امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۰/۹/۱۳ - ۰۹:۵۱ شناسه خبر : ۱۲۱۸۴

آخرین وضعیت واحدهای تولیدی در مازندران قیمت بالای نرخ ارز، قوانینی که مانع انجام امور در بخش های تولیدی میشود، بالابودن نرخ تسهیلات بانکی، رشوه و کاغذ بازی، نداشتن نقدینگی کافی، قیمتهای متنوع و زیاد مواد اولیه، تنوع کیفیت و اطمینان مواد اولیه، مشکلات زیرساختی افت و قطع انرژی آب، قطع برق و گاز، تحریم کشور ایران، کمبود نیروی کار و سختگیری در استخدام جوانان و معایبی از این قبیل، چالش‌هایی را در واحدهای صنعتی و تولیدی مازندران برای رسیدن به راهبرد جهش تولید در این استان ایجاد کرده است.


بحث خودتحریمی ،فشارهای خارجی و تحریم‌های اقتصادی مانع جدی برای رونق صنعت در مازندران و دیگر نقاط کشور است. وضعیت اقتصادی و صنعت مازندران براساس تحلیل اتاق بازرگان خوب نیست و کمبود مواد اولیه، نابسامانی نرخ ارز و کاهش قدرت خرید ازچالش های اساسی بخش تولید است. همچنین حمایت قابل توجهی هم از صنعتگران صورت نمی¬گیرد. درکنار این صحبت¬ها بدهی بانکی و مالیاتی یکی از چالش های اساسی واحدهای تولیدی و صنعتی راکد مازندران است که باید با تدوین آیین¬نامه¬های مشخص برای رفع این چالش اقدام شود. میتوان گفت که در مقابل این تحریم¬ها سیاستگذاری یکپارچه و همکاری با مراکز دانشگاهی و مشاوران کلینیک‌های کسب¬و¬کار شهرک‌های صنعتی و همچنین بانک‌های عامل، امور مالیاتی و سازمان‌های بیمه‌ای، می‌تواند برای بازفعال‌سازی واحدهای تولیدی راکد تاحدودی ویژه مثمرثمر باشد. بااینکه مازندران سهم زیادی در مهندسی اقتصاد کشور دارد اما متاسفانه همکاری و حمایت درستی صورت نمیگیرد.

اگر بخواهیم یکی از مشکلات تحریم را در اینجا بحث کنیم، میتوان موضوع فرسودگی ماشین¬آلات خط¬تولید را به میان کشید. حدود ۳۰ درصد واحدهای صنعتی استان¬ مازندران با مشکل فرسودگی ماشین¬آلات خط تولید مواجه هستند که این رقم به معنای آن است که اگر برای رفع این چالش، عارضه¬یابی صورت نگیرد، حدود پنج هزار نفر در شهرک¬های صنعتی استان تا پنج سال آینده از کار بیکار خواهند شد. برای رفع آن در وهله¬ی اول باید مسئولان آرامش نسبی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد کنند. البته ناگفته نماند قطعی مکرر برق خصوصاً در تابستان میتواند برروی خرابی و ازکارافتادگی دستگاه¬ها تاثیر بسزایی داشته باشد.

در خصوص ضعف واحدهای فراورری در این استان در چهار سال گذشته تنها ۲۰ واحد فرآوری در بخش تولید و صنعت مازندران راه¬اندازی شد در حالی که این رقم باید به هزار واحد فراوری براساس ظرفیت ها برسد. پس باید واحدهای فراوری متناسب با ظرفیت¬های کشاورزی در استان راه اندازی شود و مهمترین عامل محرک جهش تولید ایده¬پردازی میباشد.

یکی از مباحث خیلی مهم، رشوه و کاغذبازی هایی میباشدکه ضربه¬ی خیلی بدی به افراد موفق خصوصاً جوانهای پویا و متخصص میزند. پس جهت رفع این کار باید مجلس شورای اسلامی با تک¬نرخی کردن ارز، از ایجاد رانت در حوزه اقتصادی جلوگیری کند.

در استان مازندران فعالان و سرمایه¬داران زیادی حضور دارند که در سالهای قبل برای تولید و تحقق رونق اقتصادی اعلام آمادگی کردند ولی به دلیل کمبود زمین، این فعالان اقتصادی در استان های همجوار در حال راه¬اندازی کارخانه هستند که امیدواریم حمایتی از این عزیزان در استان شود!

بحث جدی و مفید در کنار بقیه بحث¬ها و مشکلات، کمبود نیروی کار می¬باشد. مازندران در حوزه اشتغال واحدهای صنعتی با استقرار ۴ درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان یازدهمین استان کشور است و ۳.۸ درصد اشتغال صنعتی را در اختیار دارد. براساس داده‌های مرکز آمار ایران در یکسال اخیر در کشور حدود یک میلیون شغل به خاطر کرونا از بین رفت که حدود ۳۰ هزار شغل متعلق به مازندران بود. امیداوریم در اسرع¬وقت با روی کارآمدن نیروهای کار جهت رفع این مشکل هم اقدامات مفیدی انجام گیرد.

اخیراً دادگستری از مزایده 64 واحد تولیدی مازندران با استفاده از پیگیری‌های قضائی و مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی جلوگیری کرده است! عدم موافقت، باعث کاهش میزان رونق اشتغال و افزایش آسیب¬های اجتماعی در این استان میگردد. امیدواریم که این مانع زدایی ازمسیر توسعه تولید و اشتغال و شکوفایی اقتصادی در استان مازندران برداشته شود و دستگاه قضائی استان نیز همسو با این رویکرد از تمامی ظرفیت‌های خود برای سرمایه¬گذاری‌های سالم و مشروع که چرخ‌های تولید استان را به حرکت در می‌آورند همکاری به عمل آورد.

در آخر هم میتوان اینطور بیان کرد که با گذاشتن علامت سوال در انتهای هرکدام از این مشکلات جواب قانع¬کننده¬ای از سوی مسئولان به گوش بخورد و امیدواریم تمامی این مشکلات با همکاری و بررسی دقیق برای یک رونق هرچه بهتر استان مازندران رفع گردد.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر