امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
سرویس : سیاست زمان :   ۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۰:۴۰ شناسه خبر : ۱۱۶۹۸
سرویس سیاسی/ هفته وحدت مبارک...
آموزش و تبیین اسلام اصیل؛ راه اساسی مقابله با افراط گرایی افراط گرایی یکی از بزرگترین تهدیدات برای امنیت جهان امروز است. تفکر افراطی اختصاص به منطقه و یا کشور خاصی ندارد. همچنین افراط گرایی اختصاص به دین و آیین خاصی نیز ندارد. افراط گرایان در ادیان مذاهب و فرقه های مختلف با دیدگاه های متفاوت خود را بر حق می دانند و در این راه از هیچ کاری ترس به خود راه نمی دهند. آتش زدن و گردن زدن یکی از کارهای خشن این گروه می باشد. کودکان و نوجوانان با درس های مذهبی خشن به جلاد هایی تبدیل می شوند که روح و هویتشان دزدیده شده است.

مقابله با این گروه های افراطی اقدامات پرهزینه ای در پی داشته است اما بدیهی است که تمام هزینه ها افراط گرایی را مهار نکرد. اگر این هزینه صرف امور آموزشی و آگاهی مردم دنیا برای مقابله با افراط گرایی می شد به احتمال قوی نتیجه امروز چیز دیگری بود. اغلب افرادی که به گروه های افراطی می پیوندند بگونه ای آموزش درست ندیده اند.

باید نفی دین گریزی و اسلام هراسی و همچنین ترویج تفکر وحدت را دستور کار قرار داد و با تبیین اسلام اصیل در جوامع بشری به مقابله با این ترس و وحشت پرداخت. آموزش مباحث اصولی دین که برگرفته از مکتب پیامبر اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت می باشد تنها راه مبارزه خط افراط است، از جمله گروه های افراطی در جهان، خط فکری تکفیر می باشد که متاسفانه از سوی خوارج تا به امروز دنیای اسلام را با مشکلات بزرگی روبرو کرده است.

پس از فروپاشی امپراتوری اسلامی عثمانی، خلافت و حاکم اسلامی دغدغه اهل سنت شد. در این راستا برخی از اهل سنت مصر راه برون رفت از این معضل را بازگشت به سلف معرفی نمودند. اما وهابی ها از این شعار سوء استفاده کردند و خود را سلفی نامیدند و تفکرات ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب را به عنوان افکار سلفی ترویج کردند. آنها با حکم جهاد، تکفیر را در جهان اسلام نهادینه کردند.

اسلام هراسی که با عنوان ترس و نفرت از اسلام و تمامی مسلمانان تعریف می‌شود توسط نظام سرمایه داری رواج یافت زیرا اسلام تنها رقیب نظام سرمایه داری بوده است. از همین رو نظام سرمایه داری برای نشان دادن چهره ای زشت و خشن از اسلام و مسلمانان جریان تکفیر را هویت اسلام جلوه می‌دهند و با استفاده از ابزار رسانه ای سعی می‌کنند جوامع اروپایی را از تمایل به اسلام منصرف کنند. در این میان ارتباط بسیار نزدیک و عمیق بین اسلام هراسی و تکفیری وجود دارد.

در اين زمينه مقام معظم رهبرى، ايجاد اسلام هراسى در جهان و نشان دادن چهره‏اى زشت از اسلام را يكى از مصاديق تهديد نرم جريان‏هاى تكفيرى بر شمرده و فرمودند: «جنگ گروهى مسلمان با گروهى ديگر ... هم مسلمان‏ها را به جان هم می‌‏اندازند، هم با بزرگ‏نمايى دستگاه‏هاى تبليغاتى دشمن، اسلام را در چشم افكار عمومى دنيا زشت جلوه مى‏دهند؛ وقتى تلويزيون‏ها يك آدمى را نشان مى‏دهند كه به نام اسلام، جگر يك انسانى را دارد مى‏جود و مى‏خورد، درباره اسلام چه فكر مى‏كنند، دشمنان اسلام برنامه‏ريزى كردند.»

استفاده از شبکه های اجتماعی در دنیای امروز به خصوص در جوامع در حال توسعه رو به افزایش است و از طرفی نقش قابل توجه در ابعاد مختلف زندگی امروز خصوصاً نسلهای جدید را نباید نادیده گرفت. گروه های افراطی از همین فضای مجازی به عنوان بهترین عامل ارتباط در عصر حاضر و تاثیرگذاری بر جامعه و مردم استفاده می نمایند و حتی در استفاده از رسانه های اجتماعی تخصص بیشتری کسب کردند و با استفاده از زبان های مختلف تفکرات افراطی و تکفیری خود را گسترش می دهند.

تبلیغ مستمر به افزایش آگاهی دانشجویان و جوانان و تشویق آنها به استفاده از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی سالم و آگاهی دادن برای مقابله با ایدئولوژی افراط گرایانه کمک قابل توجهی می کند تا تحت تاثیر افراط گرایی قرار نگیرند. سطح آگاهی عمومی از تهدیدهای شبکه های اجتماعی و امکان استفاده از آن ها برای جلوگیری از نفوذ ایدئولوژی افراط‌گرایان باید افزایش یابد. همچنین باید روش های افراط گرایان در گسترش ایدئولوژی تروریست بررسی شود و از طریق رسانه‌های اجتماعی و با پیشنهاد روش‌های علمی با افراط‌گرایی مقابله شود.

آموزش و افزایش آگاهی دینی جوانان و نوجوانان و تبیین اسلام اصیل راه مقابله با خط فکری افراط گرایانه است.

حجت‌الاسلام نوعی

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر