امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۷/۵/۱۴ - ۱۴:۴۵ شناسه خبر : ۱۶۵۶
هرچی سبک تر بهتر!
نان دزدی به جای افزایش قیمت! رییس کانون صنایع غذایی با بیان این‌که کوچک کردن چانه توسط نانوایان نشان‌دهنده افزایش پنهانی قیمت نان است، تاکید کرد: نانوایان چاره‌ای جز این اقدام برای تامین هزینه‌های خود ندارند!

وارش نیوز: محمدرضا مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین تصمیمات در خصوص قیمت نان در سال جاری، اظهار کرد: همان‌طور که پیش از این گفته شد، بررسی‌ها در خصوص قیمت نان ادامه دارد. نسخه افزایش قیمت نان به یارانه کالاهای کشاورزی گره خورده است؛ هرچند افزایش قیمت‌ها توسط نانوایی‌ها به شکل دیگری و در قالب کوچک‌کردن چانه نان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: باید قیمت نان واقعی شود و این مساله با متناسب‌سازی چانه نان و قیمت آن رخ می‌دهد. در حال حاضر نانوایان با کوچک کردن چانه، قیمت نان را افزایش داده‌اند و امکان کوچک شدن آن بیش از این وجود ندارد. حتی با این اتفاق به بافت نان، بهداشت و کیفیت آن آسیب وارد شده است و به عنوان کارشناسی که سال‌ها در این حوزه فعالیت داشتم توصیه می‌کنم هرچه سریع‌تر مسئولان در راستای واقعی‌سازی قیمت نان اقدام کنند.

رییس کانون صنایع غذایی ضمن تصریح این‌که دولت ترجیح می‌دهد مانع افزایش قیمت نان شود، گفت: این سیاست درست نیست و نانوایان حدود چهار سال است که نتوانسته‌اند نرخ‌گیری کنند و در حال حاضر با کوچک‌کردن چانه نان، سعی در تامین افزایش هزینه‌های حقوق، دستمزد و حمل‌ونقل دارند؛ چراکه همه هزینه‌ها به جز قیمت آرد افزایش یافته و تامین منابع مالی مورد نیاز در این شرایط جز با کوچک کردن چانه امکان‌پذیر نیست.

مرتضوی افزود: در گذشته نیز هر زمانی که نانوایان تحت فشار بودند با تعامل با دولت وزن چانه را کاهش می‌دادند و اینگونه افزایش پنهان قیمت‌ها را رقم می‌زدند، اما دولت باید نسبت به اصلاح این روند اقدام کند.

وی همچنین در مورد قیمت نان‌های صنعتی خاطر نشان کرد: در نان‌های صنعتی افزایش قیمتی صورت نگرفته است و نانوایان سنتی از شرایط بهتری نسبت به واحدهای صنعتی برخوردارند. قیمت نان برای واحدهای صنعتی دو برابر نانوایان سنتی رقم می‌خورد و علیرغم آرد گرانتر برای نان‌های صنعتی، آنان توانسته‌اند قیمت خود را به نان‌های سنتی نزدیک کنند.

به گزارش ایسنا،از سال ۱۳۹۳ که قیمت نان تغییری نکرده بود. نانوایی‌ها و اتحادیه‌های صنفی‌ مرتبط نسبت به این مسئله انتقاد کرده بودند؛ چراکه به نظر آن‌ها عوامل مختلفی در هزینه تمام شده و قیمت نهایی نان تاثیرگذار است و تنها آرد و نان در این زمینه تعیین کننده نیست. لذا در آذرماه سال گذشته، ستاد تنظیم بازار، نرخ نان را افزایش داد اما با دستور رئیس جمهور این مصوبه لغو و به نانوایی‌ها اعلام شد که قیمت‌ها به قبل برگردد. البته برخی نانوایی‌ها به بهانه‌های کنجد و دیگر افزودنی‌ها، قیمت‌های جدید را به حالت سابق برنگرداندند.

پیش از ماه رمضان امسال دوباره مسئله افزایش قیمت نان مطرح شد و در این زمینه برخی از مسئولان از جمله رئیس اتاق اصناف ایران و مدیرعامل شرکت بازرگانی ایران اعلام کردند که تصمیم گیری برای افزایش قیمت نان به بعد از ماه رمضان موکول شده است اما در خردادماه سال جاری، هیات دولت مصوبه‌ای برای تعیین قیمت فروش گندم به نانوایی‌ها و صنف و صنعت گذراند که توسط اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور - ابلاغ شد.

بر اساس مصوبه نهم خردادماه امسال، به پیشنهاد وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۳۶ الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت "قیمت فروش گندم موضوع یکی از بندهای تصویب‌نامه ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۹۳ کماکان برای نانوایی‌های یارانه‌ای به ازای هر کیلوگرم ۶۶۵۰ ریال و برای سایر متقاضیان از قرار هر کیلوگرم ۹۰۰۰ ریال (قیمت پایه عرضه در بورس کالا) تعیین می‌شود.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر