امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۹/۸ - ۰۸:۲۹ شناسه خبر : ۱۲۱۴۳

بلایای طبیعی، مدیریت بحران و وضعیت بیمه در مازندران استان مازندران از قدیم تا به الان بدلیل شرایط زمین شناسی خاص آن دچار بلایای طبیعی از جمله زلزله شده است. ولی بحثی که بیشتر از این مشکل ساز شده، ضعف در اداره و مدیریت صحیح و به موقع در این استان برای وقوع چنین حوادثی می باشد.


 زلزله را میتوان جزء یکی از مهمترین بالایای طبیعی دانست که در استان مازندران از سال 1300 تا 1399 اتفاق افتاده و خطرات جانی و مالی زیادی را رقم زده است.
استانهای شمالی کشور به ویژه مازندران و سلسله جبال البرز سرزمینی پر از انرژی های فعال ، پویا و دارای گسل های فعال و تولید کننده زلزله است، بنابراین در تاریخ زمینشناسی مازندران وقوع زلزله با ریشتر و بزرگی های مختلف ثبت شده است. در این میان چگونگی مدیریت بحران و اینکه پیش از وقوع زلزله، شهرها و روستاهای مازندران دارای قدرت کافی برای مقابله با زلزله باشند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این خصوص مدیریت پیش از بحران، حین وقوع بحران و پس از وقوع بحران ازجمله مدیریت های مهمی به شمار میرود که دارای سازو کار، برنامه و نقشه طرح عملیات و مدیریت ویژه می باشند. اگر برطبق اولویتبندی بحث کنیم، توجه به پهنه بندی یا زوم بندی مخاطرات از مهم ترین اولویت ها در زمان مدیریت قبل از بحران است. درواقع پهنه بندی مخاطرات یعنی اینکه کدام نقاط استان مازندران از نظر فیزیکی بیشترین خطر و مخاطره را دارد و کجاها متوسط و کمتر است همچنین  مخاطرات بر اساس درجه مدیریت شود.

لازم به ذکر است که طبق توضیحات و اشاراتی که شد، استان، شهرستان ها  و بخش هایی مازندران که دارای پتانسیل های بحران هستند، نقشه راه مدیریت بحران را به صورت تخصصی ندارند و همچنین مدیریت پیش از بحران و حین بحران در  مازندران ضعیف است و به همین دلیل میزان خسارات در زمان بحران در ایران و استان مازندران  بالا است و با خسارات زیادی همراه است. در ادامه باید ذکر کرد که تمامی مدیریت ها بعد از وقوع بحران تاحدودی شاید شکل بگیرد که دیگر چندان مثمرثمر نخواهد بود!

درکنار این مباحث به نوع مدیریت دیگری نیز باید پی برد، آنهم جانمایی پناهگاه در مسیر این جاده ها میباشد که امرضروری و مفیدی برای این بحران به شمار می آید ولی متاسفانه با پیشرفت علم و فراهم شدن امکانات کافی هنوز اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته و همفکری مفیدی برای رفع این مشکل در نظر گرفته نشده است. امیداوریم در آینده نه چندان دور با همفکری اساتید دانشگاه درمازندران در مورد موضوعات مطرح شده همچون نقاط مخاطره آمیز و چالش های استان طبق مطالعات و مقالات زیادی که دارند بتوانند راهکارهای مناسبی را برای مدیریت بحران استان داشته باشند.

موضوع مورد بحث و خیلی مهمی که در کنار زلزله در این استان به عنوان بلای طبیعی مهم میتوان اشاره کرد، بحث پوشش بیمه‌ای تولیدات کشاورزی مازندران میباشد. در این خصوص شرکت بیمه متبوعش برای ورود به بیمه سپاری در حوزه کشاورزی، در این خطه شمال کشور برای نخستین بار سورتینگ داران را تحت حمایت مالی قرار داده و آمادگی پوشش بیمه ای برای محصولات کشاورزی اعم از باغی، زراعی و آبزیان را دارد. علاوه بر آن این شرکت، پوشش بیمه ای برای دام سبک و سنگین استان مازندران که در سطح کشور از رتبه برتری برخوردار است را نیز حمایت کرد. ولی به دلیل عدم ورود سازمان جهاد کشاورزی استان این طرح از بین رفت که میتوان گفت دلیل عدم همکاری جهاد کشاورزی که بخش بسیار مهمی در خصوص کشاورزی در استان و حتی کل دنیا مطرح می باشد از همکاری در این حوزه کناره گیری کرده است. چرا که برای پوشش بیمه ای دام سبک و سنگین مازندران و رفع این مشکل مهم و اساسی، نیاز به داشتن اطلاعات تعداد دام موجود در استان داریم و این کار نیز با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان به خصوص معاونت بهبود محصولات دامی این سازمان امکانپذیر است. سوال دیگری که در این زمینه مطرح میشود این است که چرا این هزینه برای اولین بار در استان گلستان برای اسب ترکمن انجام شد و تعداد زیادی از اسب ترکمن در این استان در برابر حوادث بیمه شدند ولی هیچگونه اقدام کاملی در استان مازندران صورت نگرفته است؟

امیدواریم که هرچه زودتر باهمکاری و همدلی مسئولان تمامی این مشکلات رفع شود تا رونق دوباره در استان مازندران برقرار گردد.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر