امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۰
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۷/۵/۲۴ - ۱۴:۱۷ شناسه خبر : ۱۷۸۷
سرپرست اداره میراث فرهنگی:
نصب نمادهای شهری، مقدمه ثبت جهانی فرش ترکمن است سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس گفت: برای ثبت جهانی فرش ترکمن نیاز به فراهم کردن برخی مقدمات از جمله نصب نماد (المان) های شهری با موضوع فرش است.

وارش نیوز: به گزارش ایرنا، امیرعلی گلچشمه عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: نصب تابلوهایی منقش به فرش ترکمن در نقاط مختلف شهری و نامگذاری خیایان یا میدانی به نام فرش از دیگر مقدمات ثبت جهانی فرش ترکمن است.
وی با تاکید برضرورت همکاری برخی ادارات و نهادها از جمله شهرداری و شورای اسلامی شهر با میراث فرهنگی برای تامین مقدمات ثبت جهانی فرش ترکمن، اضافه کرد: گنبدکاووس نامزد شهر جهانی صنایع دستی با محوریت فرش ترکمن در سازمان یونسکو است.
گلچشمه گفت: گنبدکاووس در حوزه صنایع دستی و فرش ترکمن حدود سه هزار هنرمند فعال دارد و براین اساس سال های پیش، موزه فرش ترکمن نیز دراین شهرستان راه اندازی شده است.
وی از پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع دستی گنبدکاووس نیز خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون به 53 هنرمند تسهیلات 100 میلیون ریالی با کارمزد 6 درصد پرداخت شده و همچنین پرونده 159 نفر دیگر در دو سامانه 'رصد و کارا' برای دریافت تسهیلات 100 تا 300 میلیون ریالی اشتغال روستایی ثبت شده است.
به گفته این مقام مسئول، درسال جاری برای 64 هنرمند حوزه صنایع دستی کارت فعالیت صادر و کارت 69 هنرمند دیگر نیز تمدید شده است.

*** پیش بینی 30 میلیارد ریال اعتبار برای طرح های میراث فرهنگی
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس از پیش بینی حدود 30 میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان گلستان برای اجرای برخی طرح های این اداره درسال جاری خبر داد.
گلچشمه گفت: پیشنهاد اولیه این اداره برای اجرای طرح های حوزه فعالیت از جمله موزه گنبد، برج قابوس، شهر جرجان، بقعه دانشمند، تالاب ها، ثبت حریم میراث، راه اندازی مرکز تخصصی صنایع دستی و برگزاری نمایشگاه ها، 126 میلیارد و 800 میلیون ریال بود.
وی با اشاره به ظرفیت های میراثی و تاریخی گنبدکاووس از جمله برج قابوس، شهر تاریخی جرجان با 3500 سال قدمت و تپه های تاریخی اضافه کرد: این ظرفیت ها که باید با مشارکت اقشار مختلف مردم حفظ شود، فرصت خوبی برای ایجاد زیرساخت ها جذب گردشگر است.
گلچشمه، وجود برخی منابع خدادادی مثل بیابان ها و مراتع و تالاب ها و نیز تنوع فرهنگ اقوام و صنایع دستی آنان را از دیگر ظرفیت های جذب گردشگر در گنبدکاووس دانست و تصریح کرد: هم اکنون 24 سرمایه گذار متقاضی احداث چند هتل، راه اندازی پنج واحد بوم گردی و دیگر بخش ها دراین شهرستان اعلام آمادگی کرده اند.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس همچنین از رفع برخی سوء تفاهم ها بین میراث فرهنگی با شهرداری و شورای اسلامی این شهر در بحث احداث موزه بزرگ این شهرستان خبر داد و گفت: این موزه که یکی از موزه های کم نظیر در شمال و شرق کشور خواهد بود، تا پایان برنامه ششم توسعه احداث می شود.
وی افزود: این موزه که مطالعات آن توسط مشاور پایان یافته در زمین دو هکتاری اهدایی از سوی شهرداری در پارک داریوش این شهر با زیربنای 3400 مترمربع احداث می شود و برای امسال 11 میلیارد ریال اعتبار استانی از محل تملک دارایی ها پیش بینی شده است.
گلچشمه بابیان اینکه به همین میزان اعتبار استانی از منابع ملی سازمان میراث فرهنگی کشور برای احداث ساختمان موزه گنبدکاووس اعتبار پیش بینی شده، اضافه کرد: درمجموع برای تکمیل این پروژه افزون بر 80 میلیارد اعتبار نیاز است.
وی از برگزاری جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام برای دومین سال در گنبدکاووس در آذر ماه امسال خبر داد و گفت: برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار شهرستانی پیش بینی شده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی گنبدکاووس با قدردانی از تلاش رسانه ها در اطلاع رسانی اخبار به افکار عمومی، از فعالان رسانه ای بویژه در حوزه فضای مجازی نیز درخواست کرد تا پس از اطمینان از صحت خبر، آن را درج نمایند.
گلچشمه همچنین از رسانه ها درخواست کرد تا پیگیر ساختمان آموزشی صنایع دستی که ره آورد سفر مقام معظم رهبری به گنبدکاووس در دهه 70 می باشد و اتحادیه فرش گلستان آن را به یک واحد آموزشی غیردولتی اجاره داده، باشند.
وی اضافه کرد: این ساختمان آموزشی می تواند در آموزش هنرمندان صنایع دستی منطقه بسیار موثر و مفید باشد.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت که متشکل از اقوام مختلف بویژه ترکمن ها می باشد، درشرق استان گلستان واقع است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر