امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۷/۶/۲۴ - ۱۵:۰۴ شناسه خبر : ۲۱۶۳

بورس با ورود به کانال ۱۵۸ هزار واحد، رکوردی جدید ثبت کرد بورس امروز (شنبه) در سایه اسقبال اهالی بازار سرمایه از شرکت های پتروشیمی، رکوردی جدید به ثبت رساند و با رشد سه هزار و ۵۸ پله ای نسبت به چهارشنبه هفته گذشته در جایگاه ۱۵۸ هزار و ۱۱۹ واحدی ایستاد.

وارش نیوز: به گزارش ایرنا، اعلام خبر آزادسازی سقف معاملات پتروشیمی در بورس کالا توسط محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز جمعه ( دیروز)، باعث ایجاد صف های خرید برای شرکت های پتروشیمی و شیمیایی در معاملات امروز شد.
پیش از این نیز با تصمیم وزارت صنعت، آزادسازی سقف معاملات فولاد در بورس کالا برداشته شده بود و تصمیم گیری برای برداشته شدن سقف معاملات پتروشیمی و فولاد، موجب شده بود تا این محصولات با نوسان 10 درصدی معامله شوند.
دامنه محدود نوسان قیمت باعث شده بود تا بیشترین سود عاید دلالان شده و شرکت های بالادستی تولیدکننده سود چندانی نداشته باشند، اما با آزاد شدن سقف معاملات به تدریج دلالان ناچار به کناره گیری از روند معاملات خواهند شد.

** عبور ارزش معاملات روزانه از مرز 17 هزار میلیارد ریال
براساس معاملات امروز چهار میلیارد و 923 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 17 هزار و 439 میلیارد ریال در 247 هزار و 275 نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 893 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 634 واحد رشد داشت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 448 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز 2 هزار و 163 واحد افزایش یافت که این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) یک هزار و 361 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 10 هزار و 374 واحد افزایش یافت.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای فارس (هلدینگ خلیج فارس)، پارس (پتروشیمی پارس)، جم (پتروشیمی جم) و همراه (همراه اول) بیشترین تاثیر مثبت و فملی (ملی صنایع مس) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بر جای گذاشتند.

** صدرنشینی گروه شیمیایی و پتروشیمی
گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 329 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 708 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش یک هزار و 695 میلیارد ریال و بانک ها به ارزش یک هزار و 482 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه فرآورده های نفتی با دادوستدی به ارزش یک هزار و 21 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه چند رشته ای صنعتی نیز با معاملاتی به ارزش 606 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** ادامه رکورد شکنی فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 34 پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 805 واحدی قرار گرفت.
همچنین در بازار فرابورس، بیش از یک میلیارد و 524 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از 9 هزار و 555 میلیارد ریال دادوستد شد.
برپایه معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

** عوامل تاثیرگذار در رشد شاخص
بهزاد صمدی کارشناس بازار سرمایه درباره رشد بازار سرمایه، گفت: بازار سرمایه در 2 ماه گذشته به دلایلی مانند رشد نرخ ارز و همچنین ارزش جایگزینی، روند رو به رشدی را تجربه کرد و البته دولت نیز تمایل داشت که نقدینگی را به سوی بورس هدایت کند.
صمدی افزایش استقبال مردمی نسبت به بورس را یادآور شد و گفت: اکنون شاهد باز شدن کدهای بورسی جدید هستیم که رشد زیادی را نشان می دهد، دلیل آن می تواند جذابیت عرضه های اولیه و همچنین رشد هیجانی بازار سرمایه باشد.
وی اضافه کرد: هفته های گذشته به دلیل اخبار مثبتی که درباره فروش ارز شرکت ها در بازار ثانویه و همچنین آزاد شدن سقف معاملات کالاها در بورس منتشر شد، نوعی خوش بینی نسبت به برخی صنایع ایجاد و سبب شد که این صنایع و گروه ها مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گیرند.


این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: فلزات اساسی، شیمیایی و فرآورده‌های نفتی از مهمترین گروه هایی محسوب می شوند که در هفته‌های گذشته با استقبال روبرو شده بودند.
صمدی افزود: اقبال عمومی از 2 هفته گذشته نسبت به همه گروه ها بالا رفته است؛ صنایع مختلف به تناسب انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی قیمت ها و همچنین بحث ارزش جایگزینی روند رو به رشدی را طی کردند که از جمله آنها می‌توان به گروه خودرو، ساختمان، دامداری و قند اشاره کرد.


به گفته این کارشناس بازار سرمایه، چند گروه و صنعت بورسی در هفته های گذشته که توجه زیادی به آنها در سالهای قبل نمی شد و دچار افت شده بودند، نیز روند رو به رشدی را در پیش گرفتند.
وی پیرامون عوامل تاثیر گذار بر رشد بازار سرمایه گفت: عوامل سه گانه ورود نقدینگی جدید به بورس، خارج شدن صنایع از روند اصلاح و نزول چندین ساله و همچنین تحولات بورس کالا و تصمیم بر آزاد شدن سقف معاملات از مهم‌ترین عواملی بودند که سبب رشد بازار سرمایه شدند.
صمدی وضعیت شاخص کل بورس را یادآور شد و گفت: باید توجه داشت که از نظر تحلیل فنی شاخص اکنون شاخص وارد مرحله «خرید های هیجانی سهام» شده و به مرحله اشباع خرید نزدیک شده و معنی آن اینکه امکان دارد به زودی از رشد هیجانی بازار کاسته شده و شاخص روند اصلاح را در پیش گیرد.


این فعال بازار سرمایه پیشنهاد کرد که سهامداران از خریدهای هیجانی خودداری کرده و به گلچین کردن سهام اقدام کنند.
این کارشناس بازار سرمایه درباره جذب نقدینگی از سایر بازارها به بازار سرمایه نیز گفت: سایر بازارها مانند ارز، طلا، مسکن و خودرو به اشباع رسیده اند، بنابراین نمی توان سود بیشتری را برای آنها تصور کرد.
صمدی افزود: بورس هنوز این ظرفیت را دارد که به مرور زمان جذابیت خود را حفظ کرده و سود آور باشد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر