امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۲
سرویس : ورزشی زمان :   ۱۳۹۷/۶/۱۱ - ۱۲:۵۹ شناسه خبر : ۱۹۷۹

رعایت استانداردها در ورزش های هیجانی رونق بخش گردشگری ورزشی ورزش های هیجانی در قالب گردشگری ورزشی در کشورمان بویژه مناطق شمالی مشتاقان زیادی دارد اما بی توجهی به یکسری استانداردهای مشخص در این خصوص علاوه بر بروز حوادث برای گردشگران، تبعات جبران ناپذیری را به آینده این بخش از گردشگری وارد می کند.

وارش نیوز: بخشی از گردشگری ورزشی این فرصت را برای گردشگران فراهم می کند که با حضور در جنگل، دریا، کوهها و رودخانه های خروشان به ورزش های جت اسکی، پاراگلایدر، اسکی بازی و رفتینگ ( حرکت قایق در رودخانه های خروشان) یا کوهنوردی بپردازند.
در این نوع گردشگری، مسافران از فضای جذاب و شاداب طبیعت استفاده می کنند و در عین حال با انجام یکسری فعالیت های ورزشی اوقات خوشی را سپری می کنند.
علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگران خارجی نیز برای انجام این نوع فعالیت های ورزشی استقبال و گرایش نشان می دهند و به همین دلیل تعداد پاراگلایدرها و جت اسکی ها و نیز مکان های کوهنوردی افزایش یافته است.
مشاهدات عینی از برخی مجموعه ها و افراد فعال در این زمینه گردشگری نشان می دهد که مدیران این واحدها چندان توجهی به اصول و سیاست های تعیین شده برای این گونه فعالیت ها ندارند و تمام همت خود را تنها به مقوله بهره گیری از تمایل و اشتیاق مسافران به انجام این نوع ورزش ها خلاصه کرده اند.
به طوریکه این روند فعالیت و برخورد برخی از فعالان در عرصه گردشگری ورزشی باعث شده تا هر از چند گاهی اخباری مبنی بر وقوع برخی حوادث از جمله برخورد جت اسکی ها با یکدیگر و یا پاراگلایدر را بشنویم.
به طوریکه با استناد به آمار اورژانس مازندران تعداد برخورد جت اسکی ها در سال جاری پنج مورد اعلام شد و در این حوادث 10 نفر مصدوم شدند و کارشان به اورژانس کشیده است.
رضا ، مسافر تهرانی که به همراه خانواده اش تجربه استفاده از جت اسکی در سواحل دریای خزر داشت و از نبود ایمنی لازم در فضای انجام این نوع ورزش گفت.
او گفت: تجربه خوش و هیجان جت اسکی بر روی امواج دریا به خاطره ای تلخ برایمان مبدل شد چرا که هنگام طی مسیر، با جت اسکی دیگر از روبرو مواجه شدیم و برخورد بین 2 وسیله را ایجاد کرد.
او که خود و به همراه فرزندش در این حادثه آسیب دیدند ، افزود : مطمئنا در استفاده از این وسایل می بایست چهارچوب های لازم مثل خط پروازی هواپیما برای فعالیت بکار بسته شود تا بدینگونه جت اسکی ها با یکدیگر برخورد نکنند .
براساس استانداردهای تعیین شده برای حرکت هرجت اسکی در دریا مسیرو زمان حرکت مشخص می شود همچون نحوه حرکت هواپیماها که از طریق مرکز کنترل پرواز صورت می گیرد تا از این طریق از برخورد این وسایل با یکدیگر جلوگیری شود .
رضا و فرزندش شانس این را داشتند که از معرکه این حادثه جان به در برند و تنها به شکستگی در بخشی از اندامهایشان خلاصه شود اما در برخی از این دست حوادث ، افراد به این اندازه شانس نمی آورند .
به طوریکه در حادثه سال گذشته برخورد پاراموتور در منطقه گردشگری سرخرود واقع در شهرستان محمودآباد خلبان 25 ساله این وسیله با سر به زمین برخورد کرد و جان خود را از دست داد .
افراد علاقمند برای حس کردن ورزش های تفریحی هیجانی بدون در نظر گرفتن موقعیت و مکان، دست به انجام اینگونه پروازها می زنند در حالیکه براساس چهارچوب های مشخص شده نقاطی که از نظر شرایط ورزش باد و دیگر موارد ایمنی استاندارد باشند می توانند نقاط مطمئن برای انجام این نوع ورزش ها باشند.
هیات انجمن های ورزشی استان مازندران 47 رشته ورزشی را زیر مجموعه خود دارد که اکثر آنها ورزشهای هیجانی و مفرح هستند و به نوعی از سوی کارشناسان و مسئولان ذیربط به عنوان متولی اصلی گردشگری ورزشی به شمار می روند.
** پیشی داشتن غیر مجازها بر مجازها در گردشگری ورزشی
رئیس هیات انجمن های ورزشی مازندران گفت: هرگونه فعالیت برای انجام این نوع ورزشها می بایست از طریق باشگاههای مجوز دار از سوی هیات انجمن های ورزشی مازندران و در فضا و امکانات مناسب صورت بگیرد و افراد با طی کردن آموزش های حرفه ای، ورزش امن را انجام بدهند.
سید یاسر سلیم بهرامی ادامه داد: باشگاههای مجوز دار شامل مجموعه هایی می شود که با رعایت نکات و استانداردهای لازم زیر نظر مربیان و اساتید فن، این ورزش ها را انجام می دهند.
وی گفت: هر چقدر بر تعداد علاقمندان و مسافران برای فعالیت در این رشته ها بیشتر می شود به نظر می رسد از آن سمت بر تعداد افراد و مجموعه های غیر مجاز نیز افزوده می شود به طوریکه حتی گاهی تعداد غیر مجازها فراتر از مجوز دارها است.
این مسئول هیات انجمن های ورزشی مازندران گفت: به طور مثال 10 باشگاه جت اسکی در این استان فعالیت می کنند در حالیکه تعداد باشگاههای غیر مجاز در این بخش 200 واحد است.
سلیم بهرامی عنوان کرد: این باشگاههای غیر مجاز یک جت اسکی به افراد آماتور و غیر حرفه ای تحویل می دهند بدون اینکه مجوز لاین حرکت در دریا داشته باشند.
هر باشگاه جت اسکی مجوز دار، چهار دستگاه جت اسکی به همراه یک جت اسکی امدادی در اختیار دارد که مسیر و زمان حرکت این وسایل برایشان تعریف شده است و براساس تعریف صورت گرفته می توانند جت اسکی ها را به افراد کرایه بدهند یعنی اینکه هر باشگاه مجوز دار جت اسکی، یک مسیر حرکت مشخص دارد.
رئیس هیات انجمن های ورزشی مازندران گفت: اما به دلیل فعالیت باشگاههای فاقد مجوز، جت اسکی های متعدد در مسیر تردد می کنند که بیشتر دلیل وقوع حوادث برخورد این وسایل ناشی از این مساله است.
وی همچنین به طور مثال به پاراگلایدر به عنوان بخش دیگری از گردشگری ورزشی مازندران اشاره کرد و ادامه داد: در حالی افراد به صورت شخصی و یا در قالب باشگاههای بدون مجوز در نقاط مختلف استان، پاراگلایدر را به پرواز در می آورند که تنها 2 نقطه دارای مجوز رسمی هستند.
به گفته سلیم بهرامی سایت های مجوزدار پرواز پاراگلایدر در منطقه 'مهدی رجه ' گلوگاه و 'کلیجانرستاق ' ساری هستند که زیر نظر مارشال سایت یا همان مسئول کنترل پرواز، تمامی فعالیت ها در آنها کنترل و نظارت می شود.
وی گفت: این سایت های پروازی با رعایت نکات ایمنی همچون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی اینکه محل بادهای تند نباشد، ایجاد شد تا محیطی امن برای پرواز پاراگلایدرها باشد.
این مسئول ادامه داد: همچنین سه خلبان دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان در این سایت ها دوره های آموزشی را برای افراد علاقمند اجرا می کنند تا حین پرواز با پاراگلایدر با مشکلی مواجه نشوند.
او اضافه کرد: اما اقدام برخی افراد آنهم به صورت خودسرانه و هیجانی و پرواز پاراگلایدرها بغیر این اماکن، حوادثی را ایجاد کرده بود بطوریکه مواردی از فوت راکبان این وسایل نیز شاهد بودیم.
سلیم بهرامی که اینگونه حرکات و اقدامات را ضربه به گردشگری ورزشی مازندران می داند، گفت: انجام این کارهای غیر اصولی منجر به بروز حوادث شده تا از این بخش از ورزش و گردشگری با عنوان ' بد نام ترین و کشنده ترین ورزش ' در جامعه یاد شود.
وی بخشی از مشکلات در این زمینه را ناشی از مدیریت چندگانه صدور مجوزها دانست و ادامه داد : وقتی همزمان با اداره ورزش و جوانان، نهادی همچون هواپیمایی برای پاراگلایدر و نهاد دریایی برای جت اسکی، مجوز صادر می کنند این بخش را با مشکل مواجه می کند که باید از این چندگانگی خارج شد.
** اداره گردشگری تنها متولی شاخه های متعدد گردشگری نیست
مسئول طبیعت گردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این باره گفت: همگام با توسعه گردشگری در جوامع، شاخه های متعدد گردشگری نیز رشد یافته است.
تهمینه اسدی افزود: افزوده شدن شاخه های مختلف گردشگری دلیل بر این نیست که تنها اداره کل گردشگری متولی این مجموعه ها و ناظر و کنترل کننده فعالیت های آنها است.
وی متولی اصلی هر یک از شاخه های گردشگری را سازمان مرتبط با آن اعلام کرد و گفت: به طور مثال متولی صدور مجوز فعالیت مجموعه ها برای گردشگری ورزشی، اداره ورزش و جوانان است.
به گفته این کارشناس گردشگری مازندران صدور مجوز فعالیت به نوعی نظارت وضعیت ایمنی و استانداردهای لازم در فضای انجام این نوع فعالیت ها است تا برای گردشگران و علاقمندان مشکل آفرین نباشد.
اسدی اضافه کرد: هرچند خاصیت این شاخه از گردشگری با هیجان و ریسک خطر همراه است و گردشگران نیز از این مساله مطلع هستند اما مجوز دار بودن مکان و فعالیت ها به نوعی ایمن سازی محیط فعالیتشان و انجام کار با ایمنی است و از تعداد حوادث می کاهد.
** ساماندهی ، دوای درد ورزش های تفریحی
معاون امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران ضمن ابراز نگرانی از رشد قارچ گونه باشگاههای غیر مجاز در برخی رشته های ورزشی بویژه رشته های پرمخاطب، گفت: این مساله علاوه بر تبعات اقتصادی برای مالکان باشگاههای قانونی، برای امنیت و ایمنی افرادی که به این باشگاهها مراجعه می کنند تاثیر دارد.
کسری منوچهری که اوج فعالیت این باشگاههای غیر مجاز در استان را در رشته های نوظهور همچون جت اسکی،پاراگلایدر و چتربازی نام برد، افزود: با توجه به حضور پرتعداد مسافران در تابستان، فعالیت این باشگاههای غیر مجاز برای جذب افراد بیشتر در این ایام به مراتب بیشتر از دیگر فصول است.
وی با تاکید بر اینکه ساماندهی فعالیت باشگاهها برای گستراندن چتر ایمنی ورزشکاران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: این روند با حضور ناظران در باشگاهها و شناسایی بدون مجوزدارها محقق خواهد شد.
منوچهری اضافه کرد: طی هماهنگی های صورت گرفته، باشگاههای غیر مجاز شناسایی و برای برخورد با آنها به مراجع قانونی انتظامی معرفی می شوند تا اقدامات لازم در این زمینه صورت بگیرد.
مازندران بلحاظ دارا بودن جنگل و دریا همواره کانون سفر افراد از نقاط مختلف است به طوریکه براساس آمار اداره کل گردشگری مازندران سالانه 30 میلیون گردشگر و مسافر به این استان می آیند.
اما در این میان بستن خاطره سفر به یک منطقه آنهم با رویدادهای خوش می تواند در بازگشت دوباره مسافران به این منطقه و گسترش صنعت گردشگری در مناطق مختلف تاثیر خود را بگذارد.
پس باید تلاش شود با رعایت استانداردهای لازم و ایمن سازی محیط حضور مسافران و انجام فعالیت های گردشگری این مهم را تحقق بخشید.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر