امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۹/۱ - ۱۱:۴۲ شناسه خبر : ۱۲۱۰۳

چرا مازندران گرفتار سیل می‌شود؟ عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران به تشریح چرایی وقوع سیلاب در مازندران پرداخت.

مهدی رمضان زاده لسبوئی در گفت وگو با وارش، با اشاره به وضعیت سیلاب‌ها از گذشته تاکنون و کاهش مدت زمان بروز آن، اظهار کرد: محاسبات در دنیا نشان می دهد طبیعت دوران بازگشت دارد و نتیجه این محاسبات براساس شواهدی که در حاشیه رودخانه های سیلابی شده وجود دارد بدست امده است .

وی با بیان اینکه در عمق 49 متری ساحل این رودخانه ها تخته سنگهایی مشاهده شد که با بررسی سازند آن مشخص شد با سنگهای کوههای بالادست یکسان بوده است، افزود: این موضوع بیانگر این است که سنگ از ارتفاعی حرکت کرده است و سیلاب موجب جابجایی آن شده است.
عضو هیئت علمی جهانگردی و معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران تصریح کرد: بر اساس تحقیقات علمی انجام شده، هرچه دوران بازگشت طولانی تر باشد طبیعتا شدت و خطری که تهدید می کند بسیار بالاتر خواهد بود.
رمضان زاده لسبوئی ادامه داد: بر اساس توپوگرافی سواحل رودخانه ها حریم دارند اما این سوال مطرح است که به لحاظ مدیریتی چه اتفاقی افتاده است که دوران بازگشت زیر سوال رفته است و در مناطق مختلف استان مازندران سیلاب دائما اتفاق می افتد.
وی با اشاره به اینکه چند کلید واژه حساس وجود دارد که باعث می شود پدیده ای بنام سیلاب مخرب شود، گفت: سیلاب خود ذاتا واژه خوبی است و همه جای دنیا بر این عقیده هستند که سیلاب موجب سیراب شدن دشتهای سیلابی و ذخیره کردن آبهای شیرین می شود اما باید مدیریت شود.
عضو هیئت علمی جهانگردی و معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران با ابراز تاسف از اینکه این ریسک تبدیل به بحران می شود و جامعه مجبور است برای بازگشت به حالت اولیه هزینه پرداخت کند، متذکر شد: تکرار پذیری، شدت و میزان زمانی که  پدیده سیلاب روی می دهد موجب بروز خسارت می شود.
رمضان زاده ادامه داد: میزان بارش هرچه در زمان کوتاه تر بیشتر باشد، آسیب و حجم خطر بیشتری را وارد می کند واین امر موجب فرسایش بیشتر و ایجاد شیوه مارپیچی سیلاب به حاشیه رودخانه می شود در نیتجه موجب از بین رفتن دو طرف رودخانه و افزایش بسترمی شود.
وی به علل بروز سیلاب پرداخت و عنوان کرد: یکی از علل سیلاب زمانی روی می دهد که پوشش جنگلی ثابت باشد اما زمان و شدت بارش افزایش پیدا می کند که این امر براثر تغییر اقلیم روی می دهد.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از علل سیلاب کاهش تاج درختان و پوشش گیاهی است که براثر برداشت و جاده سازی در دل جنگل روی می دهد و در این وضعیت  به علت برداشت چوب در بالادست سدها پر می شود و در دراز مدت این دره ها به حوزه آبریز وصل شده و موجب چندبرابری حجم بارش می شود.
رمضان زاده، کمبود زمین و ساخت و ساز در حریم رودخانه ها را از دیگر علل بروز سیلاب عنوان کرد و یادآور شد: کمبود زمین و افزایش تقاضای اجتماعی باعث می شود بر روی رودخانه مجاور روستا  پلهای زیادی احداث شود همچنین  فاصله روستاها کم و در امتداد رودخانه کشیده شود.
وی بالارفتن ارزش زمین را یکی دیگر از دلایل ساخت و ساز در حریم رودخانه دانست و گفت: با توجه به محدودیت زمین و عدم اجازه ساخت و ساز در ارتفاعات، خواه ناخواه ساخت و ساز به حاشیه و حریم رودخانه کشیده می شود و اینکار نیز در اغلب مواقع با همکاری شورا و دهیاری انجام می شود.
عضو هیئت علمی جهانگردی و معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران  با بیان اینکه نمونه های زیادی مبنی برساخت و ساز در حریم رودخانه و بروز سیلابهای مخرب وجود دارد، تاکید کرد: سیلابی که می توانست برای توسعه استفاده شود اکنون مخرب می شود. 
رمضان زاده با اشاره به اینکه در دنیا دو تفکرسازه ای و غیر سازه ای  برای جلوگیری از مخرب بودن سیلاب در پیش گرفته شده است، افزود: سازه ای یا ساختاری بحث جنگیدن  با سیلاب  است مانند سد زدن در بالادست یا درختکاری در حاشیه  که در دنیا انجام می شد اما این تکنیک آنچنان که باید جواب نداد وبنابراین به سمت نرم افزاری رفتند یعنی از مردم خواهش می کردند تا از حاشیه رودخانه ها فاصله بگیرند و اگر هم قبلا ساخته بودند با در اختیار گذاشتن تسهیلات مناسب آنها را مجاب می کردند تا از حاشیه رودخانه مهاجرت کنند.
وی با بیان اینکه این موضوع در ایران نیز یک دوره اجرا شد، تصریح کرد: اما چقدر می توان هزینه کرد تا مردمی که دائما درمنطقه خطر سیلاب زندگی می کنند مهاجرت کنند زیرا برای این افراد بحث تعلق مکانی و وابستگی عجیب به محل زندگیشان وجود دارد و مطالعات نشان می دهد این افراد از حاشیه رودخانه فاصله نمی گیرند.
رمضان زاده گفت: در دهه 2000 به بعد تصمیم گرفتند که ترکیبی از روشهای سازه ای و غیر سازه ای را در پیش بگیرند یعنی گزینه های مختلفی مانند واگذاری زمین، وامهای بلاعوض و ساختن مسکن در جای دیگر برای آنهایی که واقعا در دل خطر هستند در پیش گرفته شد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر