امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۴۰۰/۶/۱ - ۰۹:۴۶ شناسه خبر : ۱۱۳۷۹

آئین های محرم گیلان مستند می شوند رشت- وارش نیوز- معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: آئین ها نمادی از اعتقادات ریشه دار، و هویت یک سرزمین هستند و بر همین اساس یکی از اولویت های این معاونت مستند سازی میراث معنوی عاشورایی استان از نگاه هنر است.

سید امیر مصباح اظهار داشت : بر اساس تفاهمنامه ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا شد هر استان مستندی با تاکید بر روستاهای کشور تولید کند که مستند گیلان با تاکید بر آئین کرنانوازی شرق استان و با عنوان "سرای کرنا" مراحل تدوین را طی می کند.
وی خاطرنشان کرد : گیلان بی گزاف و گمان درخشان ترین تاریخ تشیع این مرز و بوم را داراست و به همین سبب آئین هایش اگر چه کهن هستند اما هیچ گاه کهنه نمی شوند و می بایست تلاش شود به دور از فراموشی و محاق بمانند.
معاون هنری گیلان با بیان اینکه بخش زیادی از ۸۲ اثر ناملموس گیلان که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده را آئین ها تشکیل می دهند افزود : علم بندی ماسوله، علم واچینی شاه شهیدان، تعزیه، چهل منبرلاهیجان، کرنا نوازی رودبنه و کرب زنی تنها چندیست از بسیار، که هماره در چنین ایامی و البته پیش از کرونا همایشی عظیم از هزاران هزار نفر خلق می کرد.
مصباح گفت: رویکرد این اداره کل در این حوزه پرداختن به آئین های یادشده با هدف مانایی از نگاه هنر است که پیش تر نیز در قالب برپایی جشنواره هایی چون جشنواره میراث ناملموس به آن پرداخته شده است.

وی در خصوص مستند "سرای کرنا" که در یکی از روستاهای لاهیجان تهیه و به مرحله تدوین رسیده است گفت: بنا به توضیح یکی از پژوهشگران موسیقی فولکلور گیلان ،کرنا ترکیبی از واژه های کار بعلاوه نای ساخته شده که کار به معنای کارزار و نای بمعنای نی، آلتی از موسیقی برای اعلام جنگ در پیش از اسلام بوده و بعد از اسلام بدلیل نوای حزن انگیزش به سازی آئینی در گیلان تبدیل شد.

وی اظهار داشت: در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آثار بسیاری پیرامون محرم و عزاداری مردم ایران برای امام سوم شیعیان تولید شده  که نشان دهنده علاقه و دغدغه فیلمسازان برای به تصویر کشیدن سوگواری‌ها و آئین‌های مختلف مسلمانان در این زمینه است که تولید دو مستند علم بندی ماسوله و کرنا نوازی سهم گیلان بوده است.

مصباح با بیان اینکه کرنا، نوای حزن آلودی دارد و گویی هنگام نواختن، موضوعی حزن آلود چون عاشورای حسینی را  از طریق نواختن واگویه می کند ،ادامه می دهد: خاستگاه این ساز شمال شهر لاهیجان، رودبنه است؛ و  مستند  "سرای کرنا" نیز در این منطقه تولید شده است.
معاون هنری گیلان ، از هنرمندان استان در شاخه های متعدد هنری خواست نگذارند اصالت و داشته های هویتی و آئینی سرزمینشان به بهانه جهانی شدن دستخوش فراموشی شود ،لذا تلاش کنند داشته های معنوی این سرزمین از نگاه هنر برای نسل نو ماندگار و مستند شود.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر