امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۸
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۷/۴/۲ - ۱۲:۳۲ شناسه خبر : ۱۱۱۴
یک استاد دانشگاه هشدار داد
احتمال گسترش نگرانی‌ها نسبت به بازار عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه گران شدن برخی اقلام در بازار کالاهای اساسی مستقیما به خاطر وجود تحریم ها است گفت: در شرایط حاضر نه مسئولین فعلی بلکه هیچ تفکر و شخص دیگری هم نمی تواند این حجم از مشکلات اقتصادی که بخش زیادی از آن محصول دولت گذشته است را به سرعت حل کند

وارش نیوز: زهرا کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که گران شدن برخی اقلام در بازار کالاهای اساسی مستقیما به خاطر وجود تحریم ها است، اظهار کرد: مثلا درباره اقلامی مانند روغن یا کره چون مواد اولیه اینها وارداتی است اعمال تحریم‌ها بر اقلام تاثیر مستقیم می‌گذارد؛ با این حال مساله اصلی‌تر احتمال گسترش نگرانی‌ها نسبت به بازار است که می‌تواند خود را به صورت خرید فوری و زیاد کالاها نشان دهد که همین باعث ایجاد تورم در بازار خواهد شد.

وی با اشاره به آمارهای مطرح شده در خصوص رشد جهشی بورس و جذب بالای سرمایه در این بازار، اظهار کرد: ما در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ این تجربه را داشتیم که در حالی که رشد اقتصادی کشور منفی بود،  اما بورس رشدی جهشی را تجربه کرد. علت هم در این است که در شرایط حاضر که نرخ ارز بالا رفته است بنگاه‌هایی که در کار صادرات هستند سوددهی بالاتری دارند؛ چرا که قدرت ارزآوری بیشتری دارند.

وی اضافه کرد: صنایعی مانند پتروشیمی و فولاد مبارکه که مواد اولیه یا واسطه‌ای کارخانه‌های صنعتی را در چین یا کشورهای توسعه یافته تامین می‌کنند با توجه به افزایش قیمت ارز بهتر می‌توانند سودآوری داشته باشند؛ پس بدیهی است که بورس در این حوزه ها جذب سرمایه بیشتری داشته باشد.

این اقتصاددان با اشاره به حجم عظیم سرمایه های سرگردان در اقتصاد بیان کرد: واقعیت این است که در حال حاضر حجم عظیمی از سرمایه در اختیار مردم یا عده‌ای از آنها قرار دارد که این سرمایه‌ها از بازاری به بازار دیگر می‌رود و باعث ایجاد تورم در بازارهای مقصد می‌شود. برای مثال بازار مسکن که تا پیش از این در رکود به سر می‌برد به خاطر هجوم این سرمایه‌ها نوساناتی را تجربه کرد.

کریمی با بیان این‌که در شرایط تورمی سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به حوزه هایی که سودآوری بیشتری داشته باشد منتقل کنند، اظهار کرد: در چنین شرایطی برخی ترجیح می دهند سرمایه خود را به جای آنکه در بانک ها سرمایه گذاری کنند، در بازارهایی سرمایه گذاری کنند که بتواند سود سرمایه آنها را تضمین کند. یکی از این بازارها، بازار بورس است که می تواند جذابیت‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران داشته باشد. در بورس عده‌ای به عنوان کارگزار یا مشاور مشغول به کار هستند که گزینه‌های جالبی را برای سرمایه‌ گذاری به سرمایه‌داران ارائه می‌دهند. به این صورت که حتی می‌گویند که اگر شما در این شرکت سرمایه‌ گذاری کنید و ضرر کنید تا این حد از ضرر شما را جبران می‌کنیم. این افراد و  اطمینان بخشی آنها سبب می شود کسانی که در بورس سررشته ای هم ندارند سرمایه های خود را به این بخش منتقل کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در پایان با اشاره به انتقادات برخی مسئولین مبنی بر این‌که چرا اقتصاددانان مردم را ناامید می‌کنند، گفت: واقعیت این است که هیچ دورنمای مثبتی در اقدامات دولتمردان دیده نمی‌شود که ما بخواهیم در مورد آن اظهارنظر مثبتی داشته باشیم. ضمن اینکه اساسا در شرایط فعلی نه مسئولین فعلی که هیچ تفکر و شخص دیگری هم نمی تواند این حجم از مشکلات اقتصادی که بخش زیادی از آن محصول دولت گذشته است را به سرعت حل کند.

گفتنی است، بورس تهران در هفته گذشته شاهد رشد شاخص و افزایش قیمت اکثر سهام‌ها بود؛ به طوری که در آخرین روز کاری هفته گذشته هر لحظه به حجم صف‌های خرید پایدار اضافه شد و در نهایت نماگر اصلی بازار فقط در یک روز کاری ۲۷۰۰ واحد رشد کرد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر