امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۰/۸/۴ - ۱۰:۲۹ شناسه خبر : ۱۱۷۰۸
پرونده ویژه وارش/ یک استاد دانشگاه مدعی شد؛
مازندران؛ درگیر ویلاهای شیک خالی از سکنه! عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس معتقد است، ویلاهای شیک غالبا خالی از سکنه هستند و این افراد صرفا برای داشتن موجب باعث بالا رفتن تغییرات اکوسیستمی این منطقه و باعث گرانی بیش از اندازه اراضی و ابنیه در این مناطق شده اند.

کیانوش لکورج در گفت وگوبا وارش، با اشاره به تغییر کاربری ها در مازندران و از دست رفتن زمین های با کیفیت این استان و تخریب کشاورزی، به ارائه راهکارهایی برای خروج از این معضل پرداخت و گفت: ضروری است ستاد بحران ویژه برای برخورد با عوامل تغییر کاربری غیر مجاز در سطح استان و حتی در سطح کشور تشکیل شود.

وی افزود: فرونشست زمین در مناطق مختلف کویری کشور موجب ایجاد گودال‌های عمیق در این نقاط کویری همانند اصفهان شده است که اینها باعث می شود آنهایی که امکانات بهتری به لحاظ مالی دارند به نقاط خوش آب و هواتر از جمله مازندران حجوم بیاورند.

این دکترای حوزه اقتصاد گفت: این افراد که تعداشان زیاد است به بهانه توریسم ، مهاجرت و آباد کردن یک منطقه و یا داشتن خانه دوم، زمین های مختلف را از چنگ کشاورزان در می آورند و تبدیل به ابنیه، راه، مراکز تجاری و تفریحی می کنند که در سالهای اخیر بسیار زیاد شده است.

لکورج با اشاره به وضعیت اسفناک کلاردشت و تبدیل آن به ویلا و ساختمان ابراز کرد: این ویلاهای شیک غالبا خالی از سکنه هستند و این افراد صرفا برای داشتن موجب باعث بالا رفتن تغییرات اکوسیستمی این منطقه و باعث گرانی بیش از اندازه اراضی و ابنیه در این مناطق شده اند.

وی تصریح کرد: شاید کشاورزان از این بالا رفتن قیمت زمینشان خوشحال شوند در صورتی که این موضوع برای نسل آینده و تولید کشاورزی آسیب زا و مخرب است.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی چالوس با بیان اینکه امنیت غذایی در سطح استان بسیار مهم است، متذکر شد: حفظ اراضی به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه همگان قرار گیرد و به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

لکورج تاکید کرد: دستگاه‌های مختلف اعم از منابع طبیعی و کشاورزی که متولی اصلی بحث کشاورزی هستند، مقامات سیاسی استان و کشور و دستگاههای قضایی می توانند از دادن هرگونه خدمات به قانون شکنان جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه کشاورزان به بهانه جوابگو نبودن نیاز و مایحتاج زندگیشان اقادام به فروش زمین خود می کنند، افزود: نیاز است دولت حمایت جدی و قانون مند از کشاورزان داشته باشد.

این دکترای اقتصاد ادامه داد: نمایندگان  مردم در مجلس در زمینه بیمه محصولات کشاورزی و خرید تضمینی محصولات کشاورزی  پیگیری مستمر داشته باشند، همچنین با دادن یارانه به بخش تولید و صنایع تبدیلی و فرصت برای صادرات این محصولات به بخش کشاورزی کمک کنند تا کشاورزان مجبور به فروش زمین خود نشوند.

لکورج تصریح کرد: تصویب قوانین مختلف از سوی نمایندگان مردم در مجلس برای انتقال و جابجایی محصولات به بازارهای هدف داخلی و خارجی می تواند به جنبه های حمایتی از کشاورزان کمک کند.

وی دادن انگیزه به کشاورزان و اهمیت دادن به محیط زندگی آنها توسط مقامات استانی و ملی با همراهی رسانه ها را از دیگر راهکارها جهت حمایت از بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: بخش کشاورزی بخش محوری است که نه تنها در حد شعار بلکه باید در بین مردم و کشاورزان نهادینه شود و این امر نیازمند عزم ملی است.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر