امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۱/۷/۱۲ - ۱۰:۲۲ شناسه خبر : ۱۳۳۵۶
مدیرکل بهزیستی مازندران:
۱۳ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات توانبخشی به بهزیستی مازندران تخصیص یافت وارش نیوز - مدیرکل بهزیستی مازندران از تخصیص ۱۳ میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات توابخشی ویژه ناشنوایان زیرپوشش این نهاد در سال جاری خبر داد.

 

 فریبا بریمانی در آیین بزرگداشت ناشنوایا، مداخلات توانبخشی شنوایی را شامل تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب مانند سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون عنوان کرد و گفت که با تامین منابع مالی مورد نیاز تاکنون ۹۰۰ عدد سمعک، یکهزار و ۶۰۰ حلقه باطری سمعک و سایر وسایل کمک شنیداری خریداری و تهیه شده است.

وی غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص بهنگام و ارجاع به موقع، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارایه تجهیزات توانبخشی، پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی و تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت را از جمله خدمات ارایه شده بهزیستی مازندران به ناشنولیان زیرپوشش این نهاد عنوان کرد. 

مدیرکل بهزیستی مازندران، ارایه خدمات توانبخشی پس از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده و آماده‌سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه را از دیگر خدمات ارایه شده به جامعه هدف عنوان کرد و افزود: بهزیستی، یاری گری متخصص و متعهد برای کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده آنان است.

بریمانی از تصویب قانون اعزام و تربیت مدرسان  و مترجم زبان در سال گذشته و ابلاغ آن به استان ها خبر داد و گفت که تا پایان امسال، ۲۰۰  نفر به عنوان مترجم زبان اشاره، تربیت و در ادارات مختلف بکارگیری می شوند.

وی با اشاره به شعار امسال هفته ناشنوایان با عنوان " پیش بسوی جوامعی با مشارکت همه"، بیان کرد: ۵۰ درصد علت ناشنوایی اختلالات ژنتیک، ۲۵ درصد ناشناخته و بقیه مربوط به سایر است.

مدیرکل بهزیستی مازندران، شناسایی مشکلات و موانع در زندگی روزانه و رفع آن، فراهم کردن شرایط تحصیل، اشتغال و زندگی برابر با سایر افراد جامعه را از جمله مطالبات افراد دارای معلولیت عنوان کرد و افزود: در راستای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت باید اقشار مختلف مردم، مراکز غیر دولتی، دستگاه ‏های اجرایی و نهادهای نظارتی جهت ارزیابی و نظارت صحیح بر حسن اجرای این قوانین همکاری لازم را داشته باشند.

بریمانی شمار افراد ناشنوا و کم شنوا زیرپوشش بهزیستی مازندران را هشت هزار و ۳۰۴ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد یکهزار و ۱۴ نفر دارای اختلال ناشنوایی خفیف، ۲ هزار و ۲۹۸ نفر نیز اختلال ناشنوایی متوسط، ۲ هزار و ۸۴۶ نفر اختلال ناشنوایی شدید و ۲ هزار و ۱۴۳ نفر نیز به اختلال ناشنوایی خیلی شدید دچار هستند. 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: آسیب شنوایی، معلولیتی پنهان و شایع ترین نقص مادرزادی است و میزان شیوع آن در زمان تولد بیش از ۲ برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است.

به گفته بریمانی، طبق مطالعات متعدد در صورتی که کودک دارای افت شنوایی پیش از سه ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن ۶ ماهگی از وسیله تقویت کننده صوتی و برنامه های توانبخشی مناسب استفاده کند می تواند به مهارتهای گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست پیدا کند.

وی افزود: در سال گذشته، ۲۶ هزار و ۲۱۳ نوزاد و شیرخوار در ۳۰ مرکز، غربالگری شنوایی شدند که همسو با اجرای این طرح، ۵۵ نوزاد دارای اختلال شنوایی شناسایی شدند که از این تعداد ۳۰ نوزاد سمعک دریافت کردند و  ۲۵  شیرخوار نیز برای اقدامات طبی و جراحی به مراکز درمانی معرفی شدند.

وی با اشاره به پرداخت هزینه کاشت حلزون برای کودکان دچار اختلال شنوایی به خانواده های نیازمند زیر پوشش بهزیستی مازندران، گفت: هیچ یک از کودکانی مازندرانی دارای مشکل ناشنوایی و کم‌شنوایی خانواده های نیازمند، پشت نوبت برای کاشت حلزون قرار نمی گیرند و اداره کل بهزیستی استان هزینه درمان این افراد را پرداخت خواهد کرد.

بهزیستی مازندران ۴۶۰ هزار مددجو را زیرپوشش دارد که از این تعداد حدود ۶۰ هزار نفری مستمری دریافت می کنند و بقیه از دیگر خدمات این نهاد حمایتی بهره مند هستند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر