امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۷
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۳۹۷/۶/۱۱ - ۱۴:۱۷ شناسه خبر : ۱۹۸۲
در گرگان
پیکر آخرین بازمانده نسل نمایش سیاه بازی تشییع شد پیکر 'عطاالله صفرپور' پیشکسوت عرصه هنر و نمایش و آخرین بازمانده نسل سیاه بازی ایران، امروز یکشنبه در گرگان مرکز استان گلستان با حضور هنرمندان و مردم تشییع شد.

وارش نیوز: به گزارش ایرنا این مراسم با حضور شماری از هنرمندان و علاقمندان به عرصه هنر، پیشکسوتان و بازیگران، برخی از مسوولان استانی و شهرستانی و مردم از مقابل تالار فخرالدین اسعد گرگانی به سمت امامزاده عبدالله (س) گرگان برگزار شد.
پیکر مرحوم صفرپور پیش از قرار گرفتن در جایگاه (مقابل تالار) در داخل سالن اصلی تالار و بر روی سن گردانده شد.
در ابتدای مراسم تشییع مرحوم صفرپور برخی از هنرمندان و پیشکسوتان و محمود صفرپور (فرزندش) سخنانی بیان کرده و پیام تسلیت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان قرائت شد.
پیکر مرحوم صفرپور بر روی دستان شرکت کنندگان از مقابل تالار تا سه راهی پارک شهر گرگان تشییع و سپس برای خاکسپاری به امامزاده عبدالله (س) این شهر منتقل شد.
آیت الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان بر پیکر مرحوم صفرپور نماز اقامه کرد و سپس این هنرمند در جوار حبیب الله قلیشلی اولین مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و محمدهادی نامور از پیشکسوتان عرصه بازیگری این منطقه به خاک سپرده شد.
به گزارش ایرنا عطاالله صفرپور بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون، سینما و آخرین بازمانده نسل سیاه بازی ایران و استان گلستان، پس از تحمل چند ماه بیماری ریوی روز گذشته در یکی از بیمارستان های گرگان درگذشت.
مرحوم صفرپور متولد سال 1324 در یکی ازمحلات قدیم (دربنو) گرگان بود و با بازی در نمایش 'سرباز عیالوار' در سال 1332 وارد عرصه بازیگری شد.
گرایش وی که در عرصه تئاتر فعالیت های بیشماری داشت، بیشتر در حوزه نمایش سنتی (روحوضی) بود.
مرحوم صفرپور در سال 1346 با ورود به رادیو فعالیت خود را به عنوان بازیگر نمایش های رادیویی آغاز و بعدها در عرصه نویسندگی و کارگردانی فعالیت کرد.
بازی در فیلم های 'ابر و آفتاب' و 'دختری به نام تندر' و سریال‌ های 'رسم عاشقی'، 'شمشادخان'، 'گلشیفته' و 'پایتخت چهار' از جمله آثار باقی مانده از این بازیگر پیشکسوت است.
وی در کنار فعالیت درصدا و سیما مرکز گلستان با رادیو تهران، جوان و فرهنگ همکاری داشت و بیش از 50 میان پرده تلویزیونی، آموزشی، ترویجی و کشاورزی، بیش از 30 میان پرده اجتماعی و ساخت 2 فیلم بلند از دیگر بخش های کارنامه فعال این بازیگر است.
شرکت در نخستین، سومین، پنجمین، ششمین و هفتمین جشنواره نمایش ‌های سنتی، آیینی و مذهبی و دریافت دیپلم افتخار و تندیس بخشی از افتخارات این هنرمند بود و درهفتمین جشنواره سراسری تئاتر فجر به عنوان بازیگر دوم انتخاب شد.
حضور در دهمین جشنواره تئاتر فجر و دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر، شرکت در پنجمین و ششمین جشنواره هنری- ادبی روستا و دریافت دیپلم افتخار و تجلیل از وی در سیزدهمین جشنواره بین ‌المللی نمایش‌ های آیینی و سنتی به عنوان یکی از چهره‌ های ماندگار، از دیگر افتخارات صفرپور بود.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر