امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۸
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۷/۴/۲۱ - ۱۲:۵۳ شناسه خبر : ۱۴۱۴
مدیرکل امور مالیاتی گیلان عنوان کرد:
مالیات بر ارزش افزوده؛ یکی از مترقی ترین مالیات ها در دنیا مدیرکل امور مالیاتی گیلان، مالیات بر ارزش افزوده را یک مالیات غیر مستقیم و مالیات بر مصرف دانست و گفت: مالیات بر ارزش افزوده یکی از مترقی ترین مالیات ها در دنیاست که در ۱۶۰ کشور اجرایی شده و شفافیت اقتصادی و مدیریت اقتصادی ایجاد می کند.

وارش نیوز: به گزارش ایسنا، جواد انوری در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه نقش بی بدیل مالیات در تمام جوامع به روشنی مشخص است، اظهار کرد: مالیات به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت، نقش بسزایی در تامین هزینه های کشور به ویژه قطع وابستگی بودجه جاری به درآمدهای نفتی و نیل به استقلال اقتصادی دارد.

وی تکیه مخارج دولت به مالیات و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را یکی از محورهای اصلی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی اساسی ترین راهکار برای مقاوم سازی اقتصاد کشور در برابر تهدیدات اقتصادی به شمار می آید.

مدیرکل امور مالیاتی استان گیلان، سیاست های اقتصاد مقاومتی را جزو اسناد بالادستی در سند چشم انداز بیست ساله دانست که مورد توجه مقام معظم رهبری بوده و در دستور کار دولت قرار دارد و گفت: بخش مهمی از هزینه های کشور در زمینه امنیت، سلامت، بهداشت، آموزش و پرورش و توسعه شهری و روستایی از محل مالیات تامین می شود. البته نباید کارکردهای اقتصادی مالیات از جمله توسعه پایدار، شکوفایی اقتصاد و شفافیت اقتصادی را نادیده گرفت.

این مقام مسئول، طرح جامع مالیاتی را یکی از برنامه های نوین در مالیات ستانی در دنیا دانست و عنوان کرد: یکی از اهداف بزرگ طرح جامع مالیاتی، عدالت و شفاف سازی مالیاتی است. در واقع طرح مذکور علاوه بر افزایش کارایی نظام مالیاتی و کاهش هزینه های عملیات وصول، رضایتمندی مالیاتی برای مودیان را ارتقا می دهد.

وی مودی مداری را یکی از اولویت های سازمان امور مالیاتی دانست و متذکر شد: شعار سازمان امور مالیاتی در سال جاری «سازمان محبوب» است لذا برای تحقق این شعار باید گام های موثری در جهت رفع مشکلات مردم برداریم.

انوری، با بیان اینکه اجرای طرح جامع مالیاتی مودی مداری، کاهش فرار مالیاتی و مبارزه با فساد مالی و پولشویی را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی کشور حدود 6 درصد است که باید تا پایان برنامه ششم به 9 درصد برسانیم.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان، مالیات بر ارزش افزوده را یک مالیات غیرمستقیم و مالیات بر مصرف دانست و عنوان کرد: مالیات بر ارزش افزوده یکی از مترقی ترین مالیات ها در دنیاست که در 160 کشور اجرایی شده و شفافیت اقتصادی و مدیریت اقتصادی ایجاد می کند. 3 درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها و دهیاری ها می رسد، یک درصد در حوزه سلامت هزینه می شود و 5 درصد مالیات است.

وی ادامه داد: از ابتدای تاریخ اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در نیمه دوم سال 87 تا پایان سال 96 نزدیک به یک هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری ها و دهیاری های استان گیلان واریز شده که از این مبلغ بیش از 200 میلیون تومان مربوط به سال 96 بوده است.

انوری، از شهرداری ها و دهیاری ها خواست مکانی را تحت عنوان «مالیات» نامگذاری کنند و یادآور شد: مردم باید به صورت ملموس آثار پرداخت مالیات را ببینند و لذا رسانه ها نقش بی بدیلی در امر فرهنگ سازی مالیاتی دارند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه مالیات پشتوانه زیربنای تغییرات اقتصادی برای توسعه ملی محسوب می شود، گفت: ماموریت سازمان امور مالیاتی، تامین منابع مورد نیاز برای هزینه دولت براساس اصلاح قوانین و سیستمی کردن فرایند مالیات ستانی است تا علاوه بر تحقق درآمدها و افزایش رفاه اجتماعی، عدالت مالیاتی نیز ایجاد شود.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان، 31 تیرماه را آخرین مهلت ارائه الکترونیکی اظهارنامه اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری دانست و خاطرنشان کرد: شرط استفاده از هرگونه تسهیلات و معافیت، ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر است. خوشبختانه معافیت ها و مشوق های بسیار زیادی در قانون مالیات های مستقیم ایجاد شده است.

انوری، با اشاره به مشوق های مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم، بیان کرد: مودیان مالیاتی در فعالیت های تولیدی و معدنی، اشخاص حقوقی غیر دولتی، بیمارستان ها، هتل ها و مراکز اقامتی می توانند به مدت پنج سال و مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال از مالیات نرخ صفر بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه شرکت های تعاونی از تخفیف 25 درصدی مالیات برخوردارند، گفت: با توجه به قانون مالیات های مستقیم، 50 درصد از مالیات حقوق کارکنان مناطق کمتر توسعه یافته بخشیده می شود.

این مقام مسئول، با اشاره به معافیت 10 درصدی مالیات بر درآمد شرکت های پذیرفته شده در بورس داخلی و خارجی، خاطرنشان کرد: براساس ماده 81 قانون مالیات های مستقیم، درآمد حاصل از فعالیت های کشاورزی و دام پروری و... معاف از پرداخت مالیات است. همچنین در جهت حمایت از صادرات، نرخ صفر به صد درصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیر نفتی تعلق می گیرد. شرکت های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی به شرط استقرار در شهرک های صنعتی نیز بین 8 تا 13 سال معاف از پرداخت مالیات هستند.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان، با بیان اینکه در جهت حمایت از صنعت توریسم تاسیسات ایران گردی و جهان گردی از پرداخت 50 درصد مالیات بر درآمد ابرازی معاف هستند، اظهار کرد: مودیان برای اینکه بدانند چگونه از معافیت ها، تسهیلات و مشوق های مالیاتی استفاده کنند، نیازمند آموزش هستند.

انوری، با اشاره به استقبال فعالان اقتصادی از شفاف شدن وضعیت درآمدی، گفت: تنها سودجویانی که از هر راهی برای فرار مالیاتی استفاده می کنند، از شفافیت هراسانند لذا با استفاده از جرم انگاری فرار مالیاتی در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم و شناسایی و اقامه دعوا علیه مرتکبان فرار و جرایم مالیاتی با این سودجویان برخورد خواهد شد. برخورد با سوء استفاده کنندگان از کارت های بازرگانی، برخورد با دلالان بازار ارز و سکه و بررسی تراکنش های مشکوک بانکی نیز براساس همین راهبرد است.

وی در پایان یادآور شد: در سال گذشته 966 میلیارد تومان درآمد مالیاتی در استان گیلان داشتیم که از این میزان، 470 میلیارد تومان معادل 48 درصد مربوط به مالیات های مستقیم و حدود 500 میلیارد تومان معادل 52 درصد مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است. اشخاص حقوقی غیردولتی حدود 123 میلیارد تومان و بخش عمومی 96 میلیارد تومان مالیات های مستقیم پرداخت کردند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر