امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۴۰۰/۵/۳۰ - ۰۷:۴۰ شناسه خبر : ۱۱۳۲۱

غفلت مدیران میراث فرهنگی از پل تاریخی شاه عباسی جوارم سوادکوه وارش نیوز/ حدود سال ۱۰۱۷ هجری قمری شاه عباس صفوی اول، پایتخت را از قزوین به اصفهان تغییر داد. بلافاصله دستور ایجاد شبکه راه‌ها و کاروانسراها را صادر کرد یکی از این راه‌ها، جاده اصفهان به فرح آباد ساری و اشرف البلاد بوده که کاروانسرای گدوک و پل تاریخی جوارم سوادکوه در این مسیر قرار دارد و هر دو بنا موردی بی توجهی و غفلت میراث فرهنگی واقع شده اند

شاه عباس زمانیکه دید نواحی غربی در تصرف عثمانی ها قرار دارد تصمیم گرفت داد و ستد با اروپا شرقی را از طریق دریای مازندران و قفاز انجام دهد، ضمن اینکه محصولات برنج و ابریشم مازندران را به پایتخت صادر کند، تا آنروز که راه ابریشم و راه ساسانی مشهور بودند، راه سوم ایران به تعبیر نگارنده در دوره شاه عباس صفوی اول رونمایی شد، ساخت راه که توسط حاکمان محلی کژدار مریض انجام می شد، اینبار تحت نظارت حکومت شاه عباس اول قرار و به وزیر مازندران میرزا محمدتقی (ساروتقی )
دستور شروع جاده سنگ فرش با 999 کاروانسرا و پل را داد که یکی از هویت های معماری ایرانی و اسلامی محسوب می شوند هرچند مورد بی مهری مدیران ملی و استانی برای اختصاص بودجه کاوش، پژوهش و مرمت هستند و با بی توجهی میراث فرهنگی، بخشی از این بناها رو به نابودی هستند.

پل تاریخی جوارم سوادکوه  فقط 10 متر از محور اصلی تهران به شمال در مسیر زیرابِ سوادکوه به شیرگاه ِ سوادکوه شمالی، در جوار 2 پل جدید جوارم قرار دارد، شاید در نگاه اول،افق دید  ببیننده معطوف به 2 پل مذکور بتنی مسلح شود و از خود بپرسد چرا پل قدیمی تر که حدود 50 سال قدمت دارد دارای منحنی نیم دایره قوسی شکل هست و پل جدید که فقط 5 سال از ساخت آن می گذرد  صاف و بصورت تیر، ستون و پایه هست، یکی با مهندسی قدیم به سبک پل‌های راه آهن و دیگری به شیوه جدید، شاید بازدید کننده فکرش مشغول طراحی و معماری شود با خود اندیشه  کند کدام یک از این 2 پل مقاوم تر در برابر زلزله و بهتر فشار بار وارده تریلی های سنگین را از عرشه به تیر، ستون، پایه و زمین منتقل می کنند  اگر  رهگذر از زیرگذر پل جوارم عبور نماید برای وی  عیان خواهد بود، اما کافیست از کنار عرشه پل از حاشیه جاده اصلی 10 قدم به سمت مشرق راه کج کند  یا از ذیل پل جدید از کناره دره جوارم که از بالادست پارک جنگلی جوارم سرازیر می شود، 10 تا 20 قدم بردارد ، لابه لابه لای بوته های تمشک درختانی روییده گويي که امتداد درختان جنگلی هست

اما ناگاه نگاه‌ها به پلی تاریخی دوخته می شود ، در کمال ناباوری رویش درختان تنومند را روی پل و بر بدنه پل شاه عباسی مشاهده می شود ، وقتی به ذیل پل تاریخی مراجعه گردد، یک چشمه پل  تاریخی قابل رؤیت هست  که با لاشه های سنگ و ساروچ و گچ آنزمان بنا گردیده، فنداسیون عریض پی که قسمتی از آن توسط حفاران و غارتگران آثار باستانی، حفاری گردیده، برآینده نگری 400 سال پیش صحه می گذارد.
چنان اصولی و با دوام احداث گردیده که در برابر سیل، رطوبت منطقه، زلزله، رانش و لغزش، مقاوم بوده است

پل  شاه عباسی اول به سبکی  طراحی گردیده که از روی آن 2 درشکه و ارابه از کنار هم عبور کنند.
اما آنچه آدمی را به تعجب وا می دارد، بی توجهی محض مدیران دولتی مرتبط  شهرستان، استان و کشور نسبت به این پل شاه عباس صفوی و بعضی از بناهای تاریخی و باستانی دیگر هست که نمونه این بی توجهی ها با آثار فاخر تاریخی در جای جای ایران قابل تعمیم هست.

در کمال تعجب، قدم به قدم اطراف پل شاه عباسی جوارم ، روی پل، فنداسیون پل حتی بدنه پل یه امید یافتن دفینه و گنج مورد زخم بیل، کلنگ، دیلم و پتک قرار گرفته است
شایعاتی تایید نشده وجود دارد وقتی شاه عباس دستور ساخت پل ها  را می داد، دفینه هایی را برای باز سازی قرون آتی نیز با آن مخفی کرده است، همین خیال خام، جویندگان گنج را بلایی برای ابنیه های تاریخی کرد.
از هجوم انسانهای خارپشت نما که بگذریم، رویش درختان تنومند را چه گوییم، واقعا وزیر از مدیران کل میراث فرهنگی، استانداران از فرمانداران و مدیران کل میراث فرهنگی، فرمانداران از رؤسای میراث فرهنگی شهرستانها با شنیدن اینگونه اخبار یا رؤیت تصاویر اینچنینی نمی پرسند این چه بی تفاوتی به آثار تاریخی و باستانی و معماری ایرانی و اسلامی هست؟


مگر مرمت یک چشمه پل آنهما کنار جاده اصلی تهران شمال ، بیخ گوش مسئولین چقدر هزینه دارد، مگر پیشگیری از رویش درختان بر عرشه و بدنه پل نیاز به بودجه، مجوز و بخشنامه دارد؟ یا نیاز به همایش و سمینار دارد؟ یا مگر قرار بر  هورا کشیدن، مصاحبه کردن، احضار فیلمبردار و... هست مبنی بر اینکه کاری بزرگ و نادر انجام گرفت و از رویش درخت بر روی پل تاریخی جوارم جلوگیری بعمل آمد؟!
اینگونه امور کوچک دیگر  بهانه نبودن  سرمایه گذار ندارد، اینکه دیگر دعوای حقوقی اداره کل  راهداری مازندران و میراث فرهنگی استان تهران  بر سر مالکیت  کاروانسرای گدوک در خط الرأس ورود به سوادکوه نیست. که به لحاظ معنوی و سیاسی در بر اساس اینکه تا 3 دهه پیش جزئی از خاک سوادکوه بود و امروز در تعلقات معنوی  سوادکوه و به سبب تقسیمات جغرافیایی در محوطه دهستان پشتکوه فیروزکوه باشد و به همین بهانه کاروانسرای 400 ساله گدوک گاراژ خودروهای دیزلی راهداری شود و فارغ از نگاه فرهنگی و از مرمت دور شود. بلکه صحبت از یک چشمه پل تاریخی شاه عباسی جوارم سوادکوه هست.

 


ما می نویسم و دردها را می گوییم، به قدرالسهم خویش سعی می کنیم در حد بضاعت راهکار و پیشنهاد در کنار نقد نیز تقدیم کنیم، از سربی کاری هم نمی نویسیم، واهمه ای هم از اخم این و آن که به نقد منصفانه حساس می شوند نداریم، اما انتظار داریم حداقل این پل شاه عباسی جوارم سوادکوه و کاروانسرای گدوک را همانند ابنیه های تاریخی چهلدر ورسک، دولتکده دلکینگه هلی چشمه در بالادست سوادکوه، غار های تاریخی طاق خانه و کیجا کرچال دوآب، غار زنگیان، ساختمان‌های معماری پهلوی اول و دوم راه آهن و خانه مباشرهای شیرگاه، دوآب، شورکچال، قائم شهر، آب معدنی گرابسر شورمست پل سفید و گنداو تنگ دوآب به حال و روز خود رها و فراموش نکنند

امید داریم استاندار مازندران، فرماندار سوادکوه و مدیرکل میراث فرهنگی مازندران به این بی توجهی دستگاه‌های متولی پایان دهند. و دستور غیرنمایشی برای اقدام و عمل جهت مرمت را صادر نمایند

🔹عبدالله شهمیر شورمستی

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر