امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۳/۲۳ - ۱۷:۵۶ شناسه خبر : ۱۰۰۰۵

مهارت‌های حل مشکلات اول زندگی مشترک زندگی مشترک پهنه وسیعی از فرصت هاست که زوجین با ارامش وحساب شدگی ،مشکلات را پایان کار نمی دانند....


زندگی مشترک پهنه وسیعی از فرصت هاست که زوجین با ارامش وحساب شدگی ،مشکلات را پایان کار نمی دانندبلکه آنها را به بهانه وفرصتی برای آغاز جدید می دانندوبا همدلی وهمکوشی درصد حل آنها برمی آیند وبه هیچ وجه واقع بینی خود را قربانی ایده آل نگری نمی کنند.


بدون تردید دوران اول زندگی مشترک به دلایل متعددی دارای حساسیت های زیادی است، از طرفی زوجین نسبت به روحیات هم شناخت کافی ندارند و از سوی دیگر خانواده ها هم همواره در حال ارزیابی این زندگی نوپا بر اساس ایده آل های خود که معمولا به دلیل تعلق خاطر شان به فرزند تازه متاهل شده شان هستند .


از سویی دیگر هم زن و مردی که به تازگی تشکیل زندگی داده اند از تجربه کافی برای حل مشکلات برخوردار نیستند ودر همان هفته های اول به این نتیجه می رسند که ازدواج ما از اول اشتباه بوده است و بی جهت نیست که در سه سال اول زندگی پدیده پر آسیب طلاق شکل گرفته می گیرد .


مهارت های حل مشکلات:


به همدیگر مهلت بدهید


زندگی مشترک پهنه وسیعی از فرصت هاست که زوجین با آرامش وحساب شدگی ، مشکلات را پایان کار نمی دانند بلکه آنها را بهانه وفرصتی برای آغاز جدید می دانند و با همدلی و همکوشی درصدد حل آنها بر می آیند و به هیچ وجه واقع بینی خود را قربانی ایده آل نگری نمی کنند.


مشکلاتمان را خودمان حل کنیم


یکی از مهارت های مهم درآغاز زندگی حل مسائل توسط خود زوجین است، زیرا زن و شوهر بهتر از هر کسی به موضوع آگاهی دارند و اکثر مسائل بیشتر به تفاوت سلایق وعرف های زوجین است .


از سویی اطرافیان ممکن است از نگاه و تجربه خودشان یا مثلا از سر محبت نسبت به فرزند پیشنهادی ارائه دهند که مناسب نیست.


از تفاوت های جنسیتی و روحیات فردی وخانوادگی یکدیگر بیشتر آگاه شده و به آنها احترام بگذاریم.


با یکدیگر گفتگو کنیم


با هم صحبت کنید، این مهارت یکی از عوامل بسیار مهم در ارتباط موثر ورفع مسائل و مشکلات زندگی است. این امر همچون کلیدی درهای صمیمیت را به روی زوجین باز می کند و هنری است که از طریق آن می توان از کاهش محبت و سوء تفاهم در زندگی مشترک پیشگیری کرد.


مشورت کنیم


خودمحوری در زندگی مشترک باعث کاهش محبت ونشاط در خانواده می شود. رسول رحمت (ص) مردی را که نسبت به همسرش خودمدار باشد وبا تبخر رفتار کند دشمن خدا معرفی می کند .


یادمان باشد هیچ چیز مانند خودمداری روابط میان همسران را تیره نمی سازد وزمینه تفاهم را از بین نمی برد، همچنین برخی امور از حساسیت و ظرافت های خاصی برخوردار است که با توجه به تجربه کم زوجین جوان بایستی در اولین فرصت با فردی دیندار، عاقل با تدبیر وامانت دار مشورت کرد .


زبان نگه داریم


در اوایل زندگی مشترک به دلیل اگاهی کمی که زوجین و بستگان آنان نسبت به یکدیگر دارند ممکن است از سر دلسوزی ، بستگان سخنان را نسبت به همسر ما بیان کنند که بازگویی آنها سبب دلخوری وفاصله در ارتباطات خانوادگی شود .


در این زمینه ضرورتی ندارد این صحبت ها به همسر انتقال داده شود، بلکه اگر آن مطالب برای رشد زندگی موثرند بدون ذکر نام فرد در موقعیت مناسب با شیوه ای درست با همسر مطرح گردد.


در یک ارتباط موثر زوجین باید از یکدندگی و اصرار بر نظر خود به جد پرهیز کنند و در مقابل برای حل مسائل زندگی، منش حق گرایی و خطا پذیری را داشته باشند. اگر می خواهید در زندگی مشترک، آرامش و نشاط داشته باشید با ترک لجبازی به این امر کمک خواهید کرد.


خشونت نورزیم


ملایمت ،مبارک وخشونت شوم ، است، هرگاه خداوند برای خانواده ای خیر بخواهد، ملایمت را وارد آن می کند، زیرا ملایمت، هیچگاه با هیچ چیز همراه نمی شود، مگر اینکه آن چیز را زینت بخشد و خشونت، هرگز با چیزی همرا نمی شود ،مگر اینکه آن چیز را زشت کند. آیا بهتر نیست با رافت و ملایمت از سنگینی بار مشکلات زندگی بکاهیم؟


از یکدیگر عیب جویی وسرزنش نکنیم


در زندگی خانودگی ،زن ومرد بایستی بدی های یکدیگر را نادیده بگیرند، نقص زن ،نقص مرد است و نقص مرد،نقص زن است و باید در روابطمان ،نقص پوش باشیم. همچنان که قرآن زن و مرد را لباس هم معرفی کرده است . اگر خواهان محبت و حل مسائل در خانه هستیم باید منفی باف نباشیم .


اگر به اشکال یا نقصی در طرف مقابلمان رسیدیم،نباید نگاه نقطه ایی داشته باشیم وتمام تمرکزمان را به آن معطوف کنیم بلکه آن را در کنار خوبی ها وقوت های او ببینیم وگاهی به نقص ها و عیوب خودمان هم توجه کنیم تا بتوانیم از سرزنش کردن وعیب جو بودن فاصله بگیریم.


جایگاهی که مرد انتظار دارد


بالاخره دو نفر هر چقدر هم با هم همدل وهمرا باشند،در پاره ای موضوعات اختلاف نظر دارند ودیدگاهشان متفاوت است .


در این شرایط به ویژه اگر موضوع مهم باشد وگریزی از تصمیم گیری نباشد،عاقلانه این است که پس از مشورت،مسئولیت تصمیم نهایی به عهده شوهر باشد وخانم علیرغم عدم تمایل قلبی ،در عمل با نظر شوهر ش همراه شود وبه اوتکیه کند .


دلایلی از نظر او وجود داشته باشد که اینگونه تصمیم گیری نشود .


احترام واعتماد داشتن متقابل


اگر زوجین چه در محیط خانه وچه در جمع دوستان وفامیل همواره احترام همدیگررا حفظ کنند وپشتیبان همدیگر باشند ،هم اعتمادشان نسبت به یکدیگر افزایش می یابد وهم هیچ کس به خود اجازه دخالت در زندگی آنان را نمی دهد .


یادمان باشد صمیمیت زوجین همراه با حفظ حریم ورعایت ادب ،یکی از مهمترین مهارت های رفتاری برای حل مشکلات زندگی زناشویی است.


تهیه کننده : سلاله سلیمی خورشیدی مشاور و مدکار اجتماعی کلانتری 11 بهشهر

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر