امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۸/۱۹ - ۰۷:۴۰ شناسه خبر : ۱۱۹۴۷
فعال و کارشناس محیط زیست؛
سردرگمی در داشتن یک برنامه جامع برای وضعیت نامناسب زباله در مازندران سهیل اولاد زاد در گفت وگو با وارش، با اشاره به وضعیت نامناسب زباله در مازندران و سردرگمی در داشتن یک برنامه جامع، اظهار کرد: عدم برنامه ریزی مناسب در این زمینه و عدم مشخص شدن برآورد هزینه برای رفع معضل زباله در مازندران باعث شده است تنها به ذکر ۹ منطقه در استان اکتفا شود و هزینه ای بابت مطالعه این طرح درنظر گرفته نشود.

وی با اشاره به اقدامات مناسبی که در برخی استانها همچون قزوین و اصفهان برای رفع مشکل زباله انجام شده است، افزود: متاسفانه در مازندران با جزئی نگری که صورت می گیرد باعث شده است همه اقدامات بستگی به نظر شهرداران و فرمانداران داشته باشد و حتی شهرهای کوچک که حدود 10 تن زباله در روز تولید می کنند نیز مدعی احداث زباله سوز باشند.
وی با اشاره به غیرقابل توجیه اقتصادی بودن زباله سوز در شهرهای کوچک با میزان کم زباله، گفت:این استان با 57 شهر هرکدام انتظارات خود را دارند، بنابراین نیاز است برای رفع معضلی همچون زباله، کارها از بالا ودر سطح ملی صورت بگیرد.
این فعال محیط زیست، سپردن اختیاراتی همچون احداث پسماند و زباله سوز را به عهده شهرداری ها نادرست ارزیابی کرد و ادامه داد: این کار باعث می شود برخی شهرداری ها یک طرح را وتو کنند و بدون دلیل جلوی اجرای یک طرح را بگیرند، همانگونه که 10 سال قبل یکی از شهرداران مرکز استان جلوی احداث کارخانه کمپوست را با اینکه بودجه داشت و سوله هم ساخته شده بود، گرفت .
اولاد زاد در ادامه تاکید کرد: 20 درصد زباله ای که جمع اوری می شود ارزشمند است که انهم توسط زباله دزدها ربوده می شود و اینها همان کسانی هستند که مورد حمایت شهرداری ها قرار دارند.
وی خاطر نشان کرد: طرح پسماند نداریم، اما پیمانکارانی هستند که یا طرح تفکیک را در مبدا انجام می دهند و یا در محل دفن زباله حضور پیدا می کنند و کارگرهای انها نه بیمه هستند و نه مالیاتی پرداخت می کنند.
این فعال محیط زیست از این افراد به عنوان زباله گرد یاد کرد و گفت: تا زمانی که این افراد هستند نمی توان کاری کرد زیرا بخشی از زباله های خوب را می دزدند.
اولاد زاد با اشاره به اینکه با وجود آنکه طرح ساماندهی زباله از سال 93 مصوب شده است اما هیچ کدام اجرا نشد، خاطر نشان کرد: سرمایه گذارانی بودند که حاضر بودند با صدردصد اورده خود مشکل زباله را حل کنند اما برخی شهرداری ها جلوی ان ایستادند.
وی با بیان اینکه در برخی شهرهای استان همچون بهشهر و تنکابن کارخانه های کمپوست در حال خاک خوردن است ، افزود: با وجود انکه در سال 70 از سفر مقام معظم رهبری بودجه برای ساماندهی زباله با محوریت سه نقطه اختصاص یافت اما مشخص نیست آن بودجه ها چه شد و در کجا صرف شد.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر