امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۰/۸/۱۶ - ۰۹:۵۵ شناسه خبر : ۱۱۸۹۷
پرونده ویژه وارش/ از جاذبه های گردشگری روستایی در مازندران حمایت کنیم؛
خانه‌های روستایی "پول‌ساز" در مازندران! از جاذبه های ارزشمند گردشگری روستایی در مازندران، حفظ خانه های بومی روستایی با معماری سنتی است.

بدون در نظر گرفتن معماری، صحبت از گردشگری ناقص و بی معنی است چراکه معماری یکی از اصلی‌ترین عواملی است که گردشگران را به هر منطقه‌ای جذب خواهد کرد.
در ایام گذشته خانه‌های روستایی، میان انسان با محيط و عوامل محيطي پيراموني مانند مصالح ساختماني بومي متناسب با اقليم و تبعيت از منابع آب در رود، چشمه و قنات و با کارکردهاي سکونتي و اقتصادي با يک روند تکويني طبيعي و درون‌زا تعامل برقرار می‌کرد. در دوره‌های کنونی الگوي خانه‌های روستايي به دليل شهرگرايي و توسعه گردشگري با تاثيرپذيري از عوامل بيروني و با شتاب زيادي تغییر کرد در حالی که گردشگران به دنبال مناطق بکر و طبیعی روستایی هستند.
زیبایی شناسی مبتنی بر معماری، برای هر شهری می‌تواند یک نشان قابل شناسایی باشد که توجه، علاقه و تجربه‌های شهری را حول محور خودش جمع می‌کند. بعضی از اساسی‌ترین کارهایی که در زمینه روانشناسی انجام شدند نشان می‌دهند که ساختار فضایی و معماری شهری در رفتار به هم وابسته هستند. معماری هر شهری می‌تواند تبدیل به هویت آن شهر شود و در واقع دفتر خاطراتی است که می‌توان برای آن شهر تعریف کرد.
معماری ابزاری است قدرتمند که با استفاده از آن توسعه گردشگری میسر می شود. با توجه به جاذبه‌های گردشگری، ظرفیت‌ها و امکانات مناسب درعرصه‌های مختلف به راحتی می‌توان دریافت که هیچ یک از کشورهای جهان با توجه به جاذبه‌های گردشگری ایران در شمال و جنوب و شرق و غرب، شایسته صنعت گردشگری ایران نیست. ایران کشوری است که از نظرتوانمندی‌های خاص طبیعتگردی در میان پنج کشور اول دنیا قرار دارد.
یکی از سیاست‌های مهم اقتصادی و فرهنگی کشورهای امروزی سرمایه‌گذاری بر روی جذب توریست است که باید برنامه‌ریزی‌های گسترده برای این صنعت صورت گیرد.
در  جذب توریست سوابق تاریخی، فرهنگی و ویژگی‌های طبیعی و جاذبه‌های محیطی شرایط بسیاری تاثیرگذار است بنابراین باید به معماری بنا در جذب توریست توجه کرد.
استان مازندران با توجه به طبیعت بکری که در گذشته داشته و نیز خانه‌های زیبای روستایی بسیار مورد توجه بود اما در حال حاضر علاوه بر اینکه در حال از دست دادن طبیعت خود است تمامی خانه‌های زیبایی که جاذبه توریستی ایجاد می‌کرد نیز از بین رفته و جای خود را به سنگ و بناهای مدرن داده و دیگر آن جاذبه گذشته را ندارد.
باید اقدامی جدی در جهت کاهش ساخت ویلا و نیز حفظ خانه‌ها و بناهای روستایی کرده و علاوه بر آن در جهت احیای خانه‎های روستایی اقدام کرد در این زمینه نیاز به تلاش و حمایت همه جانبه بومیان منطقه و دستگاه‌های مرتبز است.
در استان مازندران مهمترین و زبیاترین معماری برای گردشگری اماکن مذهبی و نیز خانه‌های روستایی است. در استان مازندران به طور مثال اماکن مذهبی با معماری قدیمی یکی از پرجاذبه‌ترین عامل در جذب گردشگر است و نیز مناطق روستایی با کلبه‌های قدیمی. به نظر می‌رسد باید تلاش شود تا فرهنگسازی در جهت گردشگری اماکن قدیمی با معماری اسلامی ایرانی برداشته شود تا از این طریق برای نسل‌های آینده نیز معماری خود را حفظ کنیم.
استان مازندران با توجه به کوه و دشت و دریا و نیز جنگل می‌تواند تنوع فراوانی را در معماری برای جذب گردشگر فراهم کند که این نیاز به همت مسئولان و دستگاه‌های مرتبط دارد تا معماری گذشتگان را بار دیگر برای جذب گردشگر احیا کنند.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر