امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۰/۸/۳۰ - ۰۹:۲۲ شناسه خبر : ۱۲۰۸۷

اجرای طرح کشت قراردادی گندم، امیدی برای کشاورزان گلستانی اگر چه آغاز فصل کشت زراعی در سال گذشته و با افزایش چند برابری قیمت کودهای شیمیایی، شوک بزرگی را به کشاورزان وارد کرد اما گویا امسال قرار است با اجرای طرح کشت قراردادی گندم روزنه‎ای از امید در دل کشاورزان گلستانی ایجاد شود.

تأمین نهاده‎ها یکی از اقدامات مهم در زمان کشت محصولات است،گلستان با دارا بودن ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی یکی از تولیدکنندگان مهم محصولات کشاورزی و باغی در کشور محسوب می‎شود از این‌رو تأمین نهاده‎ها به مقدار و قیمت مناسب برای این استان کشاورزی‌خیز امری بدیهی و ضروری به نظر می‎رسد با این وجود کشاورزان نه تنها در گلستان بلکه در اکثر نقاط کشور سال‌هاست با مشکلات بی‌شماری دست و پنجه نرم می‎‌کنند افزایش هزینه‎ها به خصوص در بحث نهاده‎ها فشار مضاعفی به کشاورزان تحمیل کرد تا جایی که در فصل زراعی گذشته بسیاری از کشاورزان نتوانستند در زمان کشت به مقدار مناسب از کودهای شیمیایی استفاده کنند این امر در کنار خشکسالی بی‎سابقه در استان عملکرد محصولات را به شدت کاهش داد و از سویی اقتصاد کشاورزان را بیش از گذشته ضعیف کرد.

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی با ابراز گلایه‎مندی از افزایش هزینه‎های کشاورزی اظهار کرد: طی دو سال گذشته کشاورزان شاهد افزایش چند برابری هزینه‎ها در بخش‎های مختلف بودند تا جایی که بسیاری از کشاورزان قادر به کشت و زرع نیستند و ترجیح می‎دهند اراضی خود را در قطعات کوچک و برای ساخت و ساز به فروش برسانند.

علی مؤذنی تصریح کرد: کشاورزان زیادی به دلیل مشکلات نقدینگی قادر به تأمین نهاده‎ها به خصوص کود شیمیایی در فصل کشت نیستند  این امر بر میزان تولید، عملکرد محصول، اقتصاد جامعه و در نهایت امنیت غذایی کشور تأثیرگذار است.

وی بیان کرد: هزینه‎های کاشت جدای از بذر، سموم، کود هزینه آماده‎سازی زمین یا ماشین‌آلات نیز یک وزنه در بحث هزینه‎های کشاورزی شده است چرا که نگهداری و تعمیر ادوات دنباله‌بند و تراکتور بسیار پرهزینه است.

کشاورز گلستانی خاطرنشان کرد: مسوولان باید برنامه‎ای جدی برای رفع مشکلات کشاورزان داشته باشند در غیر این صورت خسارت‎های جبران‌ناپذیری بر اقتصاد استان‎های کشاورزی‎خیز وارد می‎شود.

بعد از افزایش هزینه‎های چند برابری کودهای شیمیایی و عدم توانایی بسیاری از کشاورزان برای فراهم کردن این نهاده مهم در زمان کشت طرحی به نام کشت قراردادی در محافل مختلف مطرح و در نهایت این طرح برای گلستان و چند استان دیگر به مرحله اجرا درآمد.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در کشت قراردادی کشاورز با ارائه سفته دارای امضا و یک ضامن تا مبلغ ۳ میلیون تومان به ازای هر هکتار از کود شیمیایی و بیمه زمین کشاورزی بهره‎مند می‎شوند و مبلغ آن را اداره کل غله و خدمات بازرگانی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی پرداخت و پس از برداشت و خرید گندم اداره کل غله و خدمات بازرگانی پول آن را از کشاورز دریافت می‌کند،کشت قراردادی گندم از بیستم آبان در گلستان و هفت استان دیگر برای اولین بار در کشور آغاز شده است، ۳۷۰ هزار هکتار از اراضی گلستان در فصل زراعی جدید زیرکشت گندم می‎رود و کشت قرار دادی برای ۵۵ هزار هکتار از اراضی گلستان اجرا خواهد شد.

رئیس انجمن ملی گندمکاران کشور با اشاره به چگونگی اجرای طرح کشت قراردادی اظهار کرد: سال گذشته در زمان کشت محصولات کشاورزی، دولت ارز ترجیحی را حذف و ارز نیمایی را جایگزین کرد، این امر موجب شد یکباره قیمت نهاده‎های تولید تا پنج برابر افزایش یابد.

علیقلی ایمانی تصریح کرد: در اراضی ما طی سال چندین بار کشت انجام می‎شود از این رو زمین‎های کشاورزی از حاصلخیزی کافی برخوردار نیستند و حتمأ گیاه برای رشد نیاز به کودهای شیمیایی دارد اما با افزایش قیمت نهاده‎های تولید کشاورزان نتوانستند از این نهاده‎ها استفاده لازم و کافی را داشته باشند و در نتیجه کشاورزان شاهد درآمد خوبی نبودند.

وی با بیان اینکه کشت قراردادی در قالب خرید گندم با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل غله، شرکت خدمات حمایتی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، سازمان نظام مهندسی در حال اجراست، افزود: سال گذشته طرحی با عنوان کشت قراردادی مطرح شد تا حداقل حمایت‎ها را از کشاورزان در بخش تولید داشته باشیم تا علاوه بر ارتقا درآمد کشاورز به تولید نیز لطمه وارد نشود.

رئیس انجمن ملی گندمکاران کشور بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی مصوب شد بازرگانی دولتی نهاده‎های تولید را از شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی و بیمه را از بیمه محصولات کشاورزی یکجا خریداری کند و آن را در اختیار مراکز خدمات حمایتی جهاد کشاورزی قرار دهد، کشاورزان نیز بعد از انعقاد قرارداد با مراجعه به شرکت خدمات حمایتی می‎توانند نهاده‎ها را تحویل و زمان برداشت محصول،  بازرگانی دولتی و بیمه هزینه‎ها را از حساب کشاورز کسر می‎کند.

ایمانی در خصوص بیمه محصولات کشاورزی در کشت قراردادی توضیح داد: روال معمولی بیمه محصولات کشاورزی به این صورت است که ۷۰ درصد سهم بیمه را دولت و ۳۰ درصد را زارع پرداخت می‎کند، در کشت قراردادی از ۳۰ درصد سهم زارع ۲۰ درصد آن را وزارت جهاد کشاورزی و تنها ۱۰ درصد آن را زارع پرداخت خواهد کرد و این‌ اطمینان برای زارع حاصل می‎شود که اگر حوادث طبیعی و غیرمترقبه ایجاد شود محصولش بیمه خواهد بود.

وی گفت: در کشت قراردادی فقط از کود و بیمه محصولات حمایت می‎شود اما در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح در سال آینده سموم و بذر را نیز تحت پوشش این طرح قرار خواهیم داد.

براساس این گزارش، اجرا شدن طرح کشت قراردادی در سالی که به نام «تولید، پشتیبانی‎ها و مانع‎زدایی‎ها» مزین شده است می‎تواند نوید خوبی برای رفع مشکلات در مهمترین بخش اقتصادی گلستان باشد، اقتصاد حدود ۷۰ درصد مردم گلستان به کشاورزی و شاخه‎های آن وابسته است حمایت از این بخش کمک شایانی به درآمد و رفاه مردم خواهد کرد.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر