر آنها را بپرسند که اشعار نامناسب چه آسیب‌هایی را به دنبال خواهند داشت.

آذر درباره نقش صداوسیما در انتقال مفاهیم عاشورایی به نسل جوان، بیان کرد: نه فقط صداوسیما، بلکه اگر هرجایی کاری را درست انجام بدهد و پشتوانه علمی داشته باشد، دیگر نسل جدید و قدیم اهمیتی ندارد و همه آن کار را دوست خواهند داشت. اما اگر بخواهیم با مداحی‌هایی که غلط هستند و می‌توانند تاثیرات منفی داشته باشند، مفاهیم عاشورایی را منتقل کنیم، قطعا نتیجه خوبی دریافت نخواهیم کرد.

اسماعیل آذر، مجری برنامه «مشاعره»

این مجری همچنین درباره لزوم نظارت بر محتوای نواهای عاشورایی، اظهار کرد: حدود ۱۰ سال پیش به من ماموریتی داده شد که دفتر شعری را برای مداحان کشور تدوین کنم. بر همین اساس بسیار در این زمینه مطالعه کردم و متن‌ها و اشعاری را نیز یافتم؛ اما متاسفانه این موضوع دیگر پیگیری و حقوقی هم پرداخت نشد و دیگر این کار ادامه پیدا نکرد.

او با اشاه به محتوای نواهای عاشورایی و نقشی که در انتقال روایت‌های نامعتبر از واقعه عاشورا دارند، خاطرنشان کرد: مداحان درباره شعرها کاری را می‌کنند و سخنی را می‌گویند که خودشان می‌خواهند. طبعاً این رویکرد باعث شده است که به تدریج مداحی را از حقایق تاریخی دور کرده‌اند و از طرفی دیگر داستان‌هایی که در این زمینه ساخته‌اند منجر به این شده که ارزش‌های اصلی زیر پا گذاشته شود.

این پژوهشگر ادبیات و شعر فارسی با تاکید بر لزوم ارائه راهکار مناسب برای بهبود محتوایی اشعار مداحی‌ها، اظهار کرد: اینکه مدام نقد کنیم که برخی اشعار مداح‌ها از نظر تاریخی غلط است یا عباراتی را استفاده می‌کنند که در آنها مبالغه‌های بی حد و مرز وجود دارد که ممکن است زیبنده معصومین نباشد، در عمل نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت. بنابراین باید به دنبال راهکار و پیشنهاد مناسبی بود؛ به عنوان مثال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گروهی را تعیین کند تا در مدتی معلوم اشعار مناسب را جمع‌آوری کنند یا با مضمامین معتبر به شاعران سفارش شعر بدهند. چراکه هر چقدر مسیر کج را ادامه بدهیم به مرور کج‌تر خواهد شد و جلوی ضرر را هر کجا که بگیریم منفعت است.

آذر درباره ظرفیت‌ اشعار فارسی برای نگارش اشعار مداحی‌های عاشورایی نیز توضیح داد: با توجه به اینکه تمام مرثیه‌های کهن و معاصر عاشورایی را به دقت خوانده‌ام و تاریخ عاشورا را نیز به نگارش در آورده‌ام، به جرأت می‌گویم که اگر ظرفیت اشعار زبان فارسی هزاران برابر بیشتر از آن چیزی است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر