امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۹
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۹/۸ - ۰۸:۴۴ شناسه خبر : ۱۲۱۴۴

تولید RDF از سوخت‌های زباله به عنوان انرژی پاک به گزارش وارش، زباله نام آشنایی که سال‌های زیادی استان مازندران را آلوده کرده است. طبق آمار ۷۵ درصد از زباله های استان مازندران خشک است که در این راستا زباله مسکونی نیز ۸۰ درصد پسماند استان مازندران را به خود اختصاص داده است در حالی که این میزان را می توان به کمپوست تبدیل کرد. این در حالی است که شیرابه های ناشی از زباله موجب آلودگی آب های زیر زمینی شده و مشکلات زیست محیطی زیادی را ایجاد کرده است.

مسئولان نیز گرچه به نوبه خود بودجه‌هایی برای ساخت زباله سوز دریافت کردند اما همچنان سه طرح زباله سوز در چالوس، قائم‌شهر و بهشهر با کمبود بودجه و تجهیزات مواجه است. گرچه از نظر زیست محیطی مشکلی برای این طرح ها وجود ندارد اما این مشکلات بودجه را باید برای سرعت بخشیدن به اجرای این طرح ها انجام داد بطور کلی استان مازندران در احداث زباله سوزها موفق نبود.

اگرچه هنوز زباله سوز ساخته نشده اما عدم جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی ناشی از شیرابه زباله ها، موجب گسترش بسیاری از بیماری‌ها  و ویروسهای بیماری زا می‌شود. باید به این نکته توجه کرد که وجود زباله در سواحل حیات آبزیان را در حوزه مواد غذایی تحت تاثیر قرار خواهد داد. چراکه آبزیان از این زباله ها برای تغذیه خود استفاده خواهند کرد که در نتیجه موجب آلودگی و مرگ آنها خواهد شد که حتی مرگ آبزیان نیز خود آلودگی زیست محیطی بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

مسئولان مازندران برای حل مشکلات زباله و ساخت زباله سوز با یک سرمایه گذار مالزیایی و چینی نشست هایی را برگذار کردند اما به دلیل مشکلات تحریم‌ها و بخش اداری تاکنون موفق نشدند این طرح‌ها را در دست بگیرند. باید بپذیریم که زباله یک بحران در استان مازندران است و نباید دست روی دست بگذاریم و باید هر چه سریع‌تر گام های بلندی برای نجات جنگل‌های هیرکانی برداریم.

استان مازندران به ازای هر تن زباله 350 لیتر شیرابه تولید می کند. با توجه به آنکه استان روزانه بیش از 2500 تن زباله تولید می کند بنابراین به طور تقریبی استان مازندران به طور تقریبی روزانه بیش از 870 هزار لیتر شیرابه تولید می شود.

این روزها صحبت درباره کمبود انرژی از مسائل روز بوده و باید بپذیریم که سوخت‌های فسیلی، روزی به پایان خواهند رسید و باید از سوخت‌های جایگزین استفاده کنیم، بسیاری از متخصصان حوزه‌های مختلف به دنبال راه‌کای جدید برای بدست آوردن انرژی هستند که یکی از راههایی که نیاز انسان را به سوختهای فسیلی کاهش می‌دهد، استفاده از انرژی‌های دیگر همچون انرژی‌های دیگری که از آن به عنوان انرژی پاک نام برده می‌شود که این انرژی‌ها را می‌توان ز طریق زباله تامین کرد. کاربرد این روش‌ها، می‌تواند انرژی مورد نیاز هر جایی را تامین کند و حامی محیط زیست نیز است.

بازیافت انرژی از مواد زائد، علمی است که به آن توجه ویژه‌ای شده و روش‌های مختلف از این نوع تولید انرژی در دنیا در حال آزمایش و امکان سنجی است که می‌توان به روش‌های مستقیم مثل سوزاندن و روش‌های غیرمستقیم مثل کمپوست، پیرولیز، بیوگاز و سوخت حاصل از زباله اشاره کرد.

سوخت حاصل از زباله RDF(Refuse Derived Fuel) نیز روش جدید از تولید انرژی می باشد. این نوع سوخت هم ارزان و قابل دسترس بوده و هم سریعتر به انرژی مورد نیاز تبدیل می گردد. اولین تحقیقات در خصوص تولید RDF در امریکا در مقیاس آزمایشگاهی در سال 1970 مورد بررسی قرار گرفت. از میان انواع مختلف DRF تولید شده مسخص شد که RDF متراکم شده بدلیل یکنواخت و عدم وجود مواد غیرقابل احتراق نسبت به سایر RDFهای تولیدی از ارزش حرارتی بالاتری برخوردار است. یکی از روش‌های نمونه‌وار تولید RDF بدین صورت است که مواد زائد جامد پس از عبور از خردکننده اولیه، سرند کننده، جداکننده مغناطیسی وارد تونل بادی شده سپس وارد خرد کننده ثانویه، خنک کننده شده و محصول به صورت پلیت RDF تولید شده را می‌توان به صورت سوخت جایگزین یا همراه با سوخت‌های فسیلی برای تولید آب گرم، الکتریسیته و سایر مصارف صنعتی استفاده کرد. می‌توان از RDF به دلیل مقرون به صرفه‌تر بودن به عنوان یک سوخت پایدار در صنایع از لحاظ اقتصادی استفاده کرد و همچنین RDF منبع انرژی پایان ناپذیر با حداقل آلودگی است.

با تبدیل زباله به RDF می‌توان معضلات دفع نامناسب زباله که منجر به انتشار بیماری‌های خطرناک و ایجاد مناظر ناخوشایند شده را جلوگیری کرد که از این طریق به حفظ محیط زیست کمک خواهد شد. این روش بازیافت انرژی استقبال گسترده‌ای در حال حاضر دارد و مورد توجه متخصصان بازیافت مواد و انرژی قرار گرفته به طوری که تلاش‌های چشمگیری بر دستیابی به روش‌های تولید RDF با حداقل هزینه و تولید آلودگی در حال انجام است.
با توجه به اینکه در استان مازندران به دلیل مسافرپذیر بودن تولید زباله بسیار فراوان است و علاوه بر آن طبیعت استان مازندران به لیل زباله در حال نابودی است می‌توان از این فناوری در جهت تولید مطلوب در جامعه بکار برد که هم هزینه اقتصادی برای عموم مردم داشته و نیز جنگل‎ها حفظ خواهد شد و همچنین آلودگی‌های زیست محیطی نیز نخواهیم داشت.

منبع: بررسی فرآیند تولید سوخت حاصل از زباله (RDF)، نویسندگان: مهرنوش ابطحی محصل، زهرا رفیعی، سهند جرقی

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر