امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
سرویس : سیاست زمان :   ۱۳۹۷/۴/۲۵ - ۱۴:۳۰ شناسه خبر : ۱۴۸۲
با اشاره به دستور رهبری برای تهیه نقشه راه اقتصاد باثبات
دهقانی: مدیران از کلی‌گویی پرهیز کنند/ از تجربه کشورهای دیگر استفاده شود یک عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی با تاکید بر لزوم تهیه نقشه راه اقتصاد باثبات، گفت: لازم است در این راه مجلس و قوه قضاییه به دولت کمک کنند تا نقشه راه اقتصادی باثبات را تدوین کند. در این بین نقش قوه قضاییه در برخورد با رانت‌گیران از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وارش نیوز: کمال دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با هیات دولت و دستور ایشان برای تهیه نقشه راه اقتصاد با ثبات، گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار تهیه نقشه راه اقتصادی باثبات را لازم دانستند، موضوعی که باید به عنوان اولویت کاری دولت قرار گیرد و مجلس و قوه قضاییه نیز به دولت کمک کنند.

وی افزود: در این بین نقش مدیران بسیار اهمیت دارد، آنها باید از کلی‌گویی پرهیز کرده و وارد حل مسائل آن هم به صورت جزئی شوند، اگر احساس می‌کنند ضعف قانونی وجود دارد از مجلس بخواهند آن را رفع کند، قوه قضاییه نیز بسیار نقش مهمی دارد و باید به کمک دستگاه اجرایی آید.

نماینده تفت و میبد ادامه داد: قوه قضاییه باید با کسانی که رانت می‌گیرند و درآمدهای میلیاردی کسب می‌کنند برخورد کند. باید در این باره از تجربه کشورهای دیگر استفاده کرد به طور مثال در کشورهای غربی اگر کسی در مسابقه بخت‌آزمایی جایزه هنگفتی به دست آورد باید یک چهارم آن را مالیات بدهد که اصلا پرداخت مالیات به این شکل در کشور ما وجود ندارد. باید بررسی کنیم ضعف کجاست که کسی یک شبه درآمد میلیاردی غیرقانونی کسب می‌کند و به کسی هم پاسخگو نیست.

دهقانی با اشاره به دغدغه و نگرانی‌های مقام معظم رهبری در حوزه مسائل اقتصادی، ‌گفت: سیاست ایران مخصوصا در حوزه منطقه و روابط خارجی همواره با اقتدار بوده که رهبر معظم انقلاب نیز همواره از اقتدار سیاست خارجی کشورمان خشنود بودند اما درباره مسائل اقتصادی ابراز نگرانی می‌کنند. اخیرا نیز به موضوع تدوین نقشه راه اشاره کردند که تدوین این نقشه راه منوط به آسیب‌شناسی در اقتصاد کشور است.

وی با تاکید بر اینکه نباید راهبردهای اقتصاد کلان با تصمیمات احساسی اتخاذ شود، گفت: اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ از جمله سیاست‌های راهبردی در حوزه اقتصادی است که فضا را برای رشد اقتصاد در کشور هموار می‌کند. از طرف دیگر در طول سالیان گذشته در حوزه زیرساخت‌هایی همچون راه، جاده، آب، برق، گاز و انرژی کارهای بزرگی صورت گرفته و تلاش شده که نسبت به جذب سرمایه‌گذاری اقداماتی صورت گیرد. اکنون زمان انجام کارهای جزئی و عملیاتی است که مردم انتظار دارند.

دهقانی با بیان اینکه موضوع تورم از جمله مشکلات کشور در طول سالیان گذشته بوده است، گفت: دولت یازدهم در کنترل تورم تا حدودی موفق بود اما باید این واقعیت را قبول کرد که خود وابستگی به نفت باعث تورم می‌شود که اگر تحریم‌ها نیز ایجاد شود تورم را تشدید می‌کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نمی‌توان تورم را به زور کنترل کرد، افزود: باید اقتصاد را از نفت جدا کرد و به نفت به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه کرد تا درآمدهای حاصل از آن صرف تولید شود. از طرف دیگر باید تورم به صورت اساسی مهار شود و مالیات‌ها نیز با حساب و کتاب و برنامه گرفته شود، این کار منوط به ایجاد سامانه‌ای دقیق است.

وی افزود: ‌در حال حاضر مالیاتی از تولیدکنندگان صنعتی و کشاورزی گرفته می‌شود که محصولات‌شان را ارزان فروخته و درآمدی ندارند از قبل آن مالیات دهند. مصرف‌کنندگان نیز محصولات را گران و بعضا بی‌کیفیت می‌خرند و باز هم مالیات می‌دهند، این وسط تنها یکسری واسطه‌گر وجود دارد که اجناس را دست به دست می‌کنند و قیمت آن را بالا برده و سود میلیاردی کسب می‌کنند، آنها بیش از هر کسی نقش مخرب در اقتصاد دارند، باید با نظارت جلوی این افراد گرفته شود.

دهقانی ادامه داد: از طرف دیگر لازم است در نقشه راه اقتصاد باثبات نقشی برای استانداران قائل شد، نباید مدیریت کشور متمرکز باشد، باید استانداران به صورت جزئی وارد کار شده و پاسخگو باشند. اقتصاد باید مدیریت شود، مدیریت هم در اجرا، برنامه‌ریزی، نظارت و بازرسی لازم است، روندی که در نهایت منجر به خشنودی مردم خواهد شد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر