امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۰
سرویس : سیاست زمان :   ۱۳۹۷/۶/۲۴ - ۱۵:۱۰ شناسه خبر : ۲۱۶۴
اصلاح طلبان:
حضور روحانی در مجمع عمومی ضروری است منتقدان به خاطر ریاست یک ماهه آمریکا بر شورای امنیت با حضور روحانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل مخالفت می کنند، در حالی که کارشناسان معتقدند این مساله ضرورت حضور روحانی در این نشست را دوچندان می کند.

وارش نیوز: به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، رسانه های اصلاح طلب اعم از مطبوعات، خبرگزاری و تارنماهای جریان اصلاح طلب امروز شنبه 24 شهریورماه افزون بر تشریح بایسته های حضور دکتر «حسن روحانی» در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، مسایلی چون احتمال انتصاب یک زن به عنوان سفیر ایران در برونئی، افزایش سرعت ترخیص کالا از گمرکات، عزم دولت برای حذف دلالان از بازار پتروشیمی، افزایش نرخ پوشش آموزشی دانش آموزان و ... را مبنای ارزیابی خود از عملکرد دستگاه اجرایی قرار دادند.

**بایسته های حضور روحانی در مجمع عمومی
روزنامه «ابتکار» در سرمقاله خود در حمایت از حضور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت: فرضِ شرکت از فرایضِ بنیادینِ دیپلماسی در جهان جدید است؛ لذا برای شرکت نکردن باید استدلالی مکفی ارائه شود وگرنه فرض بر شرکت کردن باید باشد. (از همین رو است که کسانی‌که می‌گویند «رفتن» چه دستاوردی دارد، نمی‌توانند با این موضع از «نرفتن» دفاع کنند بلکه باید توضیح دهند «نرفتن» چه دستاوردی دارد).
«محمدعلی وکیلی» سردبیر ابتکار ادامه داد: سال‌هاست که ما تصمیم گرفته‌ایم که از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو مسائل خود را حل کنیم و عنصری مسئول و هنجارپذیر در جهان شناخته شویم. تصمیمی که در برجام متبلور شد. ما در میانه‌ اجرای راهبردِ احترام به قوائد بین‌المللی و وفاداری به دیپلماسی هستیم. حتی رفتار ما در واکنش به خروج آمریکا از برجام، در ادامه همین راهبرد است. شرکت در این اجلاس نیز در ادامه همین راهبرد معناپذیر و قابل دفاع است. در میانه راه، تغییر راهبرد کاری معقول به‌حساب نمی‌آید و هزینه‌های غیرضروری بر ما تحمیل می‌کند.


«فریدون مجلسی» کارشناس مسایل بین الملل هم در یادداشتی در روزنامه «آرمان» آورد: دراین دوره، ریاست نوبتی شورای امنیت با آمریکاست و ترامپ شکایتی علیه ایران مطرح کرده است. علاوه بر ترامپ، نتانیاهو نیز قرار است به مجمع عمومی برود. رئیس‎جمهور ایران باید در این اجلاس حضور یابد و در مقابل این تهدیدات بایستد و پاسخگو باشد، زیرا این جلسه برای رسیدگی به موارد مطرح شده است. به یاد داریم که محمود احمدی‌نژاد به چنین نشستی نرفت و در نهایت قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران صادر شد و در پی آن مشکلات بسیاری به وجود آمد. بنابراین تجربه قبلی در باب حضور نیافتن داریم ولی در آن زمان رئیس‌جمهور آمریکا حضور نداشت. باید در نظر داشت که مقاماتی از سوی ایران باید پاسخگو می‎بودند و حداقل حمایت متحدانی مثل چین و روسیه را جلب می‌کردند که آنها بتوانند قطعنامه را وتو کنند.


همچنین به نوشته روزنامه «اعتماد»، در آستانه شروع دور دوم تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه ملت ایران اجلاس سالانه سازمان ملل فرصت مغتنمی است تا از طریق بالاترین مقام اجرایی کشور مواضع جمهوری اسلامی به گوش جهانیان رسانده شود و ظلم آشکار و عهدشکنی شنیع دولت امریکا در توافق تاریخی و بین المللی هسته‌ای ایران بیش از گذشته با نمایندگان کشورهای مختلف دنیا در میان گذاشته شود. اگر طی سال‌های گذشته پسندیده بود که ایران از این تریبون جهانی استفاده کند اکنون بهرمندی از آن یک ضرورت روشن و غیرقابل انکار است. عجیب آنکه در این شرایط سخت اقتصادی و ستم آشکار امریکا علیه مردم کشورمان عده‌ای رییس‌جمهور محترم را از حضور در سازمان ملل برحذر می‌دارند و با دلایل غیرمنطقی امکان دفاع ملت ایران از خویش را نهی می‌کنند.
«داوود هرمیداس باوند» کارشناس مسایل بین الملل هم در گفت و گو با «ایسنا» گفت: وقتی موضوعی راجع به کشوری در شورای امنیت مطرح می شود و یا به نحوی از انحا به منافع کشوری مربوط باشد، نماینده آن کشور می تواند حضور داشته و دلایل خود را بیان کند.
وی تاکید کرد: تمام هدف ترامپ این است که در شورای امنیت، ایران را به عنوان یک تهدید منطقه‌ای نشان دهد لذا اگر آقای روحانی دلایل متقن و قوی دارد باید در جلسه حضور یافته و آمریکا را متهم کند به این که قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته و برخلاف منشور و حقوق بین‌الملل از برجام خارج شده است.

**انتقاد از استیضاح های پی در پی و حمایت از روحانی
به نوشته خبرگزاری «ایلنا»، «قاسم میرزایی‌نیکو» نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با این رسانه تاکید کرد : عده‌ای فکر می‌کنند تنها راه برخورد با دولت استیضاح وزرا است.
میرزایی‌نیکو در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ درباره استیضاح پی در پی وزرای دولت، گفت: چند عامل دست به دست یکدیگر داده‌اند و این شرایط را به وجود آورده‌اند. در این میان دوستانی هم فکر می‌کنند تنها راه و روش برخورد با دولت، استیضاح است برای همین دست به دست هم داده‌اند و این شرایط را به وجود آوردند.


تارنمای «انصاف نیوز» هم به نقل از آیت الله «محسن غرویان» استاد دانشگاه در گفت و گو با «نامه نیوز» در واکنش به کنایه های مخالفان روحانی که می گویند «زمان انتخابات عده ای در دل مردم هراس می انداختند که ریاست جمهوری رئیسی مساوی با دلار 10 هزار تومان و جنگ با آمریکاست اما امروز روحانی سرکار است هر دو این اتفاقات افتاد» اظهار کرد: این حرف ها عوامانه است. کسانی که اهل دانش و علم هستند چنین سخن نمی گویند. مسائل مربوط به اقتصاد، سیاست و عرصه بین المللی دانش خاصی می خواهد. به علاوه آنکه مسائل بین المللی، سیاسی، روحی، روانی و امنیتی در افزایش و کاهش قیمت ها دخیل هستند.


وی ادامه داد: اگر نامزد رقیب امروز رئیس جمهور بود قطعا وضعیت اقتصادی کشور بهتر از حال حاضر نبود و شاید بدتر هم می شد. حتی می توان احتمال داد که قیمت دلار به دو تا سه برابر قیمت کنونی یعنی حدود 40 هزار تومان افزایش پیدا می کرد چون معادلات بین المللی و اقتصادی بستگی به کنش ها و واکنش های سیاسی دارد و تأثیر هر کدام از مولفه ها باید براساس دانش آن حوزه محاسبه شود.
غرویان با بیان اینکه روحانی مصالح و منافع کلی مردم را لحاظ می کند، تأکید کرد: آقای روحانی هدف مقدسی دارد و می خواهد آرامش کشور حفظ شود. به هر حال او حرف های ناگفته را نمی گوید چون ملاحظاتی دارد و نمی خواهد بین احزاب و گروه ها تنش و درگیری شود. به نظر من رئیس جمهور در مقابل بداخلاقی های مخالفان صبر و حوصله خوبی به خرج داد و شبیه آیت الله هاشمی رفسنجانی سعی دارد مسائل کشور در وضعیت آرامش حل و فصل شود.

**اما و اگر های انتصاب بانویی دیگر به عنوان سفیر
در روزهای گذشته خبرهایی غیر رسمی از امکان انتخاب «حمیرا ریگی» به عنوان سفیر ایران در برونئی دارالسلام منتشر شد؛ خبری که اگرچه «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آن اظهار بی اطلاعی کرد، ولی رسانه های اصلاح طلب امروز از مطلوبیت این انتخاب سخن گفتند.
روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: در سال‌های اخیر شاهد رشد زنان در عرصه‌های مدیریتی و در سطوح مختلف هستیم. حالا که دولت جمهوری اسلامی به زنان این امکان را داده است که وارد عرصه‌های سیاسی و اجتماعی شوند و توانایی‌های خود را در زمینه‌های مختلف ابراز کنند، اتفاق خوبی است که در عرصه بین‌المللی هم از حضور زنان بهره‌مند شود چرا که آنها می‌توانند به خوبی در معرفی درست ایران سهیم باشند. این زنان می‌توانند در مقابل تبلیغات منفی که علیه ایران در خارج از کشور وجود دارد بایستند و تصویری که این روزها از کشور ما در عرصه بین‌المللی ارایه می‌شود را اصلاح کنند. در شرایطی که بسیاری از رسانه‌های جهانی در تلاشند که تصویری غیر از این از ایران ارایه دهند، زنانی که مقامات دولتی و مسوولان وزارت امور خارجه، به عنوان سفیر به کشورهای دیگر اعزام می‌کند، بهترین معرف برای ایران و شرایطی هستند که در ایران حاکم است.


این روزنامه در گزارشی دیگر از قول «فاطمه ذوالقدر» نماینده مجلس نوشت: ما امیدواریم در آینده شاهد تغییر در این شرایط (عدم استفاده از بانوان توانمند در وزارت امور خارجه)باشیم. البته آقای ظریف هم گفته‌اند که حتما به این مساله توجه می‌کنند. البته تا الان هم اتفاقات خیلی خوبی افتاده است؛ هم خانم فرشچی به عنوان سفیر فنلاند انتخاب شدند و هم خانم ریگی که توانمند هم هستند به عنوان سفیر ایران در برونئی انتخاب شدند. این نشان می‌دهد که سیاست وزارت خارجه به نوعی است که ما سفیر اهل‌تسنن هم داریم. اینها همه سیاست‌های خوبی است. امیدواریم که مجال بیشتری در خود وزارتخانه به زنان داده شود. البته نه‌تنها این وزارتخانه که در همه وزارتخانه‌ها باید به زنان فرصت داد تا بتوانند توانمندی‌شان را نشان دهند و از سهمیه 30 درصدی‌شان استفاده شود.

**افزایش سرعت ترخیص کالا از گمرکات
به نوشته روزنامه «آفتاب یزد»، «مسعود خوانساری» رییس اتاق بازرگانی با اشاره به آمار گمرکی در صفحه اینستاگرامش نوشت: خوشبختانه اصلاح یکسری از بخشنامه ها موجب شده تا فرآیندهای گمرکی تسهیل شود. در نتیجه جدیدترین آمارها نشان می دهد سرعت ترخیص کالا از روزانه 3500 کانتینر به 5000 کانتینر رسیده است. به این ترتیب وضعیت ترخیص کالا از گمرکات به حالت عادی بازگشته است. بنابراین کارخانه های صنعتی به جهت تامین مواد اولیه و شهروندان از نظر تامین کالاهای عمومی و مصرفی می توانند آسوده خاطر باشند.

**تصویب استانداردهای اجباری کود شیمیایی
به نوشته روزنامه «همدلی»، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از تصویب استاندارد اجباری بخش عمده ای از کودهای شیمیایی در شورای عالی استاندارد خبر داد که 95 درصد کودهای مصرفی سالیانه کشور را با حجم بیش از سه میلیون تن شامل می شود.
«حمید رسولی» افزود: این مصوبه در پی سه سال تحقیق، مطالعه و پیگیری های مستمر معاونت زراعت تدوین و سرانجام در شورای عالی استاندارد تصویب شد. باتوجه به این مصوبه از این پس همه تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان کودهای شیمیایی مورد اشاره به رعایت موازین و درج علامت استاندارد روی بسته بندی کودهای تولیدی یا وارداتی موردنظر موظفند؛ در غیر این صورت، با برخورد قانونی مراجع روبرو می شوند.
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یادآوری کرد: با تصویب استاندارد اجباری کودهای شیمیایی توسط شورای عالی استاندارد فرایند نظارت، پایش و کنترل تولید، واردات و مصرف کودهای کشاورزی در ایران کامل شد.

**عزم دولت برای حذف دلالان از بازار پتروشیمی
به نوشته روزنامه همدلی، دولت به تازگی تصمیم به پالایش و واقعی سازی تقاضاها در بورس کالا کرد که بر اساس آن، سقف رقابت برای معاملات محصولات پتروشیمی برداشته شده و آزاد می شود.
در ادامه می خوانیم: تاکنون سقف معاملات، 10 درصد در روز بوده که دلالان با استفاده از این موضوع، اقدام به خرید از بورس و فروش آن به نرخ آزاد به مصرف کنندگان واقعی می کردند. اما با آزاد شدن سقف معاملات، امکان دسترسی تولید کنندگان به محصول در بورس افزایش یافته و سود دلالان کاهش می یابد که به تدریج باعث حذف آنها خواهد شد.
همچنین در گزارشی دیگر در این روزنامه به نقل از دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی آمده است: برداشته شدن سقف معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا می تواند باعث حذف دلالان شده و قیمت این محصولات را کاهش دهد.

**افزایش نرخ پوشش آموزشی دانش آموزان
وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی فرهنگیان شهرستان‌های نوشهر ،چالوس و کلاردشت با اشاره به موانع مزمن سد راه توسعه آموزش و پرورش گفت: با وجود همه این مشکلات نرخ تحت پوشش دانش آموزان ابتدایی به 98 درصد رسید.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز در صحنه بین المللی با افتخار مطرح می کنیم که نرخ تحت پوشش دانش آموزان ابتدایی به مرز 100 درصد نزدیک شد که این رقم در سال های آغازین انقلاب 58 درصد بود و امروز به 98 درصد رسید و حتی در برخی از نقاط کشور کلاس با یک دانش آموز نیز تشکیل دادیم.
«سیدمحمد بطحایی» با یادآوری اینکه میزان دسترسی دانش آموزان دختر به آموزش و پرورش به اندازه پسران شده است، گفت: بیش از دو سوم نیروی انسانی در آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند و این در مقابل سایر دستگاه ها بالا بوده و شاخص خوبی است که به دلیل تلاش گذشتگان در آموزش و پرورش به این دستاوردهای خوب رسیدیم.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر