امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۲
سرویس : سیاست زمان :   ۱۳۹۷/۶/۲۰ - ۱۴:۴۱ شناسه خبر : ۲۱۰۵

نطقی که صدای مردم بود واکنش ها به نطق جنجالی دو نماینده اصلاح طلب مجلس در جامعه، رسانه ها و فضای مجازی همچنان ادامه دارد؛ از حمایت تا تهدید و از توهین تا توصیف؛ این دو منتخب مردم با شجاعت صدای ملت شدند.

وارش نیوز: به گزارش ایرنا، نطق دو نماینده مجلس از چهارشنبه گذشته نه فقط در مجلس و فضای سیاسی کشور که در جامعه، رسانه ها و فضای مجازی، واکنش های بسیاری به همراه داشت. در حالی که بسیاری از مردم، فعالان سیاسی، رسانه ها و کاربران فضای مجازی اقدام آنها را شجاعانه، نشانه آزادگی و صدای مردم توصیف کردند اما در مقابل شماری نیز آنگونه که اخبار حکایت دارد، شکایت از آنان را کلید زدند، توهین کردند، حتی آنان را مهدور الدم خوانده و نه تنها برخی رسانه ها بلکه گفته می شود اشخاصی نیز تهدید آمیز درباره آنان سخن گفتند.
در این میان کاربران فضای مجازی که به نوعی فضای افکار عمومی نیز به شمار می رود؛ از شخصیت های سیاسی و اجتماعی تا فعالان مدنی و غیره در این باره نظرات خود را در باره نطق این دو نماینده مجلس بیان کردند.
در تلاش بودیم که در گفت و گو با «پروانه سلحشوری» و «غلامرضا حیدری»، واکنش ها اعم از موافقت و مخالفت و حمایت ها یا سکوت جناح و فعالان سیاسی همسو و غیر همسو با آنان را جویا شویم که با وجود تماس های مکرر موفق به گفت و گو نشدیم.
این گزارش نگاهی دارد به واکنش هایی که در فضای مجازی نسبت به نطق جنجالی و خبرساز دو نماینده مجلس صورت گرفت البته از بیان نظرات توهین آمیز به دلیل اسائه ادب پرهیز شد.

**به جای شاکی بودن، نگران وضعیت کشور باشند
چنان که اشاره شد، اظهارت سلحشوری و حیدری با واکنش های متفاوتی به ویژه در فضای مجازی همراه بود. اگر چه برخی آنان را مورد عتاب و هدف توهین و تهدید قرار دادند، اما بسیاری نیز از آنان حمایت کردند.
عبدالکریم حسین زاده نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشت: «نطق سلحشوری و حیدری و سایر نمایندگان در راستای وظایف نمایندگی بوده. همکاران لطف کنند به جای شاکی بودن از نطق نمایندگان، نگران وضعیت کشور باشند، قطعا امیدی ها از همکاران خود حمایت خواهند کرد و اجازه نخواهد داد عده ای تریبون آزاد نمایندگان را تهدید کنند».
مصطفی تاج زاده فعال سیاسی اصلاح طلب نیز این گونه توییت کرد: «20 نماینده در نامه به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نطق سلحشوری و حیدری را موجب تشویش اذهان عمومی نسبت به ارکان نظام خواندند و خواستار بررسی پرونده این در قوه قضاییه شدند! دولت پنهان با نظارت استصوابی مجلس را فرمایشی و با هیات نظارت نمایندگان را بله قربان گو می خواهند».
آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب یک روز پس از نطق دو نماینده مجلس نوشت: «دیروز سلحشوری و حیدری در مجلس از مطالبات مردم گفتند. آنها صدای مردم شدند. از نظارت استصوابی تا رفع حصر و فساد سیستمی و ... گفتند. این چهار سال تمام می شود، اما راه تبدیل شدن هریک از شما به سرمایه های اجتماعی و امید مردم این است که شما هم صدای مردم باشید».

**نطقی همسو با وظایف نمایندگی
گفته می شود شماری از نمایندگان در نامه ای به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از سلحشوری و حیدری بخاطر اظهارات آنها در صحن علنی مجلس شکایت کردند.
محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح طلب در این خصوص توییت کرد: «اهانت و تهدید تعدادی از نمایندگان مجلس و بعضی از مطبوعات نسبت به سرکار خانم دکتر پروانه سلحشوری و آقای دکتر غلامرضا حیدری نمایندگان مردم تهران، بخاطر اظهاراتی که در انجام وظایف نمایندگی بیان کرده اند، نقض آشکار اصول 84 و 86 قانون اساسی است».
معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم در همین زمینه توییت کرد: «تهدید و برخورد با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل ایفای وظیفه نمایندگی و طرح دیدگاه ها مانند آنچه با خانم سلحشوری و آقای حیدری و برخی دیگر صورت می گیرد، آزادگی و شجاعت را در جامعه تضعیف و ترس و ذلت را ترویج می کند».
فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران در مجلس نیز در توییتی نوشت: «تهدید نمایندگان مردم و توهین به آنان آنهم به دلیل صدای مردم بودن و انجام وظیفه ذاتی نمایندگی مقابله با آزادگی است. تاریخ ما را قضاوت خواهد کرد. آنها که امروز این چنین آشفته‌اند به جای تلاش برای ساکت کردن نمایندگان بهتر است درد مردم را بفهمند».

**دو نماینده صدای مردم شدند
شجاعانه، مهم ترین صفتی بود که در وصف دو نماینده مجلس شورای اسلامی از سوی کاربران مجازی بسیاری به کار برده شد؛ سلحشوری و حیدری بدون ترس از رد صلاحیت حقایق جامعه و حرف دل مردم را بیان کردند.
یکی از کاربران نیز با تقدیر از نطق سلحشوری نوشت: «پروانه سلحشوری نشان داد که نام خانوادگیش تنها اسمش نیست، صفتش هم هست در روزگاری که تقیه بالاترین تقوا شده؛ او به همراه صادقی، مطهری و حیدری بی بیم رد صلاحیت، بغضِ در گلو مانده ملت را فریاد می کنند و هزینه حریت خویش می پردازند».
کاربری نیز این گونه نوشت: «دو نماینده فراکسیون امید نطق های تاریخی و ماندگاری انجام دادند. پروانه سلحشوری و غلامرضا حیدری در راستای منافع ملی دغدغه های مهمی را مطرح کردند.
برخی نیز این نطق را حرف دل مردم و بیانگر حقایق جامعه ایران دانستند؛ کاربری نوشت: «نطق نمایندگان محترم تهران پروانه سلحشوری و غلامرضا حیدری، پرشور و حاوی حقایق جامعه ایران بود اما سخنان ارزشمند در فضایی طرح می شود که قریب اکثریت افراد جامعه این گونه سخن می گویند. کنش نماینده با کنش روشنفکران و ژورنالیست ها باید متفاوت باشد، نماینده روزنامه نگار نیست!
در توییت کاربر دیگری تاکید شد: «توهین ها به سلحشوری و حیدری یعنی نمایندگان واقعی مردم درست به هدف زده اند. حمایتتان خواهیم کرد اصلاح طلبان اصیل».

**نطق طراحی شده از اتاق فکر دشمن
باوجود نظراتی که در موافقت با نطق دو نماینده مجلس توییت شده، اما برخی نیز اظهارات جواد کریمی قدوسی نماینده مرم مشهد و کلات را در صفحه های خود بازنشر کردند؛ یکی از رسانه ها در این زمینه به نقل از این نماینده مجلس در صفحه توییتر خود نوشت: «نطق حیدری و سلحشوری کپی برداری از متون اتاق فکر استکبار جهانی است. اینها توسط اتاق فکر دشمن طراحی می شوند؛ یک روز توسط حیدری و سلحشوری و یک روز به دست کواکبیان و رحیمی. اشراف اطلاعاتی خوبی بر روی این افراد وجود دارد؛ به لطف خدا همه آنها به زودی ضربه کاری نیز خواهند خورد».
برخی کاربران نیز واکنش توهین آمیز برخی روزنامه ها را در صفحه خود بازتاب دادند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر