امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۹/۹ - ۰۸:۰۲ شناسه خبر : ۱۲۱۵۰

افزایش مصرف گوشت بلدرچین در استان گیلان مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: مصرف تخم و گوشت بلدرچین کوچکترین پرنده حلال گوشت جهان در استان افزایش یافته است.

سورنا چایچی با بیان اینکه بلدرچین یک نوع از گونه‌های مختلف طیور و کوچکترین پرنده حلال گوشت است که در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است، گفت: بلدرچین ها در طبیعت بیشتر در کشتزار غلات و زمین های ناهموار و میان علفزارها زندگی می‌کنند.

وی افزود: گوشت و تخم بلدرچین برای مردمان ارزش غذایی و دارویی دارد و بعضی عقیده دارند که با خوردن گوشت و تخم بلدرچین احساس سلامت و جوانی می کنند.

چایچی ادامه داد: وجود ویژگی مناسب همچون رشد سریع، بلوغ زودرس، تولید تخم بالا، کوتاهی فاصله میان نسل ها، بالا بودن تراکم پرورشی در واحد سطح، ارزان بودن جیره مصرفی، حساسیت کم نسبت به بعضی از بیماریهای طیور، قیمت بالای تولیدات شامل گوشت و تخم به خصوص در بازگشت سریع سرمایه ثبت شده باعث شده بلدرچین پرنده مطلوب نظر کشاورزان و پرورش دهندگان تلقی شده و علاقه‌مندان زیادی به پرورش صنعتی این پرنده روی آورند.

گیلان استانی مستعد برای پرورش بلدرچین

وی اضافه کرد: استان گیلان از جمله مناطق مستعد با اولویت های خود در بین استان‌های کشور در فعالیت پرورشی بلدرچین در سال‌های اخیر است.

چایچی گفت: با توجه به شرایط پاندمی کرونا و توصیه پزشکان به گوشت و تخم‌مرغ استقبال متقاضیان زیاد شده است.

مدیرامور طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: با توجه به استقبال  پرورش بلدرچین در استان نیاز است توجه و برنامه‌ریزی و تدوین ضوابط و دستورالعمل های جدیدی صورت بگیرد.

وی یادآور شد: شناسایی واحدهای کوچک فاقد مجوز بلدرچین و انطباق این واحدها با ضوابط و مقررات و دستورالعمل‌های مرتبط با صدور پروانه‌های بهره‌برداری از مراجع ذیربط را از طریق کارگروه ساماندهی و همچنین اجرای برنامه‌های مدیریتی آموزشی و ترویجی در زمینه های بهداشت و تغذیه پرورش پرنده است.

پرورش دهندگان بلدرچین نهاده دولتی ندارند  

چایچی اظهار کرد: با توجه به اینکه اکثر پرورش دهندگان بلدرچین با ظرفیت حدود ۲ هزار قطعه و فاقد مجوز هستند، نهاده ها به قیمت های غیردولتی تهیه می‌ شوند و به همین دلیل با توجه به هزینه جاری دیگر فعلا با این شرایط برای تولیدکنندگان کوچک بلدرچین توجیه مناسبی ندارد.

وی گفت: راهکار لازم برای توسعه بلدرچین تاثیر قوانین و مقررات مربوط به صدور مجوز استان و ایجاد تشکل و سازمان‌های سازماندهی واحدهای کوچک تحت نظارت واحدهای پشتیبان ذیصلاح است.

بیشتر گوشت و تخم بلدرچین های گیلان در استان مصرف می شود

چایچی با اشاره به اینکه اکثر تولید تخم و گوشت بلدرچین در استان مصرف می شود، خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ درصد بلدرچین های گیلان به خارج از استان صادر  می‌شود.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر